Hjälp!!! Nitrit 3,3-33 mg/l!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Hjälp!!! Nitrit 3,3-33 mg/l!!!

    Vi har ett 180 L som fungerar jättebra sedan länge. Så när vi startade upp vårt nya 54 L så tvättade vi ett par filterkuddar från det gamla karet i vattnet till den nya karet. Dessutom var allt vatten till det nya taget från det gamla.

    Vi la över två platy och två svärdbärare samt våra två klogrodor efter några dagar. Vi har lagt i Nitrivec varje dag hela tiden.

    De första två dagarna gick bra men sedan steg nitriten. I två-tre dagar nu har det varit knallrött vatten när vi testar med dropptest (Tetratest). Enligt färgskalan är det 3,3-33 mg/l! Men fiskarna äter och verkar må bra... Konstigt?!

    Vi byter vatten varje dag. Har varierat mellan 20-50%. Vanligast 1/3 av vattnet. Vi matar sparsamt en g/dag. Vad kan vi göra?
    Senast redigerad av rebecka_o; 08 October 2007, 15:03.
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Läs denna tråd om precis samma ämne
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      så stora dagliga vattenbyten mår inget akvarum bra av för det kan aldrig etableras någon balans, antar att ni gjort det för att få bort nitriten men den kommer tillbaka igen lika snabbt?! Sluta istället att mata helt i några dagar och tillsätt nitrivec och håll koll på hur fiskarna mår istället för att använda fler stickor för det är inte säkert att de är korrekta! orsaken till nitrit är alltid att man ger för mycket mat i förhållande till den biologiska kapaciteten i filtret, har man ett väl tilltaget filter som är inkört så kan man mata ganska rikligt men har man ett litet innerfilter så får man hålla igen!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Vad jag kan se så står det dropptest. Och Tetras dropptest tycker jag är tillförlitlig så duhar nitritförgiftning. För att underlätta för dina fiskar att klara detta så kan du tillsätta 1dl salt/100 liter vatten, och som åheim säger sluta att mata en stund för fiskarna klarar sig utan mat i flera veckor så det är inga problem.

        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          så stora dagliga vattenbyten mår inget akvarum bra av för det kan aldrig etableras någon balans, antar att ni gjort det för att få bort nitriten men den kommer tillbaka igen lika snabbt?! Sluta istället att mata helt i några dagar och tillsätt nitrivec och håll koll på hur fiskarna mår istället för att använda fler stickor för det är inte säkert att de är korrekta! orsaken till nitrit är alltid att man ger för mycket mat i förhållande till den biologiska kapaciteten i filtret, har man ett väl tilltaget filter som är inkört så kan man mata ganska rikligt men har man ett litet innerfilter så får man hålla igen!
          Vårt problem med maten är våra klogrodor (stora) och de äter röda mygglarver och det grisar ner väldigt. Jag vet inte om de klarar att vara utan mat precis som fiskar...? Alternativet är att tillfälligt lägga tillbaks grodorna i vårt etablerade kar, men jag vet inte hur populärt det är att flyttas runt...

          Platyna tycker jag idag har tappat lite färg fläckvis, men jag har inte sett dem skrapa sig mot nåt.sedan måste de tillbaka för annars äter de upp våra fiskar.

          Vårat test tror jag är korrekt, har även testat vårt etablerade kar och får noll, dvs gul färg, på det vattnet.

          Tack för rådet, vi ska på ett eller annat sätt hålla nere matningen ytterligare. Får nog flytta grodorna. Och ska minska ner på vattenbytena.

          Men hur göra med filtret förresten? I vårt 180 L Juwel så gör vi ju bara rent filtret när det pumpar dåligt, dvs ytterst sällan, men med en sån liten pump vi har nu (med knappt någon filtermassa) läste jag att man måste göra rent minst en gång/v annars konkurreras nitrifikationsbakterierna ut av dåliga bakterier helt enkelt pga platsbrist. Stämmer det tro?

          Kommentar

          • rebecka_o
            • December 2006
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av Healena
            Läs denna tråd om precis samma ämne
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109434
            Tack för tipset!

