Nitrat vid uppstart av akvarium och död firre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    #16
    Tror tyvärr inte det är vattnet det är fel på. Börjar fundera på om de inte helt enkelt var svaga eller sjuka redan när jag fick dem. Vissa av dem var bleka när jag fick dem och har inte heller fått någon färg i akvariet. Just nu är det två st som bokstavligen ligger på botten i ett hörn, vid växterna (de bleka firrarna) - men andas. På andra sidan av akvariet håller sig 5 st (simmandes) som verkar någorlunda pigga och har betydligt mycket mer färg, som de ska ha.

    Har lagt märke till att vissa är lite krokiga också, dvs har en tendens att simma med stjärten smått uppåtböjd.

    Uppstarten: Akvariet stod ett par dagar med filter för att få upp luftbubblor och bort med grumligheten. När fiskarna introducerades så gjorde jag precis som man ska (påsen i vattnet 15 min för att de skulle vänja sig vid temperaturen, sedan vatten från akvariet i påsen ett tag och sedan i med dem i karet). Hade också i Easy Life's 'Easy Start' Bacterial Combi system och så pmdd till växterna. Kan tillägga att snäckorna som föjde mig verkar trivas som fisken i vattnet (eller som fisken borde trivas i vattnet snarare). :P

    Börjar bli sorgligt detta. 3 döda och nu ser två till ut att vilja ge upp snart. Känns lite survival of the fittest över det hela. Och vattenvärdena + filtret är som det ska... Mystiskt helt enkelt.

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #17
      Ursprungligen postat av ScubaIsabel
      Tror tyvärr inte det är vattnet det är fel på. Börjar fundera på om de inte helt enkelt var svaga eller sjuka redan när jag fick dem. Vissa av dem var bleka när jag fick dem och har inte heller fått någon färg i akvariet. Just nu är det två st som bokstavligen ligger på botten i ett hörn, vid växterna (de bleka firrarna) - men andas. På andra sidan av akvariet håller sig 5 st (simmandes) som verkar någorlunda pigga och har betydligt mycket mer färg, som de ska ha.

      Har lagt märke till att vissa är lite krokiga också, dvs har en tendens att simma med stjärten smått uppåtböjd.

      Uppstarten: Akvariet stod ett par dagar med filter för att få upp luftbubblor och bort med grumligheten. När fiskarna introducerades så gjorde jag precis som man ska (påsen i vattnet 15 min för att de skulle vänja sig vid temperaturen, sedan vatten från akvariet i påsen ett tag och sedan i med dem i karet). Hade också i Easy Life's 'Easy Start' Bacterial Combi system och så pmdd till växterna. Kan tillägga att snäckorna som föjde mig verkar trivas som fisken i vattnet (eller som fisken borde trivas i vattnet snarare). :P

      Börjar bli sorgligt detta. 3 döda och nu ser två till ut att vilja ge upp snart. Känns lite survival of the fittest över det hela. Och vattenvärdena + filtret är som det ska... Mystiskt helt enkelt.
      1. Du nämner PMDD men nämner inget hur växterna trivs? Jag får inget nitrat eller väldigt lågt (under mätbart) för växterna tar det.
      2. pH ?

      Sedan kan ibland lite salt i vattnet hjälpa för vissa fiskar

      Lugna ner ev gödning då bottensubstratet ger en del i början, kan vara onödigt
      Senast redigerad av Xul; 24 August 2015, 19:53.

      Kommentar

      • ScubaIsabel
        • August 2015
        • 93

        #18
        Håller på med ett akut vattenbyte nu i alla fall... Det gick fort nu: enbart 5 kvar. Något är väldigt fel... Ska ringa och snacka med butiken där jag köpte dem imorgon också.

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #19
          Skippade pmdd nu och körde bara vattenberedning & bakteriekultur vid vattenbytet. Håll tummarna nu för de sista firrarna... Katastrof-start och oflyt med detta akvarium verkligen, men man lär sig något av det förhoppningsvis (det här är mitt första, ändå blir ju besviken när man läst på och gjort allt "enligt boken" och detta sker...) Är nu klar med akvariet för ikväll, fick sån brådska med vattenbytet när en fisk plötsligt dog igen och en snäcka sedan fick tag i den och hade fest + fick avliva en annan fisk som flöt omkring på rygg... Som plus på kanten är det nu vatten överallt i lägenheten (tji fick jag) och jag hoppas på en bättre dag imorgon (framför allt för fiskarna)... Om inte detta funkar så är det något skumt, helt klart. Funderade på om det kanske kunde vara ammoniak som var problemet (det testet har jag inte hemma)? Vad tror ni? Har dock knappt matat fiskarna (de har inte fått foder på två dagar nu heller, sedan första fisken dog) och det är väl ändå bara ordentlig övermatning som kan leda till för mycket ammoniak och nitrit så här tidigt?? Hur som helst - nu är 30% av vattnet bytt. Bör jag köra nitrit, nitrat och ph-tester imorgon igen?

          Apropå frågan om pmdd och ph ovan: ph var fullt normalt också. Vad gäller växterna så är de väl som de brukar se ut efter bara två dygn, de har ju inte hunnit ta sig riktigt än. Men ser helt ok ut, inga ovanligheter i alla fall. Undrar som sagt om fiskarna inte blev sjuka/stressade under transporten eller även innan det, även om de var hemma på bara en timme och blev nedsatta precis som de ska... Får väl se hur detta utvecklas. Tack för stöd och tips här i alla fall och god natt.
          Senast redigerad av ScubaIsabel; 24 August 2015, 21:23.

          Kommentar

          • BrigTSD
            • February 2015
            • 131

            #20
            Kan det vara ammoniakförgiftning? Vad är ammonium/ammoniak-halten och vad har du för pH? Skulle det vara det som är problemet så hjälper extra vattenbyten.

            Nitriten kommer som sagt senare. Om 1-2 veckor kanske.
            Senast redigerad av BrigTSD; 24 August 2015, 21:24.

            Kommentar

            • ScubaIsabel
              • August 2015
              • 93

              #21
              Precis vad jag kanske misstänkte, se mitt senaste inlägg. Ska kolla alla tester imorgon igen (just ammoniak-testet har jag dock inte hemma, men nitrit och nitrat visade ju normala värden som sagt).

              Kommentar

              • ScubaIsabel
                • August 2015
                • 93

                #22
                Vet inte vad det annars skulle vara? Om man misstänker ammoniak, bör man köra vattenbyten några dagar på raken eller ska det räcka med idag för nu? Tänker att man ju samtidigt ska ge akvariet tid att få komma igång lite och få biologisk balans?
                Senast redigerad av ScubaIsabel; 24 August 2015, 21:28.

                Kommentar

                • BrigTSD
                  • February 2015
                  • 131

                  #23
                  Du skriver att pH är normalt. Vad får du för värde?

                  Jag skulle byta några dagar på raken.

                  Kommentar

                  • ScubaIsabel
                    • August 2015
                    • 93

                    #24
                    Ph:t var när jag kollade det igår på 7,0 (så tolkade jag färgen i alla fall). Idag har jag inte testat ph, kan kolla det imorgon igen nu när jag gjort vattenbyte. Hinner tyvärr inte in till butiken imorn för att köpa ammonaiktest, men får göra vattenbyten i ett par dagar framöver då i kombination med bakteriekultur-medlet. Hoppas stackarna överlevt när jag tänder imorgon...

                    Kommentar

                    • ScubaIsabel
                      • August 2015
                      • 93

                      #25
                      Ps - någon nämnde salt här ovan. Tål drottningrasboror det? Hur mycket ska man i så fall ha i?

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        • February 2015
                        • 131

                        #26
                        Om pH är 7 så är bara en väldigt liten del av ammoniumet ammoniak. Du ska upp i mycket höga halter innan det blir farligt. Så antingen har du det eller så är det något annat som strular.

                        Salt hjälper mot nitrit, inte mot ammoniak så vitt jag vet.

                        Kommentar

                        • ScubaIsabel
                          • August 2015
                          • 93

                          #27
                          Idag (efter gårdagens vattenbyte) ligger pH på 7,5 -8,0 (svårt att se på färgen om det är det ena eller det andra). Tror inte det gått upp utan snarare att jag kanske läste av fel senaste gången. Hur som. Kh ligger även på 4-5 (samma där, svårt att se exakt). Det är väl helt ok värden? Fiskarna verkar i alla fall liiiite piggare idag. De håller sig simmandes och letar krubb. Antar att det är ett bra tecken jämfört med gårdagens "ligga på botten och flämta"-historia... Har inte tänt i akvariet än, så inte helt säkert, men ser enbart 4 fiskar nu (5 kvar igår kväll). Ska ge dem lite foder sen så då lär väl den 5:e dyka upp om den lever... Kör nog vattenbyte ikväll igen för säkerhets skull?

                          Kommentar

                          • ScubaIsabel
                            • August 2015
                            • 93

                            #28
                            Hjälp! Jag blir galen på detta.... Måste ha major nybörjar-otur. Trodde minsann att de var piggare idag efter vattenbytet igår kväll, men nu upptäckte jag precis en till död fisk (troligen dött inatt). 4 kvar alltså, av 10. Ser bara två som är uppe och simmar, och två som håller sig nere i hörnet på botten vid växterna (de ser väldigt svaga ut allihopa om jag ska vara ärlig). Fattar noll. Kollade värdena idag igen och allt ser bra ut, även ph, kh + nitrat (som är på 0 nu så antar att växterna gör sitt jobb). Börjar misstänka att jag helt enkelt tyvärr köpt fiskar med dålig kvalitet från början. Har som sagt inte matat dem på två dagar, enbart dagen efter jag fick dem och då var det extremt lite efter ordination från alla håll + butiken. Så tycker över huvudtaget att tanken på ammoniakförgiftning vore skumt. Hoppas åtminstone ett par av dem överlever. Men annars kanske man skulle börja med en lite större och mindre känslig fisk istället. Skumt det här alltså. Någon mer där ute som haft sån här otur? :P

                            Kommentar

                            • ScubaIsabel
                              • August 2015
                              • 93

                              #29
                              Foto - ser ni några tecken?

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1934.JPG
Visningar: 1
Storlek: 173,1 KB
ID: 2172417

                              Här är en bild från igår (innan vattenbytet dock). Men den ser ungefär lika blek ut idag... Ser ni några tecken på sjukdom eller liknande förutom att den är blek?

                              Kommentar

                              • ScubaIsabel
                                • August 2015
                                • 93

                                #30
                                Uppdatering: smulade ned ett par flakes med foder. 3 av 4 fiskar käkar i alla fall (den 4:e är den lilla som håller sig mest på botten, bilden). De tre som nu är uppe och simmar har mer normal orange färg. Dock upptäckte jag att en av dem liksom är svart på ovansidan av munnen / huvudet. Vet inte om det är normalt på drottningrasboror eller om det kan vara sjukdomstecken det med?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...