laga akvarium (bild)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

laga akvarium (bild)

Hej!

Alla vet att jag haft ett akvarium stående i typ ett halvt år!
    Nu när det flyttades till den nya lägenheten så råkade vi drämma in karet i stentrappen. En flis på ca 10 cm gick av i ena hörnet och lite småkrafs sitter kvar i silliconet så totalt är skadan ca 15 hög på akvariets kortsida.
    Den syns inte igenom det 12mm (eller 10mm, minns inte) tjocka glaset.

Jag har efterlyst lite hjälp i min prjekttråd men kan tänka mej att ingen längre läser den eftersom den går OT hela tiden.
    så jag lägger upp en ny tråd om denna lilla (stora?) skada.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, måste iaf förstärka det på nåt vis.
    Ska jag använda glasplattor och sillicon? nån sa epoxy
    Ska detta ske på in eller utsidan av akvariet.
    Om jag gör det från insidan, måste jag pilla bort den silliconen som redan sitter där?

Tack för svar (vill komma igång så fort som möjligt!)
    Bifogade filer
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

det där är ju ingen större fara om man inte nojar, har haft akvarier igång som sett värre ut...

annars är det bara att byta rutan och limma om eller limma som ett "L" på in- eller utsidan av hörnet, inte jättesnyggt, men det fungerar
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• DaRe
      • June 2009
      • 2227

Kan du inte kolla med närmaste glasfirma och höra vad de säger. De kanske har något bra glaslagningskit?
      Checking out...

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

hej!
        titta i början av min tråd. var tvungen att laga mitt med nämligen. se om du kan få lite tips där.
        jag köpte akvariesilikon o gick ner till glasmästaren o fick en bit 10 mm glas för 50 spänn. (kapade till mina täckglas också så du får det säkert billigare)

hade också slagit av en glasflisa på utsida o där la jag silikon över, mest estiskt och en liten tanke om att det skulle hjälpa att hålla ihop glaset (???)

Kommentar

• NiXoN
          • December 2003
          • 2068

Sånthär är inte alltid så enkelt som man kan få försig...

Det som jag funderar på är hurvida det finns en början till spricka"stjärna" i glaset mot silikonet? Om så är fallet så är det bara att byta ut hela skivan, och se till att de blir rätt akvariesilikon(perrenator) för den vanliga är bara för upptill 60liter.

Finns det ingen spricka eller början till en mot insidan så kan det gå att rädda lite enklare, men de finns alltid alternativ.

Alt.1. Du måste döda av spänningen som kan finnas i glaset.
          Slipa ner/runda av dom vassa/nya kanterna så dördar du startpunkterna för sprickor.
          Problemet är att det även gäller för delen som är mot silikonen.
          Man kan göra detta med ett lämpligt fint sandpapper, jag minns att jag använde ett våtsandpapper som kändes som strävt tyg.
          Alternativt en dremmel med diamantspets, den kan vara lite bättre för att komma åt på silikonsidan.

Därefter så är det provfyllning som gäller.
          Efter de så kan du fylla i lite kosmetiskt med silikon och även fixa eventuella skador på den gamla silikonen som kommit av slipningen.
          Kom ihåg att rengöra ordentligt innan.

Alt.2. Byt ut hela rutan, gör det ordentligt med grundarbete o rätt material och låt de torka i en vecka.
          Det behövs nästan när det handlar om så tjocka fogar.

Alt.3.Köp ett nytt akvarium.

Alt.4. Skaffa en reptil, du har ju redan ett terrarium.

Lycka till....

//NiXoN

Kommentar

• karrokaja
            • March 2006
            • 5388

Ursprungligen postat av NiXoN
            Sånthär är inte alltid så enkelt som man kan få försig...

Det som jag funderar på är hurvida det finns en början till spricka"stjärna" i glaset mot silikonet? Om så är fallet så är det bara att byta ut hela skivan, och se till att de blir rätt akvariesilikon(perrenator) för den vanliga är bara för upptill 60liter.

Finns det ingen spricka eller början till en mot insidan så kan det gå att rädda lite enklare, men de finns alltid alternativ.

Alt.1. Du måste döda av spänningen som kan finnas i glaset.
            Slipa ner/runda av dom vassa/nya kanterna så dördar du startpunkterna för sprickor.
            Problemet är att det även gäller för delen som är mot silikonen.
            Man kan göra detta med ett lämpligt fint sandpapper, jag minns att jag använde ett våtsandpapper som kändes som strävt tyg.
            Alternativt en dremmel med diamantspets, den kan vara lite bättre för att komma åt på silikonsidan.

Därefter så är det provfyllning som gäller.
            Efter de så kan du fylla i lite kosmetiskt med silikon och även fixa eventuella skador på den gamla silikonen som kommit av slipningen.
            Kom ihåg att rengöra ordentligt innan.