            Kommentar

            • rebecka_o
              • December 2006
              • 348

              #7
              Ursprungligen postat av rsoderberg
              Vad jag kan se så står det dropptest. Och Tetras dropptest tycker jag är tillförlitlig så duhar nitritförgiftning. För att underlätta för dina fiskar att klara detta så kan du tillsätta 1dl salt/100 liter vatten, och som åheim säger sluta att mata en stund för fiskarna klarar sig utan mat i flera veckor så det är inga problem.
              Oj, en halv dl i vårt alltså? Vi har haft i Ektozon i enl. normal dos (1 tsk per 50 L) men du menar att vi kan fylla på med så mycket ytterligare? Ska det vara ektozon eller går det bra med vanligt jodfritt?

              Kommentar

              • surinam
                • September 2007
                • 673

                #8
                Jag använder havssalt som man köper typp på ica
                1 st malkar
                1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det är inte bra om vattnet blir för salt, har du Ektozon så använd det i normal dos.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13142

                    #10
                    Ursprungligen postat av rebecka_o
                    med en sån liten pump vi har nu (med knappt någon filtermassa) läste jag att man måste göra rent minst en gång/v annars konkurreras nitrifikationsbakterierna ut av dåliga bakterier helt enkelt pga platsbrist. Stämmer det tro?
                    precis! är filtret igensmockat med s.k.i.t så bildas en syrefattig miljö som hindrar tillväxten av goda bakterier! av den anledningen ska man alltid vara frikostig med filteryta genom att använda flera filter eller ytterfilter eller enkelt göra ett hamburgerfilter!
                    Senast redigerad av åheim; 09 October 2007, 18:32.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      precis! är filtret igensmockat med s.k.i.t så bildas en syrefattig miljö som hindrar tillväxten av goda bakterier! av den anledningen ska man alltid vara frikostig med filteryta genom att använda flera filter eller ytterfilter eller enkelt göra ett hamburgerfilter!
                      Vi hade inte gjort rent detta lilla filtret på flera veckor, men det var inte igensatt. Vattnet vi kramade filtrena i blev i och för sig brunt... Tror du man ska göra rent det veckovis eller vänta tills det är helt igensmockat? Vårt juwelfilter gör vi bara rent när det pumpar dåligt, går ju typ månader emellan...

                      Vi har inte varit så nöjda med detta filtret, främst pga den dåliga filterytan. Så vi har tänkt att byta ut det, men då kan vi ju komplettera det med ett till! Iofs ser det kanske inte så snyggt ut i ett litet akvarium med två innerfilter. Ytterfilter antar jag är hyfsat dyrt? Och avancerat...?

                      Vad menar du med hamburgerfilter? Det ordet får mig att tänka på filtreringen i vårt Juwel-kar på 180 L.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av rebecka_o
                        Oj, en halv dl i vårt alltså? Vi har haft i Ektozon i enl. normal dos (1 tsk per 50 L)
                        STOPP!

                        Ektozon är till 99% vanligt salt, och en tesked per 50 liter räcker mer än väl för att minska giftverkan av nitrit. Du får ingen ytterligare effekt av att tillsätta mer salt, utan riskerar bara att döda dina växter (många växter är mycket känsliga mot salt).

                        Ert grundproblem är uppenbarligen för klen filtrering i förhållande till belastning, så lösningen är större & tätare vattenbyten tills ni kan få tag i ett nytt & större filter. Alternativt att ni minskar belastningen genom att mata mindre eller minska mängden djur.
                        Både att salta och att göra tätare vattenbyten är att anse som tillfälliga "nödlösningar" för att hindra att era djur dör - långtidslösningen är förbättrad filtrering.

                        Du bör aldrig göra rent filter - inner eller ytter-filter - förrän du märker att de börjar bli igensatta och tappar effekt. Rengöringen skall inte vara särskilt noggrann, krama bara ur filtret några gånger under kranen så du blir av med det värsta gucket, och sätt tillbaks.

                        "Hamburgerfilter" är ett gör-det-själv innerfilter där man kombinerar ett cirkulationspump med en bit filtermatta. Vill ni inte gör-det-själva så kan ni istället köpa ett hyfsat ytterfilter eller innerfilter med större filtervolym.
                        Senast redigerad av Azur; 10 October 2007, 08:54.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • rebecka_o
                          • December 2006
                          • 348

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          STOPP!

                          Ektozon är till 99% vanligt salt, och en tesked per 50 liter räcker mer än väl för att minska giftverkan av nitrit. Du får ingen ytterligare effekt av att tillsätta mer salt, utan riskerar bara att döda dina växter (många växter är mycket känsliga mot salt).

