Eheim innerfilter brummar högt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

Eheim innerfilter brummar högt

Jag har ett 54L Eheim Akvariepaket där det ingår ett innerfilter av denna typ:

Jag har haft akvariet i 4 veckor och sålänge filtret varit under vatten har det varit helt tyst. Idag började det dock brumma ganska högt. Det blir värre när akvarielocket läggs på så det verkar helt klart bero på vibrationer.

Någon som vet om detta är vanligt och om det finns något man kan göra åt det? Jag har kört klassikerna som att skaka och slå lite men det ger sig inte.
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

Nja, den är ju tyst. Är det inte bara pumpen eller sladden som ligger emot någonstans? Jag fick en fisk i insuget på en sån och då lät det också mer...

Kommentar

• legis
      • November 2009
      • 95

Hum kanske sitter något yngel på olämpligt ställe iofs. Har haft ett helt gäng Guppy-yngel i karet och har sett att ett par sugits in och simmat runt några dagar i filtret. Kanske värt att ta upp den helt och rengöra.

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Ju ett pick-up och den tar in vatten både genom silen i botten och från baksidan av basplattan, det är bara att lyfta av utblåslocket och kolla så ingenting ligger innanför och blockerar, låt det vara igång så märker du direkt om filtermattan är igensatt, då drar du bara upp behållaren från basplatta och tar ut filtermattan och kramar ur/slår den ren i badkaret, passa på att kolla så inget skit fastnat i impeller eller blockerar grovsilarna!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• legis
          • November 2009
          • 95

Japp, det verkar ha släppt för tillfället iaf. Det verkar som om något blockerade. Tack för hjälpen!

Kommentar

• Strikah
            • November 2009
            • 158

Hade gamla modellen av det där filtret innan, det vibrera och lät illa nåt fruktansvärt. gjorde mig av med det och skaffa ett eheim aquaball istället, så gott som ljudlöst filter !

45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

Kommentar

• Gaffel
              • December 2007
              • 6200

Det finns ingen gammal eller ny variant av eheims pick-up, bara 3 olika storlekar och det jag har gående är fortfarande ljudlöst, alla pumpar kan vibrera om impelleraxeln är av/gropig, axelbussningarna gamla och krympta, impellern skadad eller utblåset blockerat, gamla hårda sugkoppar bidrar då till att förstärka vibrationerna som uppstår!
              Skriv på!

Kommentar

• Strikah
                • November 2009
                • 158

Ursprungligen postat av Gaffel
                Det finns ingen gammal eller ny variant av eheims pick-up, bara 3 olika storlekar och det jag har gående är fortfarande ljudlöst, alla pumpar kan vibrera om impelleraxeln är av/gropig, axelbussningarna gamla och krympta, impellern skadad eller utblåset blockerat, gamla hårda sugkoppar bidrar då till att förstärka vibrationerna som uppstår!
                Min har en annan modell av den riktbara utströmmaren, så är med all säkerhet av en annan utgåva (den är ca 15 år gammal..). Den lät för övrigt när den var ny också. Det som låter från min är vibrationerna som bildas mellan plasthuset som håller filtret och den övriga plasten, då den tystar om man pressar på den.

Den modellen jag har säljs fortfarande, men inte under märket eheim. Sätt den med 2 andra namn på. Antar eheim sålt rättigheterna till en misslyckad konstruktion eller så är det bara pirat kopior från asien
                45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Ursprungligen postat av Strikah
                  Min har en annan modell av den riktbara utströmmaren, så är med all säkerhet av en annan utgåva (den är ca 15 år gammal..). Den lät för övrigt när den var ny också. Det som låter från min är vibrationerna som bildas mellan plasthuset som håller filtret och den övriga plasten, då den tystar om man pressar på den.

Den modellen jag har säljs fortfarande, men inte under märket eheim. Sätt den med 2 andra namn på. Antar eheim sålt rättigheterna till en misslyckad konstruktion eller så är det bara pirat kopior från asien
                  kan du ta en bild och lägga upp?
                  Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...