NU har jag 4 stycken (jag vet att man bör ha 6 men det fanns inte fler än 4 i butiken när jag köpte de här) tror att de kan vara C. Swartzi eller C. Agassizii... glömde att skriva upp vad de hette. De går i ett 100L kar i badrummet. De är väldigt dagskygga - man ser ingenting av det vanliga stimmbeteendet som jag är van vid från mina tidigare metallpansarmalar och pandor.
I mitt stora akvarium har jag 21 st C. adolfoi som alla beteer sig som jag är van att pansarmalar skall betee sig.
Jag har inga konstiga värden på vattnet - tvärtom alla vattenvärden ligger stabilt på pH 6,4, vattnet är mjukt hos oss. Ingen klor eller kloramin i vattnet. Nitrithalterna är omätbara och låga värden nitrat.
Akvariet är omstartat så växterna är föryngrade men det finns fyra gömslen av grenar. Malarna i det större akvariet har betydligt färre gömslen än de som går i 100L karet.... men visar ingenting av detta undanglidande beteende. Tvärtom - de far fram i akvariet som raketer dag som natt.
Jag matar med mysis, röda mygglarver, cyklop + nattmattar med fodertabletter 1 per 4 malar.
Mina fyra skygga vänner är inte rädda för mig eftersom de aldrig flyr när jag kommer till badrummet på morgonen för nattmatningen (kl 4-5), trots att jag tänder ljuset i ett nattsvartrum. Men de visar sig inte mycket på dagtid. Jag nattmatar även adolfoierna vid ungefär samma tid.
Jag trodde det var mina elaka serpatetror som var orsaken och skickade dessa ålderstigna fiskar till deras avlidna stimkompisar. De ersattes med en kakaduciklid med två damer.
Ciklider och malar kan ligga i samma grotta och broderligt dela på en fodertablett på natten utan bråk.
I trådarna nämns ofta i förbigående att man skall ha mycket gömslen så att man slipper blyga malar - så jag skulle vilja veta vad ni vet om detta beteende.
Kommentar