akvarium med sköldpaddor och fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andez
    • January 2009
    • 82

    akvarium med sköldpaddor och fiskar.

    Jaha ja då var det dags att dra igång med projektet då :P har fått tag på 2 små treköls sköldpaddor (Chinemys reevesii) på 5-6 år med akvarium på ca 80 L och diverse andra tillbehör.
    förstår inte riktigt hur man lägger upp bilder här så de ska komma lite bilder sen när jag kommit på hur man gör + att jag har hämtat dom så jag kan ta några egna bilder

    nästa del i projektet blir att skaffa fram ett litet akvarium elelr liknande för att odla fram lite vatten växter så sköldisarna får äta förska växter samt att ska ffa fram en mal och några små fiskar som kan va i det grunda akvariet som jag kommer att ha till en början...

    uppdatering kommer ikväll eller imorgon
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Ska bli spännande att se vad som händer. Mina kusiner försökte ha rödörade vattensköldpaddor tillsammans med fiskar, men sköldpaddorna åt upp fiskarna rätt fort. Men jag har ingen erfarenhet av Reeves kärrsköldpadda som är det riktiga svenska namnet på Chinemys reevesii. Hur stora är dina sköldpaddor nu?

    Om man inte är Goldmedlem får man lägga upp bilderna på något ställe och sedan länka dit. Ett bra ställe att lägga upp bilder på är tex www.pixbox.se.

    Lycka till!
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Andez
      • January 2009
      • 82

      #3
      paddorna är nu ca 1dm men blir antagligen inte mycket större...
      dom är uppvuxna med pellets som mat vad jag har förstått så kan hända att dom inte bryr sig om fiskarna eller kanske rent av blir "rädda", läste på ett annat forum om någon annan vars sköldpadda vart rädd för hans fiskar...

      har nyss vart iväg och införskaffat lysrörs armatur + värmelampa till dom små krabaterna (ca 1500:-) 3 ggr så dyrt som paddorna + akvariet :O xP

      tack för tipset med bilder ;P åter kommer imorgon med bilder och lite mer info... men fiskarna kommer nog inte riktigt än kan hända att det tar ända fram till sommaren innan det blir något annat än bara paddor och malar i akvariet :P men som sagt återkommer :P

      Kommentar

      • osis
        • February 2008
        • 851

        #4
        Ska inte akvariet vara större?

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Med tanke på att dom är rätt så små, så är det väl "ok" med 80L, men jag skulle nog satsa på ett 150L akvarium för att kunna inreda det så det blir ultimat för paddorna.

          Kan inte mycket om Chinemys reevesii, hur har du tänkt planera akvariet?
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Andez
            • January 2009
            • 82

            #6
            Hej alle sammans nu har paddorna kommit på plats vattnet är i fylt och allt verkar fungera som det ska tänte ta mig friheten att ladda upp några bilder...
            innan avhämtning



            efter av hämtning



            så där ja då kan ni se liter hur dom hade det innan och hur jag fixade det lilla jag gjorde igår kväll (ingen större skiljnad mot tidigare...

            som svar på frågan om inte akvariet skall vara större så kan jag säga som så att efter som tanken är att de ska komma lite fiskar och någon / några malar så är akvariet lite väl litet för tillfälet, men akvariet är iaf inte för litet för sköldisarna dom har ungefär duppet så djupt som deras skal är högt och ungefär dubbla arean av vad dom behöver enligt de lagar jag har sätt...
            tänker är dock som följer att dom får bo i det akvariet dom har nu tills i början på sommaren tror jag då jag ska flytta (dom bor redan där jag ska flytta men huset jag ska bo i ska renoveras lite så dom bor på ett lite lugnare ställe) när jag flyttar till dom och allt är fördigt så ska jag ordna ett större akvarium åt dom ca 90*50*40/50 = 180-225L...

            angående markus fråga om hur jag har tänkt att inreda så är tanken att dom ska få en ordetlig solplats med värmalampa över (redan fixat men inte uppriggat riktigt än) sen ska jag fixa fram ett lite mindre akvarium där jag kan odla fram lite växter t.ex. vatten pest som dom ska tycka är smackit vad jag har hört... fram tills dess så är tanken att dom får fri tillgång till sallad och sen lite pellets som komplement till salladen...
            på fredag hade jag tänkt mig att jag skulle ta å fixa lite växter och eventuellt min första mal till akvariet då flickvännen ändå ska in till stan... (det är förresten tack vare henne och hennes föräldrar som jag kunde köpa paddorna för det är dom som hjälper mig med att ta hand om dom tills jag flyttat ni är under bara.. ett stort tack också till alla er här som hjälpt mig med tips och svar på frågor och framför allt till markus ;D)

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Låter riktigt bra, och jag tycker det ser alldeles tillräckligt ut för paddorna just nu.