Alt.2. Byt ut hela rutan, gör det ordentligt med grundarbete o rätt material och låt de torka i en vecka.
            Det behövs nästan när det handlar om så tjocka fogar.

Alt.3.Köp ett nytt akvarium.

Alt.4. Skaffa en reptil, du har ju redan ett terrarium.

Lycka till....

//NiXoN
            Vad har jag gjort för att förtjäna detta?!!!

Det 2 sista alternativen låter ju bäst faktiskt har ju alltid velat ha en varan.
            Är väldigt sugen på en leguan igen... men mest sugen på akvarium.

Jävligt surt! jag vet absolut inte vad jag ska göra!
            Det är så otroligt nervöst att pilla med silliconfogen och glas och så kanske det ändå inte går. Det måste lixom funka på första försöket, jag kan inte provfylla
            har du byggt akvarier nixon? kan du inte komma hit och laga mitt?
            Jag bjuder på kaffe, lakritz och finska pinnar

Jag har skickat iväg ett mejl till globefish med bilder på skadan och jag hoppas dom svarar.
            Det kanske är lättast att byta ut skivan? (om nån annan gör det åt mej) för då blir det ju BRA. ingen läskig spänning, inga mystiska sprickor som kryper upp genom rutan.

Vad kostar en 200x12x70 cm glasskiva??
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• NiXoN
              • December 2003
              • 2068

Jag trodde i min enfald att de var en kortsida, är det en långsida så skulle jag nåta ett proffs göra de hela.

Men hur illa är det? Har du flera sprickor på skivan eller har det bara lossat en flisa?

//NiXoN

Kommentar

• karrokaja
                • March 2006
                • 5388

Ursprungligen postat av NiXoN
                Jag trodde i min enfald att de var en kortsida, är det en långsida så skulle jag nåta ett proffs göra de hela.

Men hur illa är det? Har du flera sprickor på skivan eller har det bara lossat en flisa?

//NiXoN
                jag skrev ju att det var på kortsidan... glömde skriva att det var på långsidans glas fast på kortsidans sida

Ja det sitter ju som sagt fast lite småflisor där den stora flisan satt.
                Men ingen sprica. bara det som syns på bilderna och det är ju bitar som sitter relativt löst.

Kommentar

• Mella
                  • September 2007
                  • 154

Ursprungligen postat av karrokaja
                  jag skrev ju att det var på kortsidan... glömde skriva att det var på långsidans glas fast på kortsidans sida

Ja det sitter ju som sagt fast lite småflisor där den stora flisan satt.
                  Men ingen sprica. bara det som syns på bilderna och det är ju bitar som sitter relativt löst.
                  Lugn, limma med silicon eller med två komp epoxy detta ger sig aldrig med denna lilla flis

lycka till

Mvh
                  Stefan
                  Sagt är sagt,.....

Kommentar

• Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

Det där är ju bara en liten flisa i ytterkanten, kleta på silikon för att få fast det hela. Är det bara en "flisa" behöver det inte vara så komplicerat.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

Ursprungligen postat av Mella
                      Lugn, limma med silicon eller med två komp epoxy detta ger sig aldrig med denna lilla flis

lycka till

Mvh
                      Stefan
                      Ursprungligen postat av Sultanen
                      Det där är ju bara en liten flisa i ytterkanten, kleta på silikon för att få fast det hela. Är det bara en "flisa" behöver det inte vara så komplicerat.
                      Är ni dunder på att det håller?? alltså 110% ??

Pajjar det så vet jag vem jag ska ringa och få ersättning samt uppbärningshjälp av det nya karet

Kommentar

• Mella
                        • September 2007
                        • 154

Ursprungligen postat av karrokaja
                        Är ni dunder på att det håller?? alltså 110% ??

Pajjar det så vet jag vem jag ska ringa och få ersättning samt uppbärningshjälp av det nya karet
                        Japp, bara lugn ta detta med epoxy först, (lite på skälva flisen) sedan gå över med silicon.

än en gång lycka till.....
                        Sagt är sagt,.....

Kommentar

• karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

men det där som nixon sa då. att man måste slipa till dom vassa kanterna så att man "dödar" dom. att det inte börjar spricka upp mer sen när jag fyller på med vatten.

Och dom flisorna som sitter i sprickan? ska jag pilla ut dom för att sedan limma tillbaka dom med epoxy (vart köper man epoxy)
                          Och hur förhåller sej sillicon till epoxy??

Kommentar

• Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

Tror det blir bättre att du försöker få hem en glasmästare som tar en titt istället för att få tips via forumet. Visst tips kan du få, men att få det kollat av en som jobbar med glas är nog att föredra ändå tycker jag.
                            Senast redigerad av Andrém; 09 January 2010, 01:12.

Kommentar

• karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

mjo du har nog rätt och karet var ju så jävla bökigt att få in så att ta ut det lite snabbt och provfylla kan jag inte... det måste lixom hålla tätt från början:/

Kommentar

Arbetssätt...