Biobollar eller makaroner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H
    • December 2008
    • 11248

Biobollar eller makaroner

Jag har makaroner och klippt filtermatta (hänger med sen malawisarna) i mitt Fluval X5, men känner mig lite osäker på om jag bör byta ut makaroner mot biobollar (eller annat). Jag har ju större kar nu (540L) och det här större filtret sen sist jag hade diskus, därav osäkerheten.
    Har läst en del om biobollar, både positivt och negativt beroende på hur dom är tillverkad. Vad har ni som har diskus i era filterkorgar
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Almqvist
    • July 2010
    • 76

hej ... jag har tre fack i mitt ytterfilter till mina diskus

kör tetratec biobollar i det nedersta sen i mitten makaroner sen blå filtermatta

vet ej om det är den optimala lösningen men har funkat fint för mig

mvh Patrik

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Makaroner är väl det filtermaterail av de som du har som har sämst effektivitet - men funkar det så fortsätt.

Det absolut viktigaste är att du använder ett förfilter på insuget.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• bossep
        • March 2010
        • 4447

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Makaroner är väl det filtermaterail av de som du har som har sämst effektivitet - men funkar det så fortsätt.

NU gör du mig GLAD!
        Kanske fattas tillägget som enkelt kan göras rent!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Eye_In_The_Sky
          • January 2011
          • 38

Förfilter? någon form av filtermatta kring insuget eller

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Eye_In_The_Sky
            Förfilter? någon form av filtermatta kring insuget eller
            Korrekt - lagom med en porstorlek på PPI20 om det går att få tag på det
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• bossep
              • March 2010
              • 4447

Korrekt - lagom med en porstorlek på PPI20 om det går att få tag på det
              Vet du vad bili filtren har för porstorlek? Deras patroner evara lätta att få tag på och borde passa att dra på insuget.

Kommentar

• PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

Patroner till billifiltren är oftast lite för finporiga. Kloggar rätt snabbt igen. Finns sådana som är lite grövre i porerna, de brukar vara ok.
                Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• Inger H
                  • December 2008
                  • 11248

Du menar att jag sätter dit en filtermatta runt gallret på insuget om jag förstår dig rätt. Är det ok. med PPI 20? Sitter just och ska skicka iväg en order, men verkar finnas dåligt med biobollar, jag ska kolla lite mer.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• DaRe
                    • June 2009
                    • 2227

Jag kör med förfilterstrumpa med PPI10 och jag tycker det är ok, jag hade ppi5 tidigare och det blev trögt flöde efter c:a 10 dagar. Nu har det i alla fall gått i 2 veckor utan att se alltför slammigt ut. Iofs rengjorde jag aldrig ytterfiltret tidigare, nu kanske jag måste göra det lite oftare.

Varför så stora porer som 20, vad stoppar det? Blir det inte ett utökat biologiskt filter i så fall?
                    Checking out...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ursprungligen postat av Dre
                      Jag kör med förfilterstrumpa med PPI10 och jag tycker det är ok, jag hade ppi5 tidigare och det blev trögt flöde efter c:a 10 dagar. Nu har det i alla fall gått i 2 veckor utan att se alltför slammigt ut. Iofs rengjorde jag aldrig ytterfiltret tidigare, nu kanske jag måste göra det lite oftare.

Varför så stora porer som 20, vad stoppar det? Blir det inte ett utökat biologiskt filter i så fall?
                      Förstår inte vad du menar - PPI står för "porer/hål per tum" så för PPI 10 har varje por en diamater på ca. 2,54 mm, PPI 20 - 1,27 mm och PPI 30 - 0,08mm.

Den tätaste är alltså den med PPI30, medan den grovporigaste är är den med PPI10. Du skriver att du har haft PPI 5 och i den hade alltså varje por en diameter på 5 mm vilket vore så stort att man kan se igenom en sådan matta och det lär inte bli trögt som du skriver??????

De kommersiella filterpatronerna är i regel på PPI 20 eller PPI 30, medan de s.k. filtermattor som man använder oftast är på PPI 10. PPI 5 har jag aldrig någonsin sett
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 February 2011, 13:30.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

Nu är det ju så att makaronerna räknas som förfilter/mekaniskt filter. Titta på Eheims hemsida hur dom har tänkt sig det hela. Makaroner finns det också olika typer av, mer eller mindre porösa, och de mera porösa är utmärkta biologiska filter. Makaroner + filtermatta tycker jag låter som ett bra filtersystem.

Tobbe

Kommentar

• DaRe
                          • June 2009
                          • 2227

Förstår inte vad du menar - PPI står för "porer/hål per tum" så för PPI 10 har varje por en diamater på ca. 2,54 mm, PPI 20 - 1,27 mm och PPI 30 - 0,08mm.

Den tätaste är alltså den med PPI30, medan den grovporigaste är är den med PPI10. Du skriver att du har haft PPI 5 och i den hade alltså varje por en diameter på 5 mm vilket vore så stort att man kan se igenom en sådan matta och det lär inte bli trögt som du skriver??????

De kommersiella filterpatronerna är i regel på PPI 20 eller PPI 30, medan de s.k. filtermattor som man använder oftast är på PPI 10. PPI 5 har jag aldrig någonsin sett
                          Sorry vände på siffrorna. Jag hade ett på PPI30,vilket kändes för tätt medan PPI 10 verkar lagom.
                          Checking out...

Kommentar

• bossep
                            • March 2010
                            • 4447

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Patroner till billifiltren är oftast lite för finporiga. Kloggar rätt snabbt igen. Finns sådana som är lite grövre i porerna, de brukar vara ok.
                            Ursprungligen postat av Dre

Enligt mig är det just det som är finessen. Det skall klägga igen fort och göras rent ofta annars kan man strunta i det om det inte bara är för yngelsäkring.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

Ursprungligen postat av Tobbe R
                              Nu är det ju så att makaronerna räknas som förfilter/mekaniskt filter. Titta på Eheims hemsida hur dom har tänkt sig det hela. Makaroner finns det också olika typer av, mer eller mindre porösa, och de mera porösa är utmärkta biologiska filter. Makaroner + filtermatta tycker jag låter som ett bra filtersystem.

Tobbe
                              Nah... att makaronerna kommer först handlar om att de fördelar en koncentrerad vattenström till ett jämnt flöde genom hela ytterfiltret. Som förfilter/mekaniskt filter är de i princip värdelösa, mycket lite bös som stannar där. Sant att det finns olika varianter av makaroner, men som biologiskt filtermedia ser jag ingen av dem som särdeles bra - i relation till en hel del andra filtermedia så är det "liten yta på stor volym". Omvänt är bättre, vilket finns bland annat på biobollar, filtermatta etc. Makaroner ser jag som verkligt trevliga i just syftet att sprida en vattenström jämnt, eller som yngelskydd - i övrigt rätt kassa grejer till filtrering i vanliga akvarium. Kan däremot vara finfina som biologiskt filtermedia i större dammanläggningar, de kloggar sällan igen.

Bosse,
                              helt rätt, finessen är ju att de kloggar igen... *s* ...men jag skiljer ändå på klogga igen och klogga igen fort. Lite surt om det går så fort att man missar rengöringen, och kör med breddavlopp - då blir det översvämning. Känner en kille som haft det så, kan förmedla kontakten...

Hilsen,

/P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 14 February 2011, 21:59.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

Arbetssätt...