Herre Gud...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juwel350

    #16
    Tack och lov att man inte är ordningsvakt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Ursprungligen postat av Spelwilly
      Någonstans kan man tycka att graden av brukat våld ska stå i proportion till det begångna brottet. Även om det är en "skitunge" så tycker jag att man ska ifrågasätta vaktens agerande. Det som nästan är värre är polisens talesman som på tidigt stadium uttalar sig att vakten agerande är helt ok. Jag trodde att dessa var tränade och utbildade i hur man pratar med media
      Ponera om en civil person gjort samma ingripande, hade man då gjort samma bedömning?
      Vad som hänt innan filmen vet inte jag men på filmen är det klockrent att grabben gör sig skyldig till brottet våldsamt motstånd, finns inget att snacka om där, det där är brottsligt. Spelar ingen roll vad som hänt innan, spelar inte ens nån roll om ordningsvakten ingripit helt felaktigt, det är brott ändå. Maxstraffet för brottet är sex månaders fängelse så det är det man ska ställa i relation till brukat våld. Visserligen kan inte grabben få nåt straff eftersom han inte fyllt 15 men proportionaliteten styrs ändå av straffvärdet.

      Nej, det är inte samma bedömning av vem som helst för våldsamt motstånd gäller bara mot myndighetspersoner i tjänst.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #18
        Bygert, i salute you.. du är en sådan klockren demonstration på det jag skrev att jag inte ens hade vågat hoppas på att du skulle ge dig in i detta..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #19
          Intressant att höra hur folk ser på detta!

          Det är alltså OK att banka en nioårings huvud i betonggolvet för att han gör "våldsamt motstånd" när en hundrakilos "myndighetsperson" sitter på honom, då vet vi det.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Jaja, hur som helst lär han inte växa upp och ha respekt för poliser och andra myndighetspersoner. Får jag gissa så kommer ord som "snutjävel" trilla ur hans mun många gånger i hans liv hädanefter. Vad han än har gjort, så är inte det där rätt sätt att få ett barn, som redan har hunnit komma på glid, att ändra sina (o)vanor. Och han är just ett barn, att ett barn får panik när h*n blir fasthållen av nå'n som är betydligt större och tyngre, är inte särskilt konstigt.
            Senast redigerad av Shepard; 10 February 2015, 10:27.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Intressant att höra hur folk ser på detta!

              Det är alltså OK att banka en nioårings huvud i betonggolvet för att han gör "våldsamt motstånd" när en hundrakilos "myndighetsperson" sitter på honom, då vet vi det.
              Vem har sagt det? Det är väl ingen alls som sagt att det är ok.. kristian hade hospitaliserat vakten, shepard tyckte att det var fel väg att gå, bygert är ju en stolt paragrafryttare (något som uppskattas av ett samhälle), spelwilly är ju också på ungens sida.. jag är inte heller överförtjust i myndighetspersoner.. alltså är det ingen som tycker att det är ok?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #22
                Ursprungligen postat av Bygert
                Vad som hänt innan filmen vet inte jag men på filmen är det klockrent att grabben gör sig skyldig till brottet våldsamt motstånd, finns inget att snacka om där, det där är brottsligt. Spelar ingen roll vad som hänt innan, spelar inte ens nån roll om ordningsvakten ingripit helt felaktigt, det är brott ändå. Maxstraffet för brottet är sex månaders fängelse så det är det man ska ställa i relation till brukat våld. Visserligen kan inte grabben få nåt straff eftersom han inte fyllt 15 men proportionaliteten styrs ändå av straffvärdet.

                Nej, det är inte samma bedömning av vem som helst för våldsamt motstånd gäller bara mot myndighetspersoner i tjänst.
                Jag håller med varje ord du säger!

                Det syns ju tydligt att grabben är svårt att hålla. Handling ger konsekvens.
                Jag ser en vakt som håller fast en våldsam grabb.

                Till er som tycker att detta är helt åt skogen. Om han nu hade "order" att hålla kvar grabben tills polis kommer. Hur skulle han ha agerat? Vad hade hänt om han släppt grabben?

                Jag har också en grabb dock 10 år som är fruktansvärt stark. Om jag skulle hamna i en situation där han går berserk så skulle jag nog också va tvungen att sätta mig på honom om han var fulladdad med adrenalin som killen i videon helt uppenbart är. En vansinnig 9-åring fulladdad med adrenalin är ingen vek liten sak.

                Är beredd på massor med mothugg men jag står fast vid min åsikt.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #23
                  Jag håller 100% med Blygert och Jesper.

                  De som inte var på plats vet ju inter heller vad som hände innan man började filma så jag förstår inte att man kan uttala sig om att ordningsvakter skulle ha gjort fel. Man kan ju bara utgå ifrån det man ser och det visar tydligt en vålsam och jobbig 9 åring. Jag skulle gärna vilja se någon hålla en sån på något annat sätt utan att bli misshandlat själv. Nu har det ju kommit fram att de var efterlysta och kriminella också och hade det varit en "vanlig" 9 åring som hade plankat på tåget så hade han nog varit rätt lung när vakten ville han skulle stanna. Vanliga ungdomar har trots allt lite respekt för äldre och folk med uniform, vilket de som är kriminella inte har.

                  Tragiskt att så unga kan bete sig på ett sånt sätt.

