Bygga lysrörsramp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlieboy
    • February 2004
    • 27

Bygga lysrörsramp

Ett litet tips bara !
    Biltemas lysrörsarmaturer för t5 rör art-nr : 46-277.
    Enkla att montera, kan kopplas ihop upp till 12 st och bara en sladd att stoppa i väggen.

Kanske inte helt vattentäta, men man använder väl täckglas och jordfelsbrytare ändå nu för tiden.

Tack för ett jättebra forum, har fått mycket tips och råd när jag kollat här.
  • N_i_c_k_e
    • December 2010
    • 52

Ett annat tips är biltemas lysrörsarmaturer för T8 , http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65/

I
    P-klassningen 65 är väldigt uppskattad, eftersom det är spolsäkert. Bara lägg över liggandes som ramp på karet och köpa dyrare, bättre T8 lysrör för akvarium och reflektorer så har du en betydligt billigare lysrörsarmatur som funkar.

Har själv gjort det.

Kommentar

• NiXoN
      • December 2003
      • 2068

Bara en lite info om T5 rampen som kan vara bra för den som tänker bygga eget.
      Det är så att biltemas ramper är HE dvs modellen som används för kontor o hem etc...
      Dom rör man använder till akvaristik är nästan genomgående HO som ger betydligt mer kick per cm rör.
      Problemen är att man inte kan använd HO rör i en HE ramp, dvs utbudet på rör blir väldigt begränsat.
      Man behöver även ha flera rör jämtemot en HO ramp så det kan bli en fråga om utrymme och hur smidigt det blir.

//NiXoN

Kommentar

• GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

Ursprungligen postat av N_i_c_k_e
        Ett annat tips är biltemas lysrörsarmaturer för T8 , http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-D-Markt-IP65/

I
        P-klassningen 65 är väldigt uppskattad, eftersom det är spolsäkert. Bara lägg över liggandes som ramp på karet och köpa dyrare, bättre T8 lysrör för akvarium och reflektorer så har du en betydligt billigare lysrörsarmatur som funkar.

Har själv gjort det.
        Nja den är ju IP65 om du använder hela rampen. Dvs om man tar bort glaset från lampan så är den ej längre IP65 klassad då den inte ens är fuktsäker..

Kommentar

• Charlieboy
          • February 2004
          • 27

Jag stoppade i ett aquastar 39w i den rampen, lyser utav sjutton.....då är frågan...... hur länge då...eller ?
          Kanske är som vanligt med all elektronik....funkar så länge röken håller sig på insidan av komponenterna.

Kommentar

• N_i_c_k_e
            • December 2010
            • 52

Ursprungligen postat av GlennWiberg
            Nja den är ju IP65 om du använder hela rampen. Dvs om man tar bort glaset från lampan så är den ej längre IP65 klassad då den inte ens är fuktsäker..
            Jo, men det är ju klart om man tar bort kapsling så är den ju inte skyddad... Varför ska man ta bort "glaset" från lampan?

Kommentar

• GlennWiberg
              • May 2011
              • 301

Ursprungligen postat av N_i_c_k_e
              Jo, men det är ju klart om man tar bort kapsling så är den ju inte skyddad... Varför ska man ta bort "glaset" från lampan?
              Då han har glasskivor uppe på akvariumet så lär det ju försvinna en del ljus om det först ska gå genom rampens glas och sedan genom akvarieglaset. Men om han skulle bygga en möbel så hade den varit bra.

Kommentar

• NiXoN
                • December 2003
                • 2068

Låter intressant, du är nog den första jag hört om som lyckats få fart på ett 39w rör i en HE ramp(provade själv många år sedan).
                Jag fick dom inte ens att tända så det var rätt hopplöst, universeum blandade rör någon vända dom med men jag tror det var andra vägen så dom dog efter ett tag.
                Efter som du troligtvis kör röret väldigt svagt så kan det hålla väl så länge, såvida det bara tänder ordentligt vid upstart.

En annan mer osannolik variant är att biltemas armaturer har ett mer avancerat dom som kan växla mellan rörtyperna beroende på vad du sätter i. Jag har dock aldrig kollat/sett såna don själva men dom har nämnts på olika forum till o från.
                Jag tror dock att dessa är lite dyrare och därav känns det osannolikt att biltema har såna i sina armaturer.

//NiXoN

Kommentar

• mikoto
                  • July 2011
                  • 215

Det där med HO rör i biltema rampen låter spännande ja, om det faktiskt skulle vara så att de kan switcha mellan HO och HE så är ju biltema ramperna otroligt intresanta. Kan du inte öppna rampen och kolla om det står på ballasten?

Kommentar

• Charlieboy
                    • February 2004
                    • 27

Pilla isär den och försöka kolla inuti utan att ha sönder allt för mycket verkar inte gå.
                    Finns en likadan, http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.a...k=OM-WE2127-10, bara med annat namn.

För 129 spänn och man inte behöver hålla på att mickla med el så är det väl rätt prisvärt.

Kommentar

• mikoto
                      • July 2011
                      • 215

Aha, det är en sådan här du har: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Bel...orsarmatur-T5/

Då har jag nog råd att prova köpa en själv och skruva upp, få grejer har utmanat mig och min mejsel en längre stund ;-)

Då ska vi bara ha tid att titta på biltema...

Kommentar

• mikoto
                        • July 2011
                        • 215

Nu har jag köpt en ramp och testat med och även min ramp tänder 39W rör utan problem. Det ser bra ut med, jag har inte orkat skruva isär den dock men med tanke på formen så misstänker jag att ballasten inte är inkapslad och då kan det vara svårt att ta reda på mer om den... Ska se fall jag pillar isär den ändå dock.

Kommentar

• GustavR
                          • August 2012
                          • 70

Får väl testa jag med, bygger en ramp just nu och tror ja har plats för ett t5 rör till

Kommentar

• GustavR
                            • August 2012
                            • 70

oh... kanske köpa 5 st och sätta in.. 195 w till mitt 200l. .. 645 kr + rampen som kostat mig 200 kr (med färg) + lysrör då, säg 170*5 = 850 kr.. Totalt då 1695 för en ramp med 5*39 w... helt okej ?

Hur går det med era lysrör idag, håller det? Är ljuset likvärdigt med en HO armatur? mvh

Kommentar

• NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

Tycker det är lite svårt att berättiga ett bygge i dagens läge, färdiga ramper med bra elsäkerhet finns o köpa såpass billigt.

Sen finns det billiga T5 ramper som är bättre om man vill köpa begagnat.

//NiXoN

Kommentar

Arbetssätt...