Sidan 9 av 11 Första ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Sista

Standard

Tjusigt!!! Som små svenska flaggor...eller solar!
    350 l

Standard

Citat Ursprungligen postat av PiaJo Visa inlägg
    Så snygg han är, Inger! ett riktigt praktexemplar
    Tack Pia. Hur går det med dina nya?

//Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Standard

Citat Ursprungligen postat av källebacken Visa inlägg
    Oooh så fin, riktigt snygg...
    ...tror han vet om det också.

//Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Avions Visa inlägg
    Tjusigt!!! Som små svenska flaggor...eller solar!
    En annorlunda och kul beskrivning - tack för den.

//Inger

Standard

Jättefina bilder på dina fina A. borelli, Inger! Härligt att se!

Standard

Citat Ursprungligen postat av gullefjun Visa inlägg
    ...tror han vet om det också.
    //Inger
    Jaaa det syns
    Annica

Standard

Tack Pia. Hur går det med dina nya?

//Inger
    Det går bra men jag tror att jag fått 2 hannar och en hona, han sa att det var väldigt svårt att se könen och han är mycket duktig....

Men jag ger dem en tag till, de har ju inte färgat ut och så än så det är svårt att vara helt säker men det beetende som jag ser så kromar sig den störste hannen åt en av honorna men mot den som jag tror är en hanne så är han lite lite mer aggressiv emot.

Men som sagt det får ge sig med tiden, ser inte det som nåt problem just nu iallafall Tänka positivt måste man!
    /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mats Bryzell Visa inlägg
    Jättefina bilder på dina fina A. borelli, Inger! Härligt att se!
    Tack Mats!

//Inger

Standard

Tack Mats!

//Inger
    Det vet du, Inger! Jag gillar dina bilder - och, det blir inte ett dugg tjôtigt att fiskarna visas upprepande - jag gör ju likadant hela tiden i min tråd!

Standard

Den pojken behöver du inte skämmas över, ett riktigt praktex!
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Standard

Anders - ska jag kanske släcka ner två av dom fyra T5- rören, ang. min algexplosion. Tänkte kanske att det kan bli för mycket ljus- för det är verkligen ljust när alla fyra är på. Fast å andra sidan har jag läst (igen), att det aldrig kan bli för mycket ljus.

//Inger

Standard

Jag hade börjat med att dra ner ljustiden någon timma istället, blir det inte bättre efter ett tag kan du minska med två rör en del av tiden.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Standard

Citat Ursprungligen postat av ansjo Visa inlägg
    Jag hade börjat med att dra ner ljustiden någon timma istället, blir det inte bättre efter ett tag kan du minska med två rör en del av tiden.
    Ok

//Inger

Standard

Under dom här åren, som jag har haft mina akvarier, finns det två saker jag kan våndas över ibland. Det ena är, om det skulle bli ett jättelångt strömavbrott - det andra, om ett kar skulle spricka och 220/540L vatten skulle forsa ut.
    För ett par månader sprack ett 54-liters sjuk-kar - "bara" 54 liter, men det räckte gott å väl. Vi var hemma som tur var.

Det första jag gör på morgonen, när jag vaknar - är att släppa ut hundarna, sedan på med kaffepannan. Måste ha minst tre koppar! Vill inte påstå, att jag är morron-sur - men jag är inte pratför direkt.
    I alla fall var det något som inte stämde (karen hade inte tänts än), "det fattades ett ljud"!! Jag tände bägge karen - ytterfiltret i apistokaret var helt dött! Hur länge hade det varat?? Vilket uppvaknande - å inget kaffe.
    Jag fick smått panik! Jag har ett Fluval 405 stående som reserv "ifall något skulle hända". Jag tordes inte använda filtermaterialet från filtret som pajat, så jag klippte till kuber av filtermatta och stoppade i korgarna. Så nu undrar jag över lite.

Det är fyra korgar i det här filtret - i den nedersta har jag makaroner, i dom övriga kuber av blå filtermatta 10 ppi - jag använde det som fanns i skåpen - kommer det att fungera.
    Sen, fick jag låsa upp skåpet Mats - där det förvaras diverse vattenberedningsmedel. Jag hällde i Nitrivec - för säkerhets skull.
    Räknas karet som nystartat nu - jag har ju helt nytt filtermaterial? Törs jag mata? Jag har ju bebbar som behöver sin mat.

//Inger

Standard

Du kan nog lugna dig lite, du har ganska mycket av de goda bakterierna i karet som kommer att hjälpa till att hålla karet igång. Jag skulle inte se karet på något annat sätt än vad du gjorde igår kväll när du gick och kramade kudden.
    Vad som är viktigt i nuläget är att du har cirkualtion på vattnet i karet, och setupen i pumpen låter helt ok i nuläget.
    Vad hade hänt med ditt filter?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Standard

Du kan nog lugna dig lite, du har ganska mycket av de goda bakterierna i karet som kommer att hjälpa till att hålla karet igång. Jag skulle inte se karet på något annat sätt än vad du gjorde igår kväll när du gick och kramade kudden.
    Vad som är viktigt i nuläget är att du har cirkualtion på vattnet i karet, och setupen i pumpen låter helt ok i nuläget.
    Vad hade hänt med ditt filter?
    Vet inte. Jag har gjort rent impellen och allt som går att rengöra - men inget händer, det är helt tyst. Inte det minsta lilla ljud. Ska jag byta lite vatten tycker i karet tycker du?

//Inger

Standard

Ska du inte byta vatten för att det är vattenbytardag idag så hade jag personligen inte gjort det, såvida inte fiskarna ser ut att må dåligt...
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Standard

Ska du inte byta vatten för att det är vattenbytardag idag så hade jag personligen inte gjort det, såvida inte fiskarna ser ut att må dåligt...
    Det är vattenbytardag - men jag bytte väldigt lite. Nu ska jag se om det kommer fram några bebbar - det serveras nämligen mysis.

//Inger

Standard

Nyss ätit middag med dotter och hennes sambo, som jag gillar väldigt mycket. Det serverades hemlagad Chili con carne.
    Min sambo: starkt det här. Min dotter: men mamma - vad har du kryddat med. Dotterns sambo: gillar när det är starkt Inger. Svar på dotterns fråga: krossade tomater med chili, cayennepeppar och vitpeppar.

//Inger

Standard

Nyss ätit middag med dotter och hennes sambo, som jag gillar väldigt mycket. Det serverades hemlagad Chili con carne.
    Min sambo: starkt det här. Min dotter: men mamma - vad har du kryddat med. Dotterns sambo: gillar när det är starkt Inger. Svar på dotterns fråga: krossade tomater med chili, cayennepeppar och vitpeppar.

//Inger
    Då är det inte mycket lönt att ni kommer hit och äter middag om frugan lagar thaimat...hemlagad chili con carne har jag bara testat en gång, och det var mumma det, mycket bättre än de vanliga halvfabrikaten man köper i kryddhyllan...
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Standard

Då är det inte mycket lönt att ni kommer hit och äter middag om frugan lagar thaimat...hemlagad chili con carne har jag bara testat en gång, och det var mumma det, mycket bättre än de vanliga halvfabrikaten man köper i kryddhyllan...
    Din frus thaimat är riktigt go vet inte om hon drog ner på hettan när vi var där men det var görgott iallafall!
    /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Standard

Lite bilder på hur min"växtsoppa" i diskuskaret ser ut. Limnophilia sessifloran växer som ogräs - likaså den vanliga polysperman - tråkigt bara, att den växer så den nästan kväver den söta rosennerviga polysperman. Mitt i all växtkaos finns även cryptocoryne, som inte syns alls på bilderna. Jag har klippt ner både sessifloran och polysperman åtskilliga gånger sen starten med CO2. Det som inte heller syns på bilderna är algsoppan som jag har fått.
    Hur ska jag någonsin få ordning i detta kar - med snygga rötter o.s.v. Men det får vänta ett tag - nu klipper jag ner, planterar nya skott av dom här växtsnabbba växterna. Lova att inte skratta.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	001.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	230,3 KB 
Id:	49426   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	002.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	223,4 KB 
Id:	49427   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	014.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	195,2 KB 
Id:	49428  

Standard

Jag tycker det ser jättefint ut, gillar speciellt växterna i den vänstra delen (kan inte namnen på dem). De högre med blad som liknar lagerblad och den mörkgrönare framför blev favoriter Tycker du gör ett fint jobb!
    /Cicci

Standard

Citat Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten Visa inlägg
    Jag tycker det ser jättefint ut, gillar speciellt växterna i den vänstra delen (kan inte namnen på dem). De högre med blad som liknar lagerblad och den mörkgrönare framför blev favoriter Tycker du gör ett fint jobb!
    Det var snällt sagt Cicci - fast jag håller inte med dig. Det ser värre ut i verkligheten, än var det gör på bilderna - en tätväxande djungel, som diskusarna trasslar in sig i. Polysperman och sessifloran har jag just nu, för att dom är så snabbväxande - förhoppningsvis kommer dom att slå ut algerna. Sen vill jag ha lite kraftigare växter, som fiskarna kan glida emellan, samt nåt snyggt arrangemang med rötter - fast jag är dålig på sånt. Som jag skrivit förrut - vet jag i skallen hur jag vill ha, men får liksom inte alls till det i karet. Tur det finns duktiga "inredare" här på forumet som man kanske kan be om råd.

//Inger

Standard

Jag vill bara säga att de bilderna i början på dina Discus var det som fick mig att bestämma mig för att karet jag får om 2-3 veckor blir det discus i =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av drlavey Visa inlägg
    Jag vill bara säga att de bilderna i början på dina Discus var det som fick mig att bestämma mig för att karet jag får om 2-3 veckor blir det discus i =)
    Vilken komplimang! Bra jobbat Inger!
    /Cicci

Standard

Citat Ursprungligen postat av drlavey Visa inlägg
    Tack. Lycka till med dina nya diskusar.

//Inger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten Visa inlägg
    Vilken komplimang! Bra jobbat Inger!
    Var nog dom vackra fiskarna, som gav drlavey suget efter diskus.

//Inger

Standard

Jag skriver lite jag - fast mest bara repriser...igen.
    Red/melonparet håller på - jag vet inte med vad - mest hela eftermiddagen... honan/hannen har putsat en rot, som jag satt dit i stället för värmaren. Honan är där och ska lägga rom, men hanen är på henne hela tiden och kör bort henne - har inte sett det beteendet förrut, ja sådär håller dom på Dom här två, är väldigt orutinerade - så jag antar att det är därför.

Algblommningen i diskuskaret fortsätter som förrut, tror nästan att där finns alla alger som går att få - fast det har tillkommit mer BBA, nu på bakgrunden. Vill inte ha dessa.
    Visst ja...alla dessa skrotsnäckor jag hade - fixade jag och helenorna. Är det någon som vill ha dessa snäckätande snäckor - finns dom att plocka gratis hos mig...många har dom blivit. Ännu ett gäng Borelliibebbar snart...igen!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	003.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	153,1 KB 
Id:	49512   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	005.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	159,9 KB 
Id:	49513   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	002.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	155,6 KB 
Id:	49514  

Sidan 9 av 11 Första ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Sista

Liknande ämnen

1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 09:58
  2. Mina dolkstickstetror äter på mina guppys
    Av Gina i forum 09. Mitt första akvarium
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 22:28
  3. Skulle mina neontetror ta mina yngel???
    Av Joachim.S i forum 01. Tetror och tetraliknande
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 16:10
  4. Mina troffar äter mina malars fodertabletter
    Av zeke i forum 09. Afrikanska Ciklider
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 16:21
  5. varför äter mina c.moori mina valisneria
    Av johan_lindgren i forum 09. Afrikanska Ciklider
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-02-24, 09:18

Behörigheter för att posta