Spricka i Glaset!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramer84
    • May 2010
    • 59

Spricka i Glaset!!!!

Nu är de så att jag har nyligen startat igång mitt 540l kar och nu när jag höll på att tömma ut sanden märkte jag att de va en liten liten spricka i glaset framsida, men på insidan av akvariet...

Finns de någon där ute som vet hur man ska hantera de? Kan man laga de på något sätt? Känns ju inte så kul att få 540l vatten i knäet ju.

Tacksam för alla tips.

/Johan
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

Har du vatten i karet nu? Du skriver att du nyligen startat det men samtidigt tömmer du ur sanden? :S
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Kramer84
      • May 2010
      • 59

Ursprungligen postat av Sultanen
      Har du vatten i karet nu? Du skriver att du nyligen startat det men samtidigt tömmer du ur sanden? :S
      Oj, Menade att jag tömde vattnet.

Efter att jag i förrgår fyllde karet märkte jag att vattnet va väldigt "mjölkigt" och eftersom jag har vit finkornig sand beslöt jag mig för att tömma vattnet och skölja sanden ännu en gång, Och de va då som jag märkte att de va en liten spricka i de. Ser ungefär ut som ett litet stenskott, Vad ska jag göra?

Johan

Kommentar

• DaskeN
        • May 2010
        • 76

Köp silicon, ta en glas bit och kör över sprickan, sen vänder du på karet så det inte syns.
        540L Tanganyika 250L Malawi.
        160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
        30L Yngel 20L Yngel

Kommentar

• VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

Ursprungligen postat av Kramer84
          Nu är de så att jag har nyligen startat igång mitt 540l kar och nu när jag höll på att tömma ut sanden märkte jag att de va en liten liten spricka i glaset framsida, men på insidan av akvariet...

Finns de någon där ute som vet hur man ska hantera de? Kan man laga de på något sätt? Känns ju inte så kul att få 540l vatten i knäet ju.

Tacksam för alla tips.

/Johan
          Spricka på insidan? Du menar inte repa?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Kramer84
            • May 2010
            • 59

Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Spricka på insidan? Du menar inte repa?

Japp. De är på insidan, Tänkte att jag skulle ta en bild och lägga upp här men har inte lärt mig hur man gör de ännu, Nån som kan förklara?

Förresten, Om man ska ta silikon och sen "limma" en glasbit utanpå sprickan, spelar de nån roll hur stort de är då?

Johan

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

är det en repa så behöver du inte göra nånting. är det en spricka igenom glaset så behöver du åtgärda. silikona o limma är samma sak. glasbiten bör täcka sprickan ordentligt. kanske 30% större.

för att infoga bilder måste man vara goldmedlem. annars kan du lägga upp bilder på tex http://imageshack.us/ o sen länka i ett inlägg

Kommentar

• Vandal
                • January 2006
                • 1655

Bilder kan man bara lägga upp i forumet om man är goldis.. använd imageshack och kopiera in länken i ditt inlägg...

en spricka går ju rakt igenom glaset, medans en repa bara är en ytlig "reva" i glaset... är det spricka som börjat i ena änden kan hela glaset gå rakt av... om sprickan var i ett hörn och inte syntes så värst hade jag satt en glasbit över med silikon, om den syntes mera skulle jag antagligen byta hela rutan...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• Kramer84
                  • May 2010
                  • 59

Ursprungligen postat av Vandal
                  Bilder kan man bara lägga upp i forumet om man är goldis.. använd imageshack och kopiera in länken i ditt inlägg...

en spricka går ju rakt igenom glaset, medans en repa bara är en ytlig "reva" i glaset... är det spricka som börjat i ena änden kan hela glaset gå rakt av... om sprickan var i ett hörn och inte syntes så värst hade jag satt en glasbit över med silikon, om den syntes mera skulle jag antagligen byta hela rutan...

Då är de nog en reva, För den går inte igenom glaset, Och sen är den inte heller i något hörn utan mitt i akvariet, De ser ut som att en sten har ramlat in i glaset, och de vet jag mkt väl att de inte har hänt. Fast å andra sidan köpte jag de begagnat men tyckte ändå att jag gjorde en ganska bra koll,

Troligtvis har jag helt enkelt missat den lilla. Typiskt, Men jag ska iallafall limma en glasbit över för att säkra upp de, Tack

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

tror verkligen inte du behöver silikona dit något. har ett gammalt akvarium emd massa repor som det tillomed fastnar alger i osv. inget som behöver ordnas. kommer se fulare ut med en glasbit över.

en repa påverkar knappast hållbarheten i glaset särskillt mycket.

Kommentar

Arbetssätt...