NLS, är det verkligen så där bra som det sägs `?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    NLS, är det verkligen så där bra som det sägs `?

    Tänkte testa NLS till mina Malawis, alla verkar ju tycka att det är ett gudomligt bra foder. Vad har ni som använt NLS för erfarenheter ? Dessutom, vilka internetbutiker har hyfsade priser på detta?
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Mina (malar och annat) får denna NLS. De äter upp det iaf. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416747335.234917.jpg
Visningar: 1
Storlek: 248,4 KB
ID: 2164835
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Jag är också intresserad av erfarenheter av detta foder; Spectrum Cichlid Formula, enligt innehållsförteckningen innehåller fodret vitlök, blir det ett lukt problem? Jag är ute efter ett granulatfoder med små granulat, ca 1mm. Idag ger jag mina Mbunas SERA Granugreen, som varit ett kanonfoder för mina fiskar men granulatet är lite stora ca 3mm i diameter.


      Jag funderar på att byta till; NLS Spectrum Cichlid Formula eller Tropical Super Spirulina Forte Mini Gran, finns det erfarenheter av dessa bland Mbuna hållare här på Zoopet?

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Jag har ingen erfarenhet av de som ni skriver här. Jag kör dock en blandning av olika sorter så att de får lite varierat foder varje gång.

        Dessa blandar jag i en stor burk och ca lika mycket av alla sorter:

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150127_223115.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,6 KB
ID: 2165809
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          En utvärdering av detta foder kommer framöver, jag var iväg på lunchen idag och köpte NLS Spectrum Cichlid Formula 1mm sinking pellets.

          Som jag tidigare skrivit har jag använt SERA Granugreen med gott resultat, men nu är jag ute efter ett foder med mindre pellets då jag har en teori om utfodring med små pellets i ett akvarium med kraftig cirkulation. Teorin går ut på att fiskarna får jobba mer för maten med mindre sjunkande pellets, istället för att proppa sig fulla med lite större halvflytande pellets.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Intressant tanke. Inget jag har tänkt på förut. Tack för tipset.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av alumini
              Tänkte testa NLS till mina Malawis, alla verkar ju tycka att det är ett gudomligt bra foder. Vad har ni som använt NLS för erfarenheter ? Dessutom, vilka internetbutiker har hyfsade priser på detta?
              Nu har jag inte provat så länge, ungefär en stor 500 eller 600 grams burk bara. Utfodrade tidigare med tropicals mindre spirulina granulat samt noname spirulinaflingor.

              De fiskar som var lite mindre välväxta gjorde nu ett snabbt ryck och 'växte' ikapp en hel del, de större har nog också växt en halv storlek.

              Uppenbarligen var nog mitt matande med de mindre pelletsen för lite/för små för mina fiskar men jag tycker nog nästan att de växer för fort nu. Vattnet blir fort rejält nedsmutsat efter jag bytt foder.



              Ursprungligen postat av Erikderek
              Jag är också intresserad av erfarenheter av detta foder; Spectrum Cichlid Formula, enligt innehållsförteckningen innehåller fodret vitlök, blir det ett lukt problem? Jag är ute efter ett granulatfoder med små granulat, ca 1mm. Idag ger jag mina Mbunas SERA Granugreen, som varit ett kanonfoder för mina fiskar men granulatet är lite stora ca 3mm i diameter.

              EK

              det är nog large fish formula jag ger nu, och för min näsa luktar det skit :-( men så fort det hamnar i akvariet så luktar det ingenting längre.






              Ursprungligen postat av Erikderek
              En utvärdering av detta foder kommer framöver, jag var iväg på lunchen idag och köpte NLS Spectrum Cichlid Formula 1mm sinking pellets.

              Som jag tidigare skrivit har jag använt SERA Granugreen med gott resultat, men nu är jag ute efter ett foder med mindre pellets då jag har en teori om utfodring med små pellets i ett akvarium med kraftig cirkulation. Teorin går ut på att fiskarna får jobba mer för maten med mindre sjunkande pellets, istället för att proppa sig fulla med lite större halvflytande pellets.