                  Edit. Det syns ju också tydligt att vakten inte slår hans huvud ner i marken utan han trycker ner huvudet och vrider de så han inte kan spotta och jag vet inte på vilket annat sätt som vakten hade kunnat göra det bättre då grabben inte vill lugna sig. Hade han fattat att han skulle ta det lugnt så hade vakten inte behövt göra så..
                  Senast redigerad av Webo; 10 February 2015, 12:30.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Det är alltså OK att banka en nioårings huvud i betonggolvet för att han gör "våldsamt motstånd"
                    Nej, naturligtvis inte. Men vaddå banka? Jag ser inget sånt. Vakten försöker hålla ner huvudet på grabben vilket är rimligt, bland annat just för att han (grabben alltså) inte skall banka huvudet i marken och skada sig. Jag ser helt enkelt inte det som den här filmen påstås visa, jag ser inget bankande. Hade det varit så att vakten bankat huvud, då hade det varit en annan sak.

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Jaja, hur som helst lär han inte växa upp och ha respekt för poliser och andra myndighetspersoner.
                    Som det ser ut så är det redan klart med den saken.

                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    bygert är ju en stolt paragrafryttare (något som uppskattas av ett samhälle)
                    Kanske det. Men då är det också så att om en ordningsvakt eller polis gör fel så riskerar de att få fn för det, de kan även bli av med jobbet. Eftersom de är så påpassade så ska de också vara trygga med att så länge de är inom det som är tillåtet så ska de inte behöva vara oroliga. Finns bara ett sätt att avgöra vad som är vad och det är att läsa §§ (och rättsfall osv). Duger inte med tyckande, det måste vara klara linjer.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #25
                      Är ju även en extrem vinkling gjord media och dessutom del av den ständigt pågående häxjakten på poliser och övriga auktoriteter som jag har svårt att förstå.

                      Försvarar inte någon av parterna i detta fallet dock eftersom man aldrig får veta hela historien av media, de väljer bara ut de smaskiga bitarna ur sitt kontext.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Är ju även en extrem vinkling gjord media och dessutom del av den ständigt pågående häxjakten på poliser och övriga auktoriteter som jag har svårt att förstå.
                        Kan delvis hålla med. Men om man har ett lagsystem där man tillåter att polisen får utreda sig själva så blir det samtidigt som så att man förlorar respekten för dom.
                        Så vill en misshandlare vara "helsäker" på att inte bli fälld så se till att vara polis
                        Det finns bra och dåliga poliser, bra och dåliga ordningsvakter, liksom det finns bra och dåliga människor i alla yrkesgrupper. Däremot är det rätt löjligt att påstå att poliser är utsatta för "häxjakter" - de om några är skyddade av vår lagstiftning
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #27
                          Vi har tydligen lite olika syn på hur vuxna män bör behandla stökiga småpojkar, att det råkar vara en vakt i uniform struntar jag fullständigt i! Jag ser en fullvuxen karl mot en hjälplös pojke i samma ålder som min egen son.
                          Vakten kanske har lagen på sin sida, i så fall mår jag illa av att se den tillämpas! Dessutom kan han med att anmäla barnet för våld mot tjänsteman efteråt, jag får kväljningar!

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Däremot är det rätt löjligt att påstå att poliser är utsatta för "häxjakter" - de om några är skyddade av vår lagstiftning
                            Det hindrar ju tyvärr inte media från att vilja bränna dem på bål så fort det händer något. Jag känner flera poliser och tycker det är tråkigt hur mycket obefogad skit de får utstå så extremt ofta. Klart man ska granska dåliga poliser, för de finns, men hela poliskåren blir ju ständigt smutskastad och uthängd och dragna över samma kant. Jag har enorm respekt för polisen och deras arbete. De lever i en enormt stressande miljö och det påfrestar dem något otroligt. De är trots allt här för att skydda oss, utan dem tror jag inte det hade varit så himla roligt. Respekt till dessa människor som frivilligt tar på sig det här ansvaret och jobbet, jag själv hade inte fixat det.

                            Det är ju utopi men om media kunde tona ner alla jäkla vinklingar och faktikst vara objektiva för en gångs skull så vore det ju underbart. Lär ju tyvärr aldrig hända.

                            EDIT: Detta hade egentligen inget med just detta fallet att göra, hamnade lite OT. :-)
                            Senast redigerad av Einarsson; 10 February 2015, 14:17.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #29
                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Det hindrar ju tyvärr inte media från att vilja bränna dem på bål så fort det händer något. Jag känner flera poliser och tycker det är tråkigt hur mycket obefogad skit de får utstå så extremt ofta. Klart man ska granska dåliga poliser, för de finns, men hela poliskåren blir ju ständigt smutskastad och uthängd och dragna över samma kant. Jag har enorm respekt för polisen och deras arbete. De lever i en enormt stressande miljö och det påfrestar dem något otroligt. De är trots allt här för att skydda oss, utan dem tror jag inte det hade varit så himla roligt. Respekt till dessa människor som frivilligt tar på sig det här ansvaret och jobbet, jag själv hade inte fixat det.

                              Det är ju utopi men om media kunde tona ner alla jäkla vinklingar och faktikst vara objektiva för en gångs skull så vore det ju underbart. Lär ju tyvärr aldrig hända.

                              EDIT: Detta hade egentligen inget med just detta fallet att göra, hamnade lite OT. :-)

                              Word!

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #30
                                Läste i Metro att de försvarade sig med att de tydligen hade fått order att hålla kvar honom tills polisen kom, och det hade de ju gjort. Ja, visst, men man kanske bör anpassa mängden våld till situationen, beroende på om den gripna är ett obeväpnat barn i ensiffrig ålder, eller en vuxen, beväpnad med kniv, eller dylikt.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...