Hur skapar man "vitt" vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #16
    Klart att det mycket väl kan vara så att det naturliga vitvattnet har samma egenskaper som ett flytande filtermedium påstås ha, att det möjligen fungerar som pH-buffer osv, osv, så långt är jag med! Men jag tvivlar faktiskt på att det skulle kännas så mycket tryggare för fisken när den ändå ser från ena änden på karet till den andra...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Så är det troligen. De kanske inte bryr som om jag bygger en inredning i Lego heller iofs
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Men som sagt. Är nyfiken var de yttre gränserna går för att skapa en biotopriktig miljö för fiskarna. Det jag kan se med mina egna ögon när jag tillsätter FFM-lera är lugnare gälrörelser och att diskusarna blommar ut i sina vackraste färger. Så då gissar jag att de upplever det så i sin naturliga biotop dvs. att leran är en del av deras välmående.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #19
          Det finns ävne en stor skillnad. I de där filmerna vi sett där vattnet ser vitt ut, så är det 10-tals meters med vatten bakom det "vita". Precis som dimma blir tjockare ju längre bort den är så att säga.

          Om man hinkade ur det där vita vattnet från videosarna och sen hällde det i ett akvarium är det inte ens säkert man märker av det ens en gång.

          Hoppas ni fattade vad jag menade, dålig på att förklara.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Förstår precis!

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #21
              Vad är definitionen på Vitt vatten ??
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Vet inte hur man definierar vitvatten, men det är något åt det här hållet som Blåvingen är ute efter:

                Fearuring : Apistogramma pertensis, Biotodoma cupido, Crenicichla spp., Nannostomus spp, Moenkhausia colletti, Chalceus macrolepidotus, Caenotropus sp, Aequi...


                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Ja Johan. Tror inte begreppet vitvatten finns egentligen. Men precis som vi beskriver vatten med mycket gulämne i för svartvatten tyckte jag det var passande med beteckningen vitvatten. Men det är inte en Lützendimma jag eftersöker. Bara en vit touch som gör att ljuset sprider sig på ett annat sätt i karet.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #24
                    OK Är inte det klar vatten som vi alla vill ha i våra kar??
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #25
                      Jag gillar visserligen klart vatten, men handlar det om ett SA-kar så vill jag ha en viss färg på det...
                      Senast redigerad av Mr Woods; 23 April 2015, 19:46.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #26
                        Där finns det många tricks Det enkla är o lägga ett bakplåtspapper mellan lysrampen o täckglaset
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #27
                          Njaa... Jag gillar allt ljusbilden med ett aquastar och ett powerglo, så kör jag med catappablad för att få ett gulbrunt vatten!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Du Johnny!
                            Jag hårdkör med catappa nu, och jag undrar om det inte till slut blir lite av en vitvattenseffekt ändå, i takt med att de börjar brytas ned på allvar...
                            Började med att dra i ett per femtio liter vatten, och därefter har jag kört ett per vattenbyte! Det blir tre i veckan, så nu måste jag nog också börja handla av Amy!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #29
                              Catappa ger ju allt möjligt till vattnet, humusämnen, gulämnen, tanniner etc. men även partiklar. Så visst påverkar det sikten lite grann. Jag gör som du och inledde med 1 stort blad per 50 liter och sedan 1 -2 blad i veckan. Men gällande diskussion om just det vita så släpper jag det nog nu och fokuserar på att skapa ett sunt och berikande mulm i karet med hjälp av Catappa-blad.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #30
                                Jag är också inställd på det, och jag tror nog vi kommer bli nöjda!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...