Vilket spel... - Sidan 24
Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Sidan 24 av 24 FörstaFörsta ... 14 18 19 20 21 22 23 24
Resultat 461 till 480 av 480

Standard

Jag tycker generellt bättre om realtid eller fantasy. :-) Scifi är ju scifi dock och kan således vara på en miljard olika sätt, så det finns ju bra sånna varianter också.

Standard

Jo, finns ju gott om b-historier inom sci-fi, så man får ju sålla en hel del, och inte köpa ett spel eller en film bara för att omslaget är coolt Men rent allmänt så tycker jag det är intressant, dels för att spel som utspelar sig under riddar/medeltiden tenderar att smittas rent spelmekaniskt av att det utspelar sig under en ganska primitiv tidsperiod, vilket ofta bl.a verkar betyda krångliga menyer, och att man måste gå eller springa överallt. Det senare har de försökt vända till nå't positivt, det är sååå fritt och öppet, och man kan gå överallt. Jag ser det istället som att det tar onödigt lång tid, tar fokus från karaktärer och story, och att man (som i t.ex fallet Dragon Age Inquisition) rätt som det är springer in i ett område med alldeles för svåra fiender, som man borde vänta ett bra tag med. I t.ex Mass Effect 1