              EK
              Jag kommer nog mata upp fiskarna en eller två burkar till och sedan till i vår försöka hitta 3 eller 5mm spirulinapellets, förhoppningsvis med MYCKET fibrer så mina fiskar får jobba med maten länge och inte får för mycket lättsmält mat.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                simpson, bra input på våra frågor och funderingar! Så länge det inte luktar från akvariet så är det ok.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Både nls och hikari är så bra som det sägs.. Vitlök både stimulerar aptit och är jobbigt för parasiter.. På stora fiskar som matvägrar slänger man ofta i lite käket för att lura dem..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #10
                    Excellent, nu när jag hoppat på NLS bandwagon så är det bara all-in som gäller ,-)

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Acara
                      • August 2014
                      • 34

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erikderek
                      Som jag tidigare skrivit har jag använt SERA Granugreen med gott resultat, men nu är jag ute efter ett foder med mindre pellets då jag har en teori om utfodring med små pellets i ett akvarium med kraftig cirkulation. Teorin går ut på att fiskarna får jobba mer för maten med mindre sjunkande pellets, istället för att proppa sig fulla med lite större halvflytande pellets.

                      EK
                      Jag använder en pepparkvarn för att få mindre pellets. Fungerar utmärkt.

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #12
                        Kort reflektion från gårdagens premiärmatning; ingen tveksamhet från fiskarna, alla åt av det nya fodret. Sinking pellets, nja jag tycker de flöt ganska bra...

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #13
                          Nu har jag använt NLS Spectrum Cichlid Formula i lite drygt en månad till Mbuna. Fiskarna är helt galna vid matning, jag vet inte om det är fodret eller om det är mina Pseudotropheus saulosi, jag upplevde dock ej detta fenomen med mina tidigare Mbunas då de gick på ett annat foder. Alla fiskar äter, inga matvägrar och ingen spottar ut maten. Fiskarna är pigga och alerta, färgerna är bra på dem. En svag, svag sötaktig sent av vitlök kan anas om man lägger näsan över vattenytan och sniffar in alá vinprovning...

                          Några nackdelar då? Ja, det enda skulle vara att det inte är "sinking" som det står på förpackningen utan flyter rätt bra, jag hade föredragit ett foder som sjunker så mina Synodontis petricola hade fått i sig mer än ett eller två pellets vid matning. Mina Pseudotropheus saulosi står som ett ystert stim av hungriga laxar i en laxodling uppe vid vattenytan när jag lyfter på locket till akvariet och skall mata, maten hinner inte knappt nudda vattenytan innan det fräser till...

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erikderek
                            Nu har jag använt NLS Spectrum Cichlid Formula i lite drygt en månad till Mbuna. Fiskarna är helt galna vid matning, jag vet inte om det är fodret eller om det är mina Pseudotropheus saulosi, jag upplevde dock ej detta fenomen med mina tidigare Mbunas då de gick på ett annat foder. Alla fiskar äter, inga matvägrar och ingen spottar ut maten. Fiskarna är pigga och alerta, färgerna är bra på dem. En svag, svag sötaktig sent av vitlök kan anas om man lägger näsan över vattenytan och sniffar in alá vinprovning...

                            Några nackdelar då? Ja, det enda skulle vara att det inte är "sinking" som det står på förpackningen utan flyter rätt bra, jag hade föredragit ett foder som sjunker så mina Synodontis petricola hade fått i sig mer än ett eller två pellets vid matning. Mina Pseudotropheus saulosi står som ett ystert stim av hungriga laxar i en laxodling uppe vid vattenytan när jag lyfter på locket till akvariet och skall mata, maten hinner inte knappt nudda vattenytan innan det fräser till...

                            EK
                            Och jag har mer eller mindre slutat med nls, det blev så himla skitigt vatten så rackarns snabbt. Just nu är det större spirulinapellets, tror det heter koifoder...
                            Gränsfall på stort för några fiskar, men tror det är lite av en vanefråga. Har krossat några pellets så det finns lite mindre bitar för finsmakarna också.
                            Matar 1gg om dagen fortfarande med nls, vill inte byta foder för snabbt men har dragit ner.
                            Trots ökad matmängd så håller vattnet sig synbart renare.

                            Om de mindre fiskarna inte börjar tappa i storlek så kommer jag sluta helt med nls, men öka på matmängden så de minsta växer ikapp.

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #15
                              Jag håller med att de smutsar ned vattnet mer än andra foder, men det märks först dagarna innan vattenbyte, liksom de svaga söta scenten av vitklök. Fiskarna älskar maten, så jag kommer fortsätta med NLS.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...