Ny bok - Tanganyika cichlids in their natural habitat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ny bok - Tanganyika cichlids in their natural habitat

    Den tredje upplagan av denna tanganyikabibel av Ad Konings har precis kommit ut och jag vill gärna slå ett slag för den.

    Denna bok är i hög grad omarbetad och utökad sedan den förra versionen och den innehåller nu 410 sidor och ca. 1200 foton.
    Tyvärr har ju marknaden svikit för alla akvarieböcker vilket har gjorts att Ad av ekonomiska skäl tvingat trycka den med s.k. print-on-demand. Dvs en begränsad upplaga men samtidigt blir då också kvalitén på själva trycket lidande.
    detta har inneburit att fotona är matta vilket gör att inte färgprakten på fiskarna framträder på ett bra sätt. Just detta är kanske inte det viktiga för mig eftersom jag 1/ prioriterar texten 2/ vill ha många foton så jag har se skillnaden mellan olika arter/varianter/populationer och dessa bägge punkter uppfylls på ett utmärkt sätt i denna bok.

    Texten är mycket omfattande men det är matnyttigt för den diskuterar om de olika arterna på ett inträngande sätt. den fungerar som en uppslagsbok som man kanske inte sträckläser utan istället tar sig an den grupp av fiskar som man just då vill ha info om.
    Det finns ju dessutom foton på alla (eller kanske nästan alla) arter i sjön så man kan jämföra de olika arterna/varianterna med varandra.

    Sedan förra upplagan (1998) har det ju också hänt en hel del vad gäller namnsättningen och allt detta gås förstås noggrant igenom i boken. Lite extra värt att notera är att troffarna nu blivit ytterligare uppdelade - de som tillkommit är Tropheus sp. 'lunatus' samt T. sp. maculatus' samtidigt som en "försvunnit" nämligen T. sp. 'ikola' som nu ingår i T. sp. 'black'-gruppen.

    Jag köpte mitt exemplar av Lars Andersson på Ciklidstämman i Norrköping men den kan säkert också beställas via Cichlidpress i USA.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Arbetssätt...