Bygga om expeditbokhylla till akvariebänk
Kollaps
X
-
jag fick därmed betala 1500kr i självrisk, en vanlig hemförsäkring täcker även skadeståndskrav pga oaktsamhet så man står aldrig utan skydd även om man är oaktsam och ärligKommentar
-
Pratat med mitt försäkringsbolag idag om just akvariemöbler, han jag pratade med har även varit snickare förut. Vi pratade lite om möbler i allmänhet till just akvarium men även en del om mitt egenbyggda projekt. Det som sas var i princip:
I och med att en expeditmöbel har en ram av ca. 12mm spånskiva och att du sett till att akvariets vikt på 200kg spridits ut på hela skivan som du dessutom förstärkt undertill med leicablock undertill är bänken mer än fackmannamässigt accepterad.
Vid tillfrågan om hur det hade varit utan leicablock undertill så sa han att de nog hade tyckt att jag istället kunnat satt på ett par extra ben som bar upp vikten, vilka även de hade kunnat vara av spillmaterialet från expeditmöbeln utan problem.
Godkänd med andra ord. Jag hade för övrigt med mig en genomskärning av spillmaterial (från expedit tv-möbel) till personen i fråga och så länge man gör det ordentligt så håller trä för betydligt mycket mer än vad folk tror, likaså kartong. Men det kan vara en god idé att fråga någon som kan sa han på försäkringsbolaget, t.ex. en snickare eller liknande. Så länge bänken är godkänd för belastningen av en fackmannamässigt insatt individ efter modifieringar så är det oftast lungt.
Och för övrigt är IKEA:s begränsningar på belastning av en hylla t.ex. inte heller med antagandet att vikten ska vara fördelad över hela hyllplanets yta, vilket är varför gränserna ställs så lågt.
Så jag hade nog kunnat använda flertalet av IKEA:s möbler efter modifieringar utan att förlora parkettgolv eller sömn, "men men... your call..."Kommentar
-
Själv ska jag köra med 24 st lecablock, 6st i en stapel = 4 staplar. Med en träskiva efter 3:e lecablocket och en efter 6:e blocket, där efter kommer jag att sätta fast glespanel vertikalt på framsidan på varje stapel som jag skruvar fast i träskivorna.
Sen kommer jag att använda glespanel som kommer skruvas fast horisontellt runt om, med 5mm mellan rum mellan varje bräda. Där efter kommer brädorna att betsas i mörk färg (lite antik liknande) där ådring och knastar kommer att synas. Om någon förstår var jag menar så är det ett + till er, lite svårt att förklara hahaMen i vilket fall så kommer bilder på det att ploppa upp inom snaraste
Bara min idé på en snygg möbel.
Kommentar
Kommentar