Visste ni att Fotografi betyder "måla med ljus"?

[ATTACH]980[/ATTACH]

I den här delen tänker jag gå igenom hur och vad jag gör för att åstadkomma bilden jag tänkt mig. Det är inte alltid så lätt att få till kanonbilden när du är och fotar din fisk. Det är inte lätt för någon.

Det jag brukar tänka på är egentligen två saker, att få ljuset bra och att få skärpan bra. När dessa två faktorer är ok så är det egentligen bara att vänta ut fisken (glöm inte att alltid kolla genom sökaren).

Att sätta belysningen är inte alls så svårt dock finns det några saker du bör tänka på när du gör detta. Den första grejen är att veta vad du vill uppnå. Om du vill att fisken ska komma från en svart bakgrund och belysas på ett mystiskt sätt ska du lägga blixten på täckglaset och vänta tills fisken simmar in under blixten. Vill du att fisken och dess omgivning ska vara upplyst men gärna med en mörkare bakgrund så lyfter du upp blixten och håller den i handen en bit (säg 20cm) över täckglaset. Ljuset kommer nu sprida sig mer än på bild ett men ändå inte så att karet ser ”naturligt” belyst ut. Om du skulle vilja ta en bild på fisken med hela dess omgivning belyst ska du (om du inte har massa blixtar) öka ISO till runt 400 och hålla blixten så högt som möjligt för att få lite extra ljus som gör fisken skarp, samtidigt som du låter blixtens ljus sprida sig över en så stor del av karet som möjligt. Jag brukar använda mig av flera blixtar i detta läge samtidigt som jag ökar ISO för att kunna behålla slutartiden. Om du inte vet vad ISO är så kan jag säga att det är i korthet kamerans ljuskänslighet. Fota en tänd lampa i ett mörkt rum så kommer du märka hur det funkar. Helt manuellt utan några automatiska inställningar då förstås.

[ATTACH]981[/ATTACH]

På den här bilden höll jag blixten i vänster hand och ovanför men vinklade den lite så att den slog snett framifrån. Det gör att du belyser fiskens huvud men också lite av dess sida som är mot dig. Resultatet blir att du får lite fint skimmer i fiskens fjäll.

Kamerans inställningar här är ISO 100 (jag hade en stark blixt en bra bit ovanför täckglaset), 1/125 i slutartid (det är det längsta du kan ha för att frysa fiskens rörelser) och bländare 5,6. Anledningen till att det blev just 5.6 är ingen speciell. De olika bländare jag oftast fotar på är 5.6, 8 och 11. Fråga mig inte varför men så är det. Ett tips är att börja på 11. Du kommer märka att det blir mycket enklare att få fisken skarp med en mindre bländare. Vad du kan ha är givetvis relaterat till alla dina andra inställningar.

Jag är ganska nöjd med bilden ovan. Fast det är vissa saker som stör mig. Originalbilden är väldigt smutsig och färglös så det krävdes ganska mycket redigering för att få den att se ut som den gör idag.

Vad jag har förstått så är redigering av större slag nästan bannlyst när det gäller fiskfoto. Jag vill ändra på det där. För mig är redigeringen oerhört nödvändig och jag fotograferar fiskarna för att visa er hur de ser ut. Om jag då får en grådaskig bild på en fruktansvärt snygg fisk måste jag ju fixa till det. Precis som modefotograferna retuscherar sina modellbilder måste också vi visa vår fisk på bästa sätt. Nu säger jag inte att du ska smeta på massa färg så att den ser onaturlig ut, verkligen inte, det är jag emot, men jag tycker att vi ska retuschera våra bilder så de gör fiskarna rättvist avbildade. Kom ihåg att ett fotografi inte är det som kommer ur kameran direkt utan måste framkallas först. Även om det är en digitalkamera.
Hur skulle det se ut om vi förr i tiden gick runt med ett album fullt med negativ och visade folk. ”Så här ser de ut direkt ifrån kameran, så de ska se ut så”. Njae, alla bilder ska redigeras även om vissa inte behöver lika mycket som andra.
Nog tjat om redigeringens vara eller icke vara. Här kommer negativet.

[ATTACH]982[/ATTACH]

Bilden ovan är en Raw-fil och det gör att jag måste använda mig av en raw-konverterare för att ”framkalla” den. Här ändrar jag kontraster, vitbalans, exponering, vinjettering osv tills jag är nöjd med ljuset i bilden. Efter det går jag in i Photoshop och ger fisken sina färger tillbaka samt lägger på skärpa. Alla digitala bilder är något suddiga så skärpa måste alltid läggas på i efterhand – alltid, hur skarp bilden än är.

[ATTACH]32650[/ATTACH]

Här ovan ser ni Adobes Raw-konverterare, med den kan du göra hur mycket som helst utom plocka bort smutsfläckar. Jag väljer dock att fixa färgerna, smutsen och skärpan inne i Photoshop.

Jag känner inte till någon gratis Raw-konverterare men generellt sett, om din kamera kan ta raw-bilder så finns det en konverterare med på cd-skivan du fick med kameran. Andra bra ”framkallningsprogram” och som är gratis är XnView och Gimp. Jag har ännu ingen erfarenhet alls av Gimp men ska försöka sätta mig in i det lite innan mitt föredrag och fiskfoto jag kommer hålla den 13 oktober för Linköpings akvarieförening. Då hade jag tänkt att jag skulle visa lite kort hur det fungerar. Det jag vet är att det ska fungera ungefär som Photoshop.


GIMP - The GNU Image Manipulation Program: The Free and Open Source Image Editor


Slutligen tänkte jag visa hur bilden blir om du låter blixten ligga på täckglaset när du fotar. Helst ska du ha så skitigt täckglas som möjligt för att sprida ljuset i täckglaset innan det går ner mot fisken.

[ATTACH]983[/ATTACH]
Kamerainställningar: ISO 200, slutartid 1/160 och bländare 4,0.

Bilderna i artikeln är tagna med Canon EF-S 60/2,8 Macro USM.

Nästa del har ni möjlighet att påverka. Vad ska jag mer ta upp tycker ni?
Bifogade filer