Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pear
    • September 2007
    • 256

    Saltvatten

    Nu tänkte jag dra igång ett 240L Saltkar.
    Korallsand + Levande sten.
    Putsarräkor samt små gobis till att börja med.

    Tänkte att 20 kg LS borde räcka, vad tror ni?
    Kommer köra ett fluval 305 så vad reckommenderar ni för filtermaterial till saltvatten?
    Samt en jetstreamer på 2000L/h

    Tips mottages gärna.
    Senast redigerad av Pear; 20 November 2007, 15:21.
    PETER
    240L Saltvatten
    Terrarie

    Västerås
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Det kommer en tråd om filtrering lite senare så om du kan ge dig till tåls lite grand så kommer det nog en del matnyttigt där. Kort kan man säga att inom saltvattensakvaristiken i Sverige så har det uppkommit en tradition att inte köra några separata biologiska filter utan helt förlita sig till skummare och den levande stenen samt i vissa fall djupa sandbäddar. Men som sagt - mer om det senare.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Pear
      • September 2007
      • 256

      #3
      Nu är karet urtvättat och klart för vatten. Ett par frågor nu i uppstarten.
      Hur länge skall karet gå innan jag lägger i LS?, ska beställa 20Kg.
      Funkar vattentesterna som används till sötvatten..Nitrit, Nitrat, mm?
      När är det dags att lägga städpatrullen, och hur många Turbo för ett 250L ?

      Jag kommer att köra med ett Fluval 305 med biomakaroner samt jetstream 2000L/h.

      Tips råd mottages gärna. Följer också dom andra trådarna om salt.
      PETER
      240L Saltvatten
      Terrarie

      Västerås

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Ls skall du ha i direkt, det är först då karet börjar snurra.
        Beror lite på vilka tester du har eller rättare sagt från vilken tillverkare. Skulle dock satsa på att köpa nya salifert test, nitraten är lite knivig man vet inte hur mycket man skall tro på dom testen.

        Jag har 20kg Ls till en burk som är ungefär 155liter och de känns rätt lagom om man vill skapa ett landskap, kan hända att de vore bra med några kg till för dig.

        Ytterfilterfunderingen vågar jag inte ta i med tång ens, själv skulle jag köra kol, rowafos och krossad LS.

        När det kommer till pumparna så skulle jag ha satsat på ett par streampumpar istället, misstänker att du kommer att få lite döda fläckar med endast en kraftig pump.
        Jetstreamen är väl en powerhead, och då flyttar den inte vattenmassan lika bra utan skär mera genom vattnet.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Vad är ditt mål med karet - vilken typ av koraller vill du ha, vilken fisk vill du ha?

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Manne_74
            • July 2003
            • 533

            #6
            Du ska blanda (osmos)vatten och saltet till rätt salthalt Innan LS ska i.. och låta det gå minst en dag innan du börjar införa LS. Ingen bra lösning som Nixon skrev tidigare i tråden.. då överlever inget i LSen.
            MVH Magnus

            600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
            Red Sea Max Salt med slimline

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Hmm, jag tog väl de som mer eller mindre självklart att vattnet/saltet vore mixat o klart.
              Börjar kanske slarva lite med svaren, man blir hemmablind rätt snabbt.

              //NiXoN

              Kommentar

              • havre
                • September 2006
                • 281

                #8
                I min tråd står det hur jag startade upp med sniglar etc...

                Mvh Thomas
                Akvarium über alles

                Kommentar

                • Pear
                  • September 2007
                  • 256

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Vad är ditt mål med karet - vilken typ av koraller vill du ha, vilken fisk vill du ha?

                  MVH Lasse
                  Hej Lasse!
                  Jag tänker enbart köra fisk och räkor iallall nu i början, kan kanske bli någon anemon eller liknande i framtiden. Det blir inget korallkar.
                  PETER
                  240L Saltvatten
                  Terrarie

                  Västerås

                  Kommentar

                  • Pear
                    • September 2007
                    • 256

                    #10
                    240L Saltkar

                    Onsdag. Nu står karet med vatten och snurrar, LS är beställt och kunde ta till på Lördag eller Tisdag nästa vecka att få hem, så jag får väl vänta tills dess. Tänkte köra igen med lite bakteriekultur i vattnet så länge, eller är jag ute på fel spår då.
                    PETER
                    240L Saltvatten
                    Terrarie

                    Västerås

                    Kommentar

                    • Manne_74
                      • July 2003
                      • 533

                      #11
                      bakteriekulturen måste ha 'foder' den också.. , börja med den samtidigt som LS kommer i.. det är först då det börjar ta fart med processen.
                      MVH Magnus

                      600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
                      Red Sea Max Salt med slimline

                      Kommentar

                      • Pear
                        • September 2007
                        • 256

                        #12
                        Osmos

                        Hur viktigt är Osmos-vatten?
                        Nödvändigt eller?
                        Läst mycket om osmos mm, hört att vissa filtrerar sitt påfyllningsvatten med Brita filter.
                        PETER
                        240L Saltvatten
                        Terrarie

                        Västerås

                        Kommentar

                        • Pear
                          • September 2007
                          • 256

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pear
                          Onsdag. Nu står karet med vatten och snurrar, LS är beställt och kunde ta till på Lördag eller Tisdag nästa vecka att få hem, så jag får väl vänta tills dess. Tänkte köra igen med lite bakteriekultur i vattnet så länge, eller är jag ute på fel spår då.
                          Tack...för svaret, nu får jag bara hålla mig till tåls tills jag får min LS.
                          Nu ser karet ut så här dag 1. efter påfyllning .Klicka på bilden för större version

Namn: Bild 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,3 KB
ID: 2097846
                          Senast redigerad av Pear; 21 November 2007, 09:23.
                          PETER
                          240L Saltvatten
                          Terrarie

                          Västerås

                          Kommentar

                          • Manne_74
                            • July 2003
                            • 533

                            #14
                            Med eller utan osmos.. det hänger en del på vad för vatten man har från början.. det är inget 100% krav att ha en osmos.. vet några som kör utan. själv hade jag en osmos från min diskustid. Lasse kan nog förklara exakt.. men i mitt fall så vill jag 'göra' vattnet så 'fattigt' som möjligt, inga näringsämnen som triggar igång någon algtillväxt tex.
                            MVH Magnus

                            600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
                            Red Sea Max Salt med slimline

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Jagt tycker osmos är en billig fösäkring mot accumulering som annors kan bli ett problem.
                              Då vattnet dunstar så blir du tvungen att fylla på, varje gång får du med lite koppar fosfat och så vidare. Dom halterna ökar sen i akvariet tills du slutligen får en märkbar reaktion, räkorna brukar strycka med av tex koppar.
                              Du kan motverka de genom 100% vattenbyten, men då behöver du klura ut en frekvens som inte tillåter föroreningshalterna att nå kritisk nivå innan nollställning.
                              Det är dock lite tveksamt hur bra ett sådant förfarande är.
                              Lite att hårddra de hela

                              Vissa har vatten som är klockrent från kran, men det räcker med lite arbete på vattenledningarna på vägen till din kran så kan de släppa en del gosaker.
                              En lokal saltis märkte hur hans silicatfilter packade igen efter ingrepp i vattenledningarna till huset, det såg inte snyggt ut då silicatfiltermediat blev svart direkt.

                              Man kan få utskrifter på innehållet i sitt kranvatten då de testas med jämn frekvens, dom värden är dock från innan det kommer ut i ledningarna.
                              Har du tur så kan du skippa osmosen.

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...