              Skit bra att du skaffar ett akvarium för att odla växter i till dom, köp ett begagnat akvarium, och lägg pengarna på Ljuskällan till akvariet så växterna får det bra. (Annars kanske dom inte smakar så gott)

              Hoppas dina vill äta Vattenpest...mina gillar det inte...men däremot broccoli,vindruvor,och en växt som kallas Andmat.

              Brukar även ge dom en alg tablett då och då.(sån man ger till malar med så lite protein som möjligt)

              Skit snyggt tycker jag med ett så pass lågt med anvlångt akvarium..
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Andez
                • January 2009
                • 82

                #8
                ja det är nog tillräckligt för dom men inte om man vill ha lite fiskar också så de kommer bli utbyggnad :P men dom kommer få ha det dom bor i nu som "extra" akvarium om man kanske vill storstäda det andra t.ex.

                har redan ett akvarium som jag har haft gebriler i tidigare som jag hade tänkt kanske gick att odla växter i... ska bli kul å se vad prislappen på det hela hamnar på är uppe i drygt 1700:- nu :/..
                har inte mitt "växt" akvarium där paddorna är just nu och kommer inte att ha de förens nästa helg kanske så ska köpa några olika växter på fredag och se vad dom gillar så ska de blir odlig av de dom gillar sen :P
                ja det va ett kanon akvarium tycker jag också och dom har jätte mycket platts att röra sig på också dom är riktigt livliga små krabater

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Låter bra, nånstans finns det en lista på vad skölpaddor äter för vattenväxter...kommer inte ihåg URL nu...men Vattenpest,Andmat går bra..

                  Sallad är det sämsta av grönsaker/växter man kan ge, det innehåller nästan inga näringsämnen alls. Men det funkar att ge som tillskott..

                  Såna där bönor? Haricots? eller vad det nu heter vet jag att många ger. Man köper dom färska nuturligtvis...

                  Tomat gillar dom,ruccula har gått ner nångång..

                  Men får väl prova sig fram som sagt, men försök leta på det där infon om deras matvanor..kanske finns nån bok att låna...
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Andez
                    • January 2009
                    • 82

                    #10
                    ja jag antar att det är med sköldpaddor som med människor smaken är som baken ^^
                    det jag har hittat om deras matvanor i det fria är, Chinemys Reevesii är allätare och äter i det vilda fisk, vattenlevande insekter, sniglar, grodor och vattenväxter. men dom äter tydligen mest insekter och fisk inte lika mycket grönt som t.ex. rödörade... tanken är ju den att dom inte ska behöva matas med grönsaker mer än någon gång ibland utan dom ska ha fri tillgång till vattenväxter sen när det blir större akvarium med fiskar också så kommer dom ju få äta fiskar om dom får tag på dom annars får dom nog pellets eller rå fisk om man köper det någon gång...

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Ursprungligen postat av Andez
                      ja jag antar att det är med sköldpaddor som med människor smaken är som baken ^^
                      det jag har hittat om deras matvanor i det fria är, Chinemys Reevesii är allätare och äter i det vilda fisk, vattenlevande insekter, sniglar, grodor och vattenväxter. men dom äter tydligen mest insekter och fisk inte lika mycket grönt som t.ex. rödörade... tanken är ju den att dom inte ska behöva matas med grönsaker mer än någon gång ibland utan dom ska ha fri tillgång till vattenväxter sen när det blir större akvarium med fiskar också så kommer dom ju få äta fiskar om dom får tag på dom annars får dom nog pellets eller rå fisk om man köper det någon gång...
                      Okej, låter bra, du har läst på! ;D

                      En grej som jag läste var att ju äldre det blir ju mer grönt ska det ha.. men det kanske inte gäller för just din sorts paddor?
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Andez
                        • January 2009
                        • 82

                        #12
                        när dom är små så äter dom nästan bara kött ju äldre dom blir desto mer grönt ska dom ha men en rödörad ska ha mer grönt än en Chinemys Reevesii i samma ålder jag såg någon stans att den rödörad ska ha ungefär 25% "kött" och 75% vegetabilisk föda när den är fullvuxen så då kanske dessa små krabater ska ha ungefär 50/50 eller 40/60 men är inte helt hundra på hur förhållandet för dom ser ut men som sagt dom kommer ju kunna äta växter så mycket dom vill å sen kommer dom ju att få äta så mycket fisk som dom får tag i kommer bara ge dom mat var annan var 3:e dag sen i det nya akvariet tror jag...

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Ursprungligen postat av Andez
                          när dom är små så äter dom nästan bara kött ju äldre dom blir desto mer grönt ska dom ha men en rödörad ska ha mer grönt än en Chinemys Reevesii i samma ålder jag såg någon stans att den rödörad ska ha ungefär 25% "kött" och 75% vegetabilisk föda när den är fullvuxen så då kanske dessa små krabater ska ha ungefär 50/50 eller 40/60 men är inte helt hundra på hur förhållandet för dom ser ut men som sagt dom kommer ju kunna äta växter så mycket dom vill å sen kommer dom ju att få äta så mycket fisk som dom får tag i kommer bara ge dom mat var annan var 3:e dag sen i det nya akvariet tror jag...
                          Låter skit bra..försöker mata mina med så mycket grönt som möjligt, nu är ju jag bara "fosterpappa" till dessa, dom har blivit väldigt misskötta innan :/ Dom har typ fått kattmat i 10 år.

                          En sak som jag kanske inte tipsat om är att paddorna skiter ner ganska mycket, så försöka skaffa en tålig fisk sen när du väl gör det..såna som klarar lite skitigare vatten.

                          Eventuellt skulle det kunna funka med nån form av algätare typ siamensis eller nåt.

                          Får kika vidare på och självklart kan du prova vad du vill..
                          Skulle kunna tänka mig att guppy funkar också...och det är mums för paddorna.

                          Oh well, kanske nån med mer erfarhet och bättre ideér kikar in och lämnar nå bra tips!
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Andez
                            • January 2009
                            • 82

                            #14
                            jag har inte tänkt så jätte mycket på det med fiskar men vad jag har hör så skitar paddorna ner mindre när det är fisk och mal i akvariet efter som de som skitar ner mest är deras slabbande med maten... jagh ar hört om dom som har guppys men även lite andra fiskar... men det fins en bra liten zoo affär i Strängnäs där jag tänket jag skulle prata med ägaren som verkar ha väldigt bra koll (hon hjälpte flickvännen med fiskar till deras akvarium och det blev suxe ska ta å fixa en bild på deras akvarium också)
                            de jag har funderat på hittils är dock någon form av mal som är lite större så den inte ses som mat, kanske några guppys och sen har flickvännen någon art som äter sniglar (otroligt effektiv och lite större) som om inte den går med paddorna så ska den få va i växt akvariet...

                            tänkte på en sak angående dina akvarium, har du en lysrörs aramtur som egentligen skall sitta i taket ovanför ditt akvarium?

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andez
                              jag har inte tänkt så jätte mycket på det med fiskar men vad jag har hör så skitar paddorna ner mindre när det är fisk och mal i akvariet efter som de som skitar ner mest är deras slabbande med maten... jagh ar hört om dom som har guppys men även lite andra fiskar... men det fins en bra liten zoo affär i Strängnäs där jag tänket jag skulle prata med ägaren som verkar ha väldigt bra koll (hon hjälpte flickvännen med fiskar till deras akvarium och det blev suxe ska ta å fixa en bild på deras akvarium också)
                              de jag har funderat på hittils är dock någon form av mal som är lite större så den inte ses som mat, kanske några guppys och sen har flickvännen någon art som äter sniglar (otroligt effektiv och lite större) som om inte den går med paddorna så ska den få va i växt akvariet...

                              tänkte på en sak angående dina akvarium, har du en lysrörs aramtur som egentligen skall sitta i taket ovanför ditt akvarium?

                              Vilket av mina 7 akvarium?

                              80L är det inte många stora malar som vill leva i. Jag skulle rekomendera Ancistrus, vad har du för grus i akvariet?

                              Mina Stora sköldisar rör inte mina Zebrafiskar som simmar runt i akvariet...vare sig fisken eller paddorna bryr sig om varandra speciellt mycket...
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...