Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    jag har blivit vasgalen.

    kollar i alla inredningsbutiker efter fina stora vaser.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      Ursprungligen postat av larsemil
      jag har blivit vasgalen.

      kollar i alla inredningsbutiker efter fina stora vaser.
      där hittar du dem inte det är bara IKEA som säljer dem, eller nåt så när stora vaser jag var överallt för att leta efter stora vaser men jag har kommit fram till att det är IKEA som har demroligt annars att det är fler som tycker denna ide är nåt att satsa på
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av larsemil
        jag har blivit vasgalen.

        kollar i alla inredningsbutiker efter fina stora vaser.
        Plantagen har också rejält stora vaser. De är lika höga som Ikeas, men inte lika breda samt är något billigare.
        Detta att de inte är riktigt lika breda är dock en klar nackdel - speciellt om man som jag vill ha en "bakgrund" i vasen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • larsemil
          • June 2008
          • 172

          jag var där igår och slog fast precis samma sak som dig kjell

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av larsemil
            jag var där igår och slog fast precis samma sak som dig kjell
            Jag blev faktiskt tipsad av "Gaffel"
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              Se bifogad bild,. finns på plantagen, eller ja, vad vet jag inte vart där på ett tag.., men uppskattar den till va 35 i diam, och vad kan den vara i höjd.., --säg 50-70 hög

              den tillhör inte det ordinarie utbudet, är helt i glas och ja.., det é en lagom vas
              Bifogade filer
              Senast redigerad av MagicFingers; 14 December 2008, 20:39.
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av MagicFingers
                Se bifogad bild,. finns på plantagen, eller ja, vad vet jag inte vart där på ett tag.., men uppskattar den till va 35 i diam, och vad kan den vara i höjd.., --säg 50-70 hög

                den tillhör inte det ordinarie utbudet, är helt i glas och ja.., det é en lagom vas
                Var tog bilden vägen?
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  undrade jag med, vart tvungen ladda upp den igen :/
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av MagicFingers
                    undrade jag med, vart tvungen ladda upp den igen :/
                    OK - ja den ser ju rejäl ut


                    Nedan lägger jag in baksidan på min vas så att ni kan se hur det funkar. Slimlinen slutar ca. 5 cm från botten och sedan har jag skurit till en bottenbit som sticker ut lite framför Slimlinen. Denna mattbit är täckt med ca. 1-1,5 cm med grus.
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Linapina
                      • July 2008
                      • 595

                      Filter: Jo jag följde dina (Patrick) råd och köpte ett luftfilter. Dock fanns inte den du hade, så det är en stor rund svart grej som står på botten och bubblar. Den syns inte så mkt då jag satt växter lite på och runtom.

                      Roten: Ja det var en långis jag hitta för 150 pix på akvarielagret, sågade itu den och biten som blev över satte jag ned vid sidan. Stenen var för att tynga ned. Och ja efter 1 natt flöt roten och stenen låg på botten. Men efter jag spetsat mossbollar mellan 2 "grenar" så tröck jag fast stenen ordentligt, den sitter sedan dess.

                      IKEA vasen: Vi tog ned alla från hyllan och öppnade kartonger för att kolla tjocklek på glaset, då dessa varierade väldigt mkt! Den SISTA vi kollade på var mkt tyngre än de övriga och klart tjockast kanter. Så mitt råd är att ni synar dem noga innan ni väljer en.

                      Köpte även vattenväxter på IKEA och satt ned i alla mina 2 kar, det gick utmärkt. Sköljde av dem noga först utifall det skulle vara något medel på dem.

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        Glömde skriva att filtret köptes in på akvarielagret, ska vara räksäkert, höjd ca 1 dm och diameter kanske lika mkt. Svart. Brumar en del, men jag har vanliga äggkartonger bakom som tar bord en del av ljudet (ja, det märks faktist skillnad).
                        Filtret kostade 150 pix med har jag för mig. Inte alls dyrt ialla fall, och luftpumpen hade jag hemma.

                        Kommentar

                        • Linapina
                          • July 2008
                          • 595

                          För er som letar vaser:
                          Lagerhaus har under många år haft cylinder vaser. Jag var först ute efter en sån, men då räkorna skulle väck snabbt så var IKEA närmare.

                          Lagerhaus är helt cylinderformade mot IKEAS som smalnar av mot botten. Jag hade föredragit den helt cylinderfomade, få se hur jag kan lura sambon till en till vas... Man kan ju ha gula räkor i den

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            Ursprungligen postat av Linapina
                            För er som letar vaser:
                            Lagerhaus har under många år haft cylinder vaser. Jag var först ute efter en sån, men då räkorna skulle väck snabbt så var IKEA närmare.

                            Lagerhaus är helt cylinderformade mot IKEAS som smalnar av mot botten. Jag hade föredragit den helt cylinderfomade, få se hur jag kan lura sambon till en till vas... Man kan ju ha gula räkor i den
                            Eller starköl!!!

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              Eller all min nybryggda glögg..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • starcastle
                                • June 2008
                                • 234

                                Man blir ju väldigt sugen ...
                                Men var gör man av en sån där stor och hög vas?

                                Golvet är uteslutet med 8 hundar i huset + valpkull på väg ...

                                Och alla möbler som är rejäla nog för att tåla en massa kilo tycks redan har räk- och/eller snäck-kar på sig redan

                                Men problem är till för att lösas. Får fundera en stund till bara.
                                Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                                Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...