54 Liter snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    54 Liter snäcklekare?

    Hej

    Sugen på Tangayika, men enda möjligheten för detta som jag har nu p.g.a ekonomin är att ha ett snäcklekarkar med Lamprologus multifasciatus i ett 54 L som står tomt, måste först skaffa en bänk till detta innan start. Men info. inför är ju aldrig fel så det blir så rätt som möjligt på stört.

    Tänkte mig följande:

    Rådasand som bottensubstrat någon fin variant helst inte mer än 1,5 mm?
    Snäckor typ vinbergssnäckor eller liknande, som ska kokas?
    6-8 L. multifasciatus om det inte är för mkt för denna vattenvolym?
    Någon sten för att dela av om fler par bildas så att hanarna ej mördar varann?
    Annars inga växter? I såna fall ev. anubias senare?
    Behövs malar?

    Vilket foder? Fryst typ daphnier, mygglarver o granulat?

    Funkar enkelt innerfilter som medföljde 54 L paketet då jag köpte det för ett år sedan?

    Ev. faxesten för lite högre pH?


    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Detta är en populär tanganyikaciklid och det finns redan mkt skrivet om detta här på forumet, bla har jag svarat på en del frågor kring denna art och tips på hur den skall hållas, så mitt tips är att söka vidare på forumet.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ett till tips förresten är att kolla om det finns nån i närheten som har denna art isf kanske du kan få ungfiskar till ett bra pris kanske tillochmed gratis. Detta är nämligen en fisk som förökar sig lätt och karen blir lätt överbefolkade åtminstone om man har små kar, så därför är folk bara glada att bli av med dem (skänkes bort under annonsavdelningen inte alltför sällan), samtidigt kan de gå på en del cash i butiken!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Ett till tips förresten är att kolla om det finns nån i närheten som har denna art isf kanske du kan få ungfiskar till ett bra pris kanske tillochmed gratis. Detta är nämligen en fisk som förökar sig lätt och karen blir lätt överbefolkade åtminstone om man har små kar, så därför är folk bara glada att bli av med dem (skänkes bort under annonsavdelningen inte alltför sällan), samtidigt kan de gå på en del cash i butiken!
        Just precis, de är ju inte direkt svårlekta, men vad tror du om de andra frågorna angående inredning malar etc.?

        Ska checka lite, men vet att i Ösetrgötland finns det ej på annonsavdelningen just nu.

        Jag vet att det säkerligen finns svar om denna fisk, men det var så att jag i min förkylning och detta förbannade halsont ville formulera min fråga själv och sedan gå och lägga mig (vilket jag ska göra nu) för att försäkra mig om att jag fick iväg frågan och att jag inte glömde nåt... annars brukar jag sökja runt om det inte känns välidigt osannolikt att det jag undrar över står någonstans i forumet

        Tack för snabbt svar och godnatt
        MVH

        Niklas
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Hehe jodå det skall nog allt finnas en del om det men men...
          Malar är inte nödvändigt, och såvida det inte är synodontisar så förstör de intrycket lite grann tycker jag (synodontis skall ändå ha större kar). Angående inredningen gör mamn väl eg. lite som man vill men det snyggaste tycker jag är att ha lite sten tex. i mitten som du säger och en hel del snäckor. Hur man kan göra med snäckorna har jag beskrivit (utifrån en artikel) ganska ingående tidigare på forumet.

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Just precis, de är ju inte direkt svårlekta, men vad tror du om de andra frågorna angående inredning malar etc.?

          Ska checka lite, men vet att i Ösetrgötland finns det ej på annonsavdelningen just nu.

          Jag vet att det säkerligen finns svar om denna fisk, men det var så att jag i min förkylning och detta förbannade halsont ville formulera min fråga själv och sedan gå och lägga mig (vilket jag ska göra nu) för att försäkra mig om att jag fick iväg frågan och att jag inte glömde nåt... annars brukar jag sökja runt om det inte känns välidigt osannolikt att det jag undrar över står någonstans i forumet

          Tack för snabbt svar och godnatt
          MVH

          Niklas
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Förresten jävligt snygg palett på avataren synd att han dog. Det var en P. pulcher "red belly" va?
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av Rooster
              Förresten jävligt snygg palett på avataren synd att han dog. Det var en P. pulcher "red belly" va?
              Alldeles korrekt, och ja mycket synd. En av de värsta pop-eye drabbade fiskar jag har sett.

              Det lustiga var att dagen innan kom han igen och spärrade ut fenorna, åt lite bättre samt simmade lite mer... Såg ju dock att ögona blev sämre men man hoppades ju lite ändå.

              Det lustiga är att till skillnad från andra fiskar så färgade han nästan ut til 100 % efter han hade dött?!?!

              Men back to topic: Då skiter jag i malar, och skulle det behövas så får vi se vad det blir, i ett sånt litet kar antagligen corydoras eller ancistrus, men som sagt slipper jag så blir julooken i ett sånt kar snyggare utan

              Niklas
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Alldeles korrekt, och ja mycket synd. En av de värsta pop-eye drabbade fiskar jag har sett.

                Det lustiga var att dagen innan kom han igen och spärrade ut fenorna, åt lite bättre samt simmade lite mer... Såg ju dock att ögona blev sämre men man hoppades ju lite ändå.

                Det lustiga är att till skillnad från andra fiskar så färgade han nästan ut til 100 % efter han hade dött?!?!

                Men back to topic: Då skiter jag i malar, och skulle det behövas så får vi se vad det blir, i ett sånt litet kar antagligen corydoras eller ancistrus, men som sagt slipper jag så blir julooken i ett sånt kar snyggare utan

                Niklas
                Ja ganska ofta så är fisken jättefint utfärgad efter sin död, men det är oftast när fisken insjuknat snabbt eller bara helt plötsligt dött av nån outgrundlig anledning (ofta stress och slitage).
                Ja isf hade nopg ancistrusen vart å föredra då den kan sitta på rutan eller högre upp i karet alt. ligga i nån håla. Pansarmalarna skulle nog få det hett om öronen eftersom de hela tiden åker runt och kommer in på ciklidernas revir hela tiden.
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rooster
                  Ja ganska ofta så är fisken jättefint utfärgad efter sin död, men det är oftast när fisken insjuknat snabbt eller bara helt plötsligt dött av nån outgrundlig anledning (ofta stress och slitage).
                  Ja isf hade nopg ancistrusen vart å föredra då den kan sitta på rutan eller högre upp i karet alt. ligga i nån håla. Pansarmalarna skulle nog få det hett om öronen eftersom de hela tiden åker runt och kommer in på ciklidernas revir hela tiden.

                  Detta kar kommer äntligen efter lite tid att kunna planeras och startas nu under våren som det ser ut

                  Och till en början utan någon som helst mal, sen får vi se huruvida det behövs eller ej
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Ok kul att det kommer bli av iaf.
                    Ja kör du på utan mal öht tycker jag. Mata bara lite åt gången men fler ggr hellre så blir det nog inte så mkt överbliven mat i karet. Lite bilder vill vi så klart ha oxå!
                    Har tyvärr ingen helbild på mitt multiskar som jag hade tror jag. Men kan kolla om jag hittar nått framöver...
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rooster
                      Ok kul att det kommer bli av iaf.
                      Ja kör du på utan mal öht tycker jag. Mata bara lite åt gången men fler ggr hellre så blir det nog inte så mkt överbliven mat i karet. Lite bilder vill vi så klart ha oxå!
                      Har tyvärr ingen helbild på mitt multiskar som jag hade tror jag. Men kan kolla om jag hittar nått framöver...
                      Ja har du bilder så tryck in de i tråden. All inspiration är kul. Nu är det ju så att mitt "Växtodlingskar" på 54 L ska dras igång först, sedan multiskaret. Men givetvis så får de lite mindre portioner så de käkar upp, och med fördelen att kunna reglera ljuset helt så behöver jag bara ha lite koll på vattnet så kanske algerna håller sig borta.

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #12
                        Ursprungligen postat av ApeviaX
                        Ja har du bilder så tryck in de i tråden. All inspiration är kul. Nu är det ju så att mitt "Växtodlingskar" på 54 L ska dras igång först, sedan multiskaret. Men givetvis så får de lite mindre portioner så de käkar upp, och med fördelen att kunna reglera ljuset helt så behöver jag bara ha lite koll på vattnet så kanske algerna håller sig borta.

                        Nicke
                        Ja lite alger blir det nog, har ju en tendens att bli en del alger i Tanganyika-kar eftersom man i regel inte har några växter i dem. Men å andra sidan så hör algmattan till T och M-kar tycker jag.
                        Men har man bara snäckor å sand till dem så blir det ingen inredning för algerna att fästa på, så bara du skrapar rutorna ibland så skall du nog inte få några problem med algerna.

                        Tyvärr fick jag ingen helbild på karet, åtminstone har jag inte sparat nån sådan men kan slänga upp lite bilder ändå... Men karet är på 95L å jag hade två små stenrösen ett på vardera kortsida, och snäckor utlagda i små grupper om 3-5st typ och en å annan enstaka snäcka.
                        I karet hade jag (förutom fiskarna), vit lava (vilket eg. inte är min favorit men), tanganyikasnäckor och vinbergssnäckor, "fågelsand" och BTN-slim line röd gnejs.
                        Bifogade filer
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #13
                          Hitta några bilder till. Kanske inte så stor överblick över karet, men desto bättre närbilder på de små liven med sina snäckor.
                          Bifogade filer
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Härliga bilder! Snäcklekare är spännande fiskar.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #15
                              Ja visst är de. Ja helt klart en av de intressantaste cikliderna tycker jag. Det som är så bra med dem är att man kan ha dem i så himla små kar, å dessutom flera stycken å inte bara "par" som med många andra små ciklider...
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...