Tips om större akvarium? (1000l +)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

Tips om större akvarium? (1000l +)

Ni som har akvarier från ca. 1000 liter och uppåt;

Var köper man större akvarium?
    Är det bäst att bygga själv?

Tipsa gärna om hur ni har gjort.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

Inga tips men det här låter som en tråd som kan bli spännande att följa framöver!

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Mina största kar har bara varit på 900 och 960 liter, men lite vet jag iaf.
      Stora kar säljs inte många av i Sverige under ett år, så den marknaden är mer eller mindre obefintlig när det gäller fabrikstillverkade kar. Ska du ha ett glasakvarium är det en glasmästare du ska kolla med, och för din del om det är ett bra pris du vill ha ska du kolla med Nols ciklidhobby som köper sina kar från Jagefeldts glasmästeri i Lysekil. Även akvarielagret i Stockholm tillverkar stora kar på beställning, men du får köra hem det själv.

Att bygga ett så stort glaskar själv skulle jag personligen aldrig ens fundera över, det är mycket kraft i en kubik vatten och då bör man veta vad man gör. Sedan finns det ett antal trådar om egentillverkade kar i Plywood och liknande, dessa får de själva uttala sig om.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

Jag fick litet akvariesand av en kille som hade bl.a. ett 1500 liters kar. Han hade specialbeställt från Akvarielagret. Krävdes 6 pers för att få in det i lägenheten.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• Vanish
          • April 2011
          • 900

Ursprungligen postat av Kapten Zoom
          Jag fick litet akvariesand av en kille som hade bl.a. ett 1500 liters kar. Han hade specialbeställt från Akvarielagret. Krävdes 6 pers för att få in det i lägenheten.
          Då gäller det att inte ha en trapp

Kommentar

• ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

för din del är det nog Majornas va? hörde 13 000 för 2300L.. inte så illa tycker jag.. men det är glas och inget mer.. ingen flashig bänk eller möbel.. mitt stora (1600) var i plyfa men jag rekommenderar det inte.. för de pengar och den tid jag la ner på det bygget kunde jag lika gärna beställt ett i slutändan.. menmen.. går alldeles utmärkt att flytta stora kar med hjälp av "flak" och glaslyftar..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

När jag hörde efter på ett kar var det nästan halva priset i Lysekil jämfört med Majornas, iofs inte på mer än 275 liter...
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

åhfan.. det skulle ju vara jävligt spännande om de kunde gå ner till 7000 för 2,5 kubik.. haha.. rätt taget skulle jag säga..

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Tyvärr tror jag inte att den prisskillnaden följer storleken åt det hållet, men det lönar sig ofta att lägga en stund på att ringa runt och kolla upp priser...
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

mm, absolut.. annars kan man ju sätta dem på att buda mot varandra.. alltid vettigt att veta så mycket som möjligt..

Kommentar

• Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

Efter att man kollat upp försäkringar och allt, finns där då något man bör oroa sig för, någon anledning att inte skaffa stort kar? Kanske en lite konstig fråga, men funderar själv på runt 1000l, men det tar emot att ha en hel sjö i lgh, som dessutom är på tredje våningen.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

Kommentar

• ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about1369.html

f
                        örsäkringstråd..

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Ursprungligen postat av MrLogic
                          Efter att man kollat upp försäkringar och allt, finns där då något man bör oroa sig för, någon anledning att inte skaffa stort kar? Kanske en lite konstig fråga, men funderar själv på runt 1000l, men det tar emot att ha en hel sjö i lgh, som dessutom är på tredje våningen.
                          Det skulle vara att kånka upp karet. Det väger en hel del, och att bära upp ett sådant till 3:e våningen vete fasen om jag gjort...kanske med hjälp av en flyttfirma.
                          Kolla även så det inte står något i hyreskontraktet om akvarium...
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Fredrik Metcalf
                            • January 2007
                            • 512

Finns hiss, ska bara mäta en hel del innan det blir något köp, samt spara pengar förstås. Får skära till en bita kartong för att se så allt går in genom dörrar och hiss. Kolla upp kontraktet går inte då det är en bostadsrätt, men däremot kanske det kan stå något i stadgarna, vet dock att en granne har ett stort kar på bottenvåningen. Man behöver alltså inte vara rädd för att man ska vakna till ett stort elektrifierat hav i lägenheten, fullt av döda fiskar och katter?
                            Fredrik Metcalf (MrLogic)
                            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

Kommentar

• ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

mm.. mycket vettigt att skära till en mall.. se till att din försäkring är vattentät.. glaslyftar och "flytt-flak" är det bästa som hänt akvarister med stora kar..

det slutade med att jag tecknade en extra hemförsäkring med drulle-tillägg hos länsförsäkringar med lägsta möjliga lösöres-belopp för att kunna snik-försäkra fiskarna.. detta på min "riktiga" försäkring hos Trygg.. detta eftersom fiskar inte går att försäkra för sig då de inte är djur man vanligtvis tar till veterinären.. det kostar mig 94kr i månaden.. helt klart värt det..

njä, verkar som att stora kar håller ihop bättre än små.. det som dessutom ska sägas är ju att du inte får mer vattenskador av 5000L än 500.. du är körd hur som, det enda som händer är att de som tar hand om det får mer vatten att suga upp i källaren.. :P det rinner ju ner genom golv etc..

Kommentar

Arbetssätt...