                          Ert grundproblem är uppenbarligen för klen filtrering i förhållande till belastning, så lösningen är större & tätare vattenbyten tills ni kan få tag i ett nytt & större filter. Alternativt att ni minskar belastningen genom att mata mindre eller minska mängden djur.
                          Både att salta och att göra tätare vattenbyten är att anse som tillfälliga "nödlösningar" för att hindra att era djur dör - långtidslösningen är förbättrad filtrering.

                          Du bör aldrig göra rent filter - inner eller ytter-filter - förrän du märker att de börjar bli igensatta och tappar effekt. Rengöringen skall inte vara särskilt noggrann, krama bara ur filtret några gånger under kranen så du blir av med det värsta gucket, och sätt tillbaks.

                          "Hamburgerfilter" är ett gör-det-själv innerfilter där man kombinerar ett cirkulationspump med en bit filtermatta. Vill ni inte gör-det-själva så kan ni istället köpa ett hyfsat ytterfilter eller innerfilter med större filtervolym.
                          Okej, då ska vi fortsätta som vanligt med saltet. Vi har idag även minskat belastningen genom att flytta bägge grodorna och två av våra fyra fiskar till vårt etablerade kar. (som ynglade av sig i påsen vid koppningen... massvis med yngel har vi nu ) Kvar är nu två platy. Tänker avvakta matning åtminstone några dagar också och göra ett dagligt vattenbyte.

                          Jag tänkte på det där med filter... om vi köper ett filter med större filtervolym då blir det väl som att starta om igen? Kanske det förhoppningsvis vid det laget är på g att bildas lite goda bakterier i detta filtret och vips så byter vi ut det... eller ska man försöka pressa in dessa filtrena i den pumpen också eller hur gör man på bästa sätt?

                          Jag bifogar en länk där man ser vad vi har för pump och man ser filtermassorna lite längre ner. Är detta en för liten filtervolym för 54 L?

                          Welcome to Aquacadabra! Over 6,000 products with FREE UK SHIPPING for Coldwater, Tropical & Marine fish tanks and products - all at great low prices.


                          Tack för all hjälp!!!
                          Senast redigerad av rebecka_o; 11 October 2007, 04:16.

                          Kommentar

                          • rebecka_o
                            • December 2006
                            • 348

                            #14
                            Bara någon dag efter vi flyttade bort fiskar och grodor så var vi av med nitriten helt och hållet. Ingen nitrit sedan dess. För tre dagar sedan flyttade vi dit fyra svärdbäraryngel för att de inte ska ätas upp av grodorna i vårt andra kar (som åt upp över 50 yngel som vi hade i yngelkar, hoppade i karet på natten, kvar blev bara dessa fyra).

                            Fiskarna i vårt kar har klarat sig igenom höga nitritnivåer, och nu har det varit nitritfritt i en till två veckor och NU börjar två platy bete sig som om de vore mycket sjuka. De står ovanför pumpen hela tiden och flämtar. Jag vill egentligen inte tro att det är något större fel på vattnet eftersom ynglena i karet verkar må prima. Inte för att de äter jättemycket men det kanske inte yngel gör? De är pyttesmå, är en vecka gamla.

                            Kan platyna må dåligt pga att de redan skadats av att det TIDIGARE varit nitrit i vattnet? Nu menar jag mycket höga nivåer, vårt dropptests färg motsvarade 3,3 – 33,3 mg/l. Fastän de verkat må bra under tiden där var nitrit?

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Hur är det med syresättningen??? Har du ordentliga vågor på ytan?? När jag hade en sjuk platy (av inälvsmask) så stod den och tryckte nere bland växterna... Att de står vid ytan torde vara dåligt med syre... Vilken temp håller karet? Vid varmare vatten blir det mer syrefattigt... 24-25 grader är väl bra för Platy har jag för mig...

                              Om du har dålig balans i det lilla karet någon mer gång (hann inte se tråden förrän nu) så ta vatten från det stora karet (om du har bra balans där) när du ska byta vatten.. Det vattnet är ju snällare än kranvatten..

                              Om du gör rent filtret i smutsvattnet ifrån karet när du byter vatten så ska det bevaras något fler bakterier.. Någon här på Zoopet sa att de hade sagt på zooaffären att ca 20% mer nyttobakterier sparas då gentemot om man gör rent under kranen... Jag vet inte, men det är ju himla smidigt att göra det i hinken som står vid karet också och slippa slabba ner handfaten...
                              Senast redigerad av Katharina; 20 October 2007, 21:21.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...