Att göra rent sitt täckglas.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

Att göra rent sitt täckglas.

Fick i dagarna svar på en fråga jag hade rörande alkoholiskt kali av Nils-Ola Persson som är universitetslektor i kemi och lägger upp svaret här nedan.

"Hur avsättningen av beläggningar på glasytan beror av omständigheterna har jag svårt att avgöra, men pH, halt av andra salter och temperatur har säkert stor betydelse liksom eventuellt vilken typ av glas det rör sig om. Min spontana tanke är att kalkavlagringar bör tas bort med syra som t.ex. utspädd ättiksyra- eller saltsyralösning. Dock, om avlagringarna dessutom består av produkter av fiskarnas och ev. inplanterade växters ämnesomsättning, är ju problemet mer komplext. Alkoholiskt kali är en lösning av kaliumhydroxid i 95 %-ig sprit (natriumhydroxid = kaustik soda löser sig sämre). T-sprit borde fungera. Sedan löser man ca. 20 30 g kaliumhydroxid per 1 liter sprit. Det behöver stå minst en natt innan allt löst sig. För samtliga rengöringsmedel gäller givetvis att man måste skölja akvariet ytterst noga flera gånger med vatten efter rengöringen så att inte kvarvarande kemikalierester förgiftar fiskarna.

Vänligen
    Nils-Ola Persson, universitetslektor i kemi"

Så när personalen på bensinstationen frågar vad ni ska ha flaskan med T-röd till så tittar ni bara föraktfullt på dom och frågar om dom tror att det är en brödlimpa ni har i påsen med kaliumhydroxid(216:-/kg)..

(För alla yngre zoopister kanske jag borde tillägga att det finns en svåravlivad myt om att rena t-röd för att göra den drickbar genom att hälla den igenom en torr brödlimpa.)
    Senast redigerad av Gaffel; 03 October 2008, 01:04.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • it_mutt
    • December 2006
    • 88

Och varför inte bara använda lite ättikssprit på en skrubb? Har alltid fungerat kanon på mina täckglas...och även i kar för den delen

Visst, man får skrubba lite o det luktar ogott, men det löser utan problem avlagringarna.

Men ja, det är klart, kan man ha det stående över natten o inte behöver göra något o får samma resultat, så why not. Ett bra tips är alltid ett bra tips

-- -- Edit -- --

Såg först i efterhand att ättikssprit stod med där redan, aja, jag skyller på att det är "morgon"

-- -- Edit -- --

Kommentar

• flygrc
      • June 2006
      • 2755

Jag har hittat ett avkalkningsmedel som fungerar grymt bra som heter Citek, Maxi har det där jag bor.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

Diskmaskin med yes powerdrops kör jag med
        Visst glasen får ju inte vara för stora, badkar med yes och citronsyra funkar annars
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

Kommentar

• Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

undrar om det även funkar på reflektorer
          Lyssna inte på mig

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Glömde tillägga att alkoholiskt kali, tidigare pottaska utblandat med stark spritlösning, enl uppgift är det som gäller när ingenting annat biter, har själv provat olika kurer med bla ättiksprit och det finns glas där kalken verkar ha etsat sig fast i glaset, nu är alkoholisk kali tjockflytande och ska lämnas kvar på glaset en stund innan avsköljning, jag skulle inte våga använda det på reflektorer.

Det är alltså långskaftade gummihandskar och skyddsglasögon som gäller vid försök.
            Skriv på!

Kommentar

• JonasN
              • September 2008
              • 357

Körde själv med fosforsyra, ungefär 50%ig. Kalket gnydde ut sin avsky, och försvann innan man hann säga flaska.

Kommentar

• Triggerhappy
                • April 2007
                • 377

med citronsyra menar ni sånt man kan köpa på ica i dom där "citronflaskorna" med grön kork ?
                Lyssna inte på mig

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Nej, köp en påse kockens kryddor och späd en riktigt stark lösning.
                  Skriv på!

Kommentar

• flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

Ursprungligen postat av JonasN
                    Körde själv med fosforsyra, ungefär 50%ig. Kalket gnydde ut sin avsky, och försvann innan man hann säga flaska.
                    Om jag är rätt påläst så brukar avkalkningsmedel/rengörningmedel innehålla fosforsyra.

Kan det vara så att det är den bästa syran mot kalk?
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• JonasN
                      • September 2008
                      • 357

Ursprungligen postat av flygrc
                      Om jag är rätt påläst så brukar avkalkningsmedel/rengörningmedel innehålla fosforsyra.

Kan det vara så att det är den bästa syran mot kalk?
                      Kan så vara. Men ser inte riktigt varför.
                      Tror egentligen de flesta syror fungerar. Att man vanligtvis använder ättiksyra och citronsyra beror mest på tillgängligheten i handeln, samt att de är relativt svaga syror alltså mindre risker för den ovane. Ju starkare syra desto effektivare.
                      Provade nåt som heter kalkosan (innehåller citronsyra och fosforsyra) men den funkade inge vidare tyckte jag, molariten framgick dock inte på förpackning. Min gissning är fosforsyrehalten är betydligt lägre än 50%

Skulle fungera minst lika fint med svavelsyra/saltsyra/sulfonsyra/(kungsvatten).
                      Senast redigerad av JonasN; 04 October 2008, 07:51.

Kommentar

• Hogan1
                        • August 2008
                        • 323

Ursprungligen postat av Gaffel
                        (För alla yngre zoopister kanske jag borde tillägga att det finns en svåravlivad myt om att rena t-röd för att göra den drickbar genom att hälla den igenom en torr brödlimpa.)
                        Du har berövat mig en illusion - en metod jag tänkt använda när tiderna blir sämre. Är du säker på att det inte ens funkar med barkis?
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

• Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

Polaren Balsam blev intet ont anandes påtrugad en klunk från en liten flaska rosita av ett par goa gubbar på 94'ans buss för typ 25 år sedan och gjorde misstaget att inte lukta på korken innan han tog sig en rackare, gubbarna hade tydligen envist hävdat att det inte var nått fel på grejorna eftersom dom var silade i en brödlimpa.. T-röd är ALLTID fel..
                          Skriv på!

Kommentar

• Matnil
                            • October 2003
                            • 464

det går utmärkt att dricka t-röd utan att rena den, jag jobbar på ett ställe där det med jämna mellanrum dyker upp människor som gör det.... Det kräver ett enormt alkoholsug och en del träning i ämnet.

Kommentar

• JonasN
                              • September 2008
                              • 357

Jo, det går utmärkt. T-röd är ju i princip etanol med lite färgämne och ett par ämnen för att få det smaka riktigt illa. Inget giftigt (förutom etanolen). Avråder dock starkt från förtäring.

Kommentar

Arbetssätt...