Reflektorer!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sissi.
    • February 2010
    • 250

Reflektorer!

Har i dagarna nu beställt ett juwel akvarium 125 liter Rampen har två lysrör gånger 28W och jag tror rampen är 80cm och akvariumet är 81cm långt. Det jag undrar är eftersom jag vill ha mycke med växter bör jag ha två reflektorer eller bara en?? Vill ju inte att det ska bli fel för fiskarna också med för starkt ljus om det kan bli det
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

Testa först hur bra ljusrampen du får med så ser du ungefär hur mkt ljus de får, men tror inte det skulle vara problem att köra med 1 reflektor Men som jag sa, testa först hur bra den fungerar utan reflektorer
    Min Zoon

Kommentar

• sissi.
      • February 2010
      • 250

Ursprungligen postat av Fredrik1
      Testa först hur bra ljusrampen du får med så ser du ungefär hur mkt ljus de får, men tror inte det skulle vara problem att köra med 1 reflektor Men som jag sa, testa först hur bra den fungerar utan reflektorer
      Ok jag är så sugen på att beställa nu, så det är klart tills akvariumet kommer är en sån där planerare. allt ska vara perfekt!

Kommentar

• sissi.
        • February 2010
        • 250

Ingen annan som har nån tanke?

Kommentar

• cirs
          • May 2009
          • 48

Jag had köpt både på en gång och utnjutjat ljuset till max, ingen ide att belysa uppåt mot rampen. Sedan för fiskarnas skull kan man ha växter med stora blad så det blir lite skuggiga ställen i karet, alt flytväxter. Glöm inte pmdd gör underverk!

Kommentar

• sissi.
            • February 2010
            • 250

Har reflektorer något med alger att göra? Jag menar om reflektorer kan orsaka värre algblommning? Jag får hålla mig till juwels kassa lysrör och det blir då antagligen nature lysrören som har 4100 kelvin men vad är det för ljus som framhäver fiskarna?

Kommentar

• Sleaper
              • September 2008
              • 2894

Ursprungligen postat av sissi.
              Har reflektorer något med alger att göra? Jag menar om reflektorer kan orsaka värre algblommning? Jag får hålla mig till juwels kassa lysrör och det blir då antagligen nature lysrören som har 4100 kelvin men vad är det för ljus som framhäver fiskarna?
              Du kan ju kombinera "Nature röret" med ett "Day" 9000 kelvin alt. bara köra Day. Reflektorer är perfekt för att optimera ljusflödet i ditt tänkta växtkar.

Kommentar

• sissi.
                • February 2010
                • 250

Ursprungligen postat av Sleaper
                Du kan ju kombinera "Nature röret" med ett "Day" 9000 kelvin alt. bara köra Day. Reflektorer är perfekt för att optimera ljusflödet i ditt tänkta växtkar.
                Jag fick höra att runt 4000 kelvin är bra för att inte få så mycket alger och upp mot 10 000 kelvin skapar alger. Men om man kombinerar day med ett nature kanske det blir bra resultat, framhäver day rören fiskarnas färger?

Kommentar

• MechaniX
                  • February 2010
                  • 13

Det är inte Kelvintalet som skapar alger, det är andra faktorer som spelar in..

Kommentar

• MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

Jag fick höra att runt 4000 kelvin är bra för att inte få så mycket alger och upp mot 10 000 kelvin skapar alger. Men om man kombinerar day med ett nature kanske det blir bra resultat, framhäver day rören fiskarnas färger?
                    det du har hört är fel, finns inga sådana belägg som stödjer något sådant,

växter behöver ljus i röda och blåa spectrat, vanligtvis så ger aquarell en bra avvägning gentemot pris och så.... (svamlar)....
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Sleaper
                      • September 2008
                      • 2894

Day ger ett vitt ljus som jag tycker ger en naturlig färgåtergivning och förstärker alltså inte direkt fiskarnas färger. Vad gäller alger pga. högre färgtemp på lysrör har jag aldrig hört talas om detta. Möjligen kan det finnas ett samband genom att vissa grönalger har samma krav på belysning som växterna, så "växtrör" med 10000k tex. Aquarelle kan även gynna vissa alger? Medaljens baksida om man säger så.
                      Men när det gäller alger generellt så är det en mängd faktorer som spelar in.

Kommentar

• sissi.
                        • February 2010
                        • 250

Ursprungligen postat av Sleaper
                        Day ger ett vitt ljus som jag tycker ger en naturlig färgåtergivning och förstärker alltså inte direkt fiskarnas färger. Vad gäller alger pga. högre färgtemp på lysrör har jag aldrig hört talas om detta. Möjligen kan det finnas ett samband genom att vissa grönalger har samma krav på belysning som växterna, så "växtrör" med 10000k tex. Aquarelle kan även gynna vissa alger? Medaljens baksida om man säger så.
                        Men när det gäller alger generellt så är det en mängd faktorer som spelar in.
                        Så växter vill ha runt 9000 kelvin alltså? Konstigt han i djuraffären sade att upp mot 10000 kelvin "göder" alger.
                        det finns nåt juwel rör som har 9000k är det bra för växterna då?

Kommentar

• hawkse
                          • December 2009
                          • 781

Färgen spelar mindre roll än ljusstyrkan för dina växter. Dvs, ett ljussvagt, oreflekterat växtrör kan vara sämre för dina växter än ett ljusstarkt, välreflekterat kallvitt (6500K) eftersom mängden ljus som når dina växter totalt blir större.

Har du rejält med ljus måste du också se till att växterna får tillräckligt med näring, spårämnen och kol för att kunna tillgodogöra sig ljuset. Får de inte det kommer algerna som ett brev på posten (dvs, tar några dagar men kommer gör de

Kommentar

• sissi.
                            • February 2010
                            • 250

Ursprungligen postat av hawkse
                            Färgen spelar mindre roll än ljusstyrkan för dina växter. Dvs, ett ljussvagt, oreflekterat växtrör kan vara sämre för dina växter än ett ljusstarkt, välreflekterat kallvitt (6500K) eftersom mängden ljus som når dina växter totalt blir större.

Har du rejält med ljus måste du också se till att växterna får tillräckligt med näring, spårämnen och kol för att kunna tillgodogöra sig ljuset. Får de inte det kommer algerna som ett brev på posten (dvs, tar några dagar men kommer gör de
                            Jo då tänkte köra med pmdd och kanske easy carbo. men så du menar att runt 6500k är bra? Har lite svårt att förstå lysrör vilka som är bra och inte bra.

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Så växter vill ha runt 9000 kelvin alltså? Konstigt han i djuraffären sade att upp mot 10000 kelvin "göder" alger.
                              det finns nåt juwel rör som har 9000k är det bra för växterna då?
                              aquarelle är ett av de bästa rören för växter och har 10 000 kelvin och du bör inte gå under 6500 kelvin och inte så mycket över 10 000 om du vill främja växtligheten!
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...