Blyga pansarmalar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Blyga pansarmalar...

    Hmm jag har väl alltid haft pansarmalar av någon typ när jag haft ett akvarium igång. Jag har upplevt dem som pigga och rätt alerta typer som varit friska o sunda med långa liv.

    NU har jag 4 stycken (jag vet att man bör ha 6 men det fanns inte fler än 4 i butiken när jag köpte de här) tror att de kan vara C. Swartzi eller C. Agassizii... glömde att skriva upp vad de hette. De går i ett 100L kar i badrummet. De är väldigt dagskygga - man ser ingenting av det vanliga stimmbeteendet som jag är van vid från mina tidigare metallpansarmalar och pandor.

    I mitt stora akvarium har jag 21 st C. adolfoi som alla beteer sig som jag är van att pansarmalar skall betee sig.

    Jag har inga konstiga värden på vattnet - tvärtom alla vattenvärden ligger stabilt på pH 6,4, vattnet är mjukt hos oss. Ingen klor eller kloramin i vattnet. Nitrithalterna är omätbara och låga värden nitrat.
    Akvariet är omstartat så växterna är föryngrade men det finns fyra gömslen av grenar. Malarna i det större akvariet har betydligt färre gömslen än de som går i 100L karet.... men visar ingenting av detta undanglidande beteende. Tvärtom - de far fram i akvariet som raketer dag som natt.

    Jag matar med mysis, röda mygglarver, cyklop + nattmattar med fodertabletter 1 per 4 malar.
    Mina fyra skygga vänner är inte rädda för mig eftersom de aldrig flyr när jag kommer till badrummet på morgonen för nattmatningen (kl 4-5), trots att jag tänder ljuset i ett nattsvartrum. Men de visar sig inte mycket på dagtid. Jag nattmatar även adolfoierna vid ungefär samma tid.

    Jag trodde det var mina elaka serpatetror som var orsaken och skickade dessa ålderstigna fiskar till deras avlidna stimkompisar. De ersattes med en kakaduciklid med två damer.
    Ciklider och malar kan ligga i samma grotta och broderligt dela på en fodertablett på natten utan bråk.

    I trådarna nämns ofta i förbigående att man skall ha mycket gömslen så att man slipper blyga malar - så jag skulle vilja veta vad ni vet om detta beteende.
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    #2
    Jag har haft pansarmalar av olika slag under olika perioder och somliga stim har varit väldigt dagaktiva, modiga och pigga medan andra betett sig mer som nattlevande och hållit sig undan under dagen. Detta har verkat vara helt oberoende av art.
    Det enda jag kunnat se som gjort skillnad är inredningen och antalet artfränder: skygga pansarmalar har blivit lite modigare när jag inrett så att de alltid har nära till skydd och köpt fler "kompisar" (Har inte alltid behövt vara samma art heller, andra pansarmalar har också funkat).

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      hmm men det är ju det som är intressant - mina malar är fyra stycken och de har fler gömslen än vad malarna i 480 burken har... mkt intressant - funderar ibland på att släppa ner mina blyga malar i den stora burken för att se vad som händer när de får gå ihop med adolfoierna... Det är som de inte tillhör samma släkte som resten av mina pansarmalar...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Eidesdotter
        • December 2009
        • 219

        #4
        Jag hade nog provat att skaffa 3-4 till, 4 st är en väldigt liten grupp. (Förutsatt att du har plats för det i karet förstås.)

        Man skulle kanske kunna prova en helt annan väg också: att ta bort en del gömställen. Är egentligen skeptisk till det, känner att vill mina fiskar gömma sig ska de få göra det, är rädd att de blir onödigt stressade annars. Men jag HAR faktiskt en gång varit med om att skygga pansarmalar blivit modigare med en öppnare inredning istället. Precis tvärtemot mitt förra råd alltså... Du får prova dig fram.

        Annars tror jag på din idé om att sätta ihop dem med adolfoierna.

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          ok då tror jag att det blir 480L karet för dem för jag vill ju se mina fiskar...
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Tror att skillnaden ligger just i antalet- fyra stycken stimmar inte särskilt bra, men däremot 21 stycken är ett stort och tryggt stim. Skaffa fler, det går att beställa i affären.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              hmm ja då jag skall släppa ner dem i stora och så blir det fler - enda orsaken var att affären inte hade fler när jag shoppade..
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                men tilläggas bör att jag aldrig tidigare haft mer än tre st av varje art i mina burkar och har aldrig sett detta blyga beteende ...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • Henrik_A
                  • August 2010
                  • 146

                  #9
                  Kan det vara VF melanistius du fått tag i?
                  Har själv 10st och får inte riktigt igång dom heller, misstänker att dom vill ha väldigt strömt klart vatten för att trivas.

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #10
                    Ja det ser inte bättre ut - de ser lika ut som sjutton... och beteendet de visar verkar stämma med VF! De visade inte någon skygghet i affären. Nu skall jag kolla med akvarielagret om det kan vara så att de är VF melanstius.... för då stämmer pusslet igen...
                    Pansarmalar och vargar bör tydligen inte vildfångas om man vill ha dem tama...

                    Då är det väl stora karet som gäller för det strömmar starkare... för jag vill inte krossa mina fina flytväxter i 100L burken....
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      jaha nu har jag släppt ner mina 4 C. melanstius malar i stora karet - har oxå beställt 4 till från Akvarielagret som kan avhämtas på onsdag nästa vecka. Få se om jag får se mina 4 vänner lite oftare än kl 4 på natten... det finns inte lika många skyddade gömslen i det stora akvariet och alla grottor är så stora att man ser in i dem. nu är bara frågan vad skall jag ha i stället med mina kakaduor... men det får bli en egen tråd...
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        I dag var det livat i badkaret! 4 st beslutsamma Melanstius malar försökte flytta så det dunkade i locket till akvariet. Så gjorde det här gänget även i 100L burken. Har faktiskt sett dem frame vid rutan idag! Försökte filma gänget få se om det blev något då lägger jag upp det här - det ser underligt ut när de försöker ta sig ut. I 100L karet hade jag en svärdplanta som flitigt användes av dem som språngbräda ända till de gav upp...
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • pernilla78
                          • November 2010
                          • 303

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Tror att skillnaden ligger just i antalet- fyra stycken stimmar inte särskilt bra, men däremot 21 stycken är ett stort och tryggt stim. Skaffa fler, det går att beställa i affären.
                          håller med här..mina få blev flera..olika arter av dom..å vips ä dom ute å far dagen lång..ju fler ju säkrare
                          corydoras ancistrus äppelsnäckor
                          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                          310 L SA
                          10 L nano räkkar med white pearl

                          Kommentar

                          • 022helpek
                            • November 2010
                            • 626

                            #14
                            Men de här är inte ute och simmar utan försöker ihärdigt rymma från akvariet - dessa fyra gjorde samma sak i sitt tidigare hem när de bara vara 4 tills de gav upp - speciellt en av honorna var mycket ihärdig. Sedan gav de upp och gömde sig helt från allt och alla... hoppas det inte händer en gång till - har läst någonstans att pansarmalar kan vandra från ett vatten till ett annat om området de lever i torkar ut. Det här beteendet ser verkligen ut som om de är påväg bort från karet...
                            Har dock beställt 4 Melanstius till som levereras på onsdag... då har jag totalt 28 pansarmalar tillsammans... jag fick ändra lite på planerna för artsammansättningen med andra ord
                            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...