Förstoppad ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    Förstoppad ancistrus?

    Hej!

    Min mal har sedan några dagar visat symtom på "förstoppning": svullen buk, långa avförings "snören" med klumpar då och då. För övrigt är han pigg och verkar inte påverkad.

    Men det här känns ju inte kul. Undrar därför om någon vet om det är något jag kan göra? Funderade förrut på buksot (heter det så?). Men eftersom de är symtomen isf skulle komma i slutfasen (om de hinner uppkomma alls) verkar det inte troligt(?)

    Kan han ha ätit för mkt på en gång? Jag har inte ändrat kosten; han får en mindre bit algtablett då och då förrutom det som fiskarna lämnar+alger. Kan han ha fått i sig tablettbiten och att den nu blockerar? Fast det har kommit MKT avföring de senaste dagarna iofs...

    Tacksam för synpunkter och erfarenheter!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    har för mig jag läst att man kan pröva med en ärta för att få igång magen igen, alltså pröva att tina en ärta och klämma den ur skalet och lägg ner till firren.

    tror inte algtabletten blockerar, den borde ju smälta ner

    är buken fortfarande svullen?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Fly
      • January 2006
      • 88

      #3
      Hm, okej då får jag prova det imorgon. Nu nanar de. Och buken är fortfarande svullen nu.

      Kommentar

      • Fly
        • January 2006
        • 88

        #4
        Nu är avföringen mer vit och tjockare, men fortfarande mkt lång (!) Ser mkt märkligt ut...

        Ingen som varit med om det förrut? För övrigt är ingen av de andra invånarna drabbade.

        Kommentar

        • Fly
          • January 2006
          • 88

          #5
          Måste ta upp tråden igen; behöver HJÄLP/RÅD:

          Min stackars mal är fortfarande svullen om buken, och nu har det blivit mer. Den konstiga avföringen avstannade efter ett tag (även om inte ärtor hjälpte) men magen (!) Får ont när jag ser den! Nyss fick han en bit algtablett som han började äta på, men slutade efter ng sekunder och vilade bara brevid: nått verkar rejält fel...

          Ingen som haft en mal som fått en uppsvälld buk? Den buktar ut nedåt ("gravid-mage")och är rund (åt sidorna) underifrån. Vet inte om han lider och det vill jag INTE. Har inget "sjuk-akvarium". Bör jag skaffa det?

          Mvh, Ida

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hmm har du möjlighet att ta en bild på fisken? vore nog bra..
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Fly
              • January 2006
              • 88

              #7
              Nä, jag har nog inte det... Har tagit med min digital förrut, men det blir inge bra bilder, så man såg inte mkt ändå.

              Kommentar

              • Piccola
                • September 2006
                • 175

                #8
                Hej Fly - hur gick det med den förstoppade malen?
                Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  hallå

                  jag hade 2 st ancistrus hanar innan som hade förstoppning jag vet inte hur det blev så men en dag så hade mina malar förstoppning en av dem dog och den andra avlivade jag dör jag ville inte se den lida men sen dessså har jag ingen av mina malar fått någon förstoppning. jag gav dem algtabletter och från början så vågade jag inte ge dom algtabletter för att jag trodde de skulle få förstoppning igen men efter någon dag så började jag ge dem algtabletter igen och inget har hänt. så jagvet inte vad som kan ha gett din hane förstoppning men jag tycker det låter rätt allvarligt.......jag önskar dig all lycka med att få malen frisk

                  MVH Macke_fisk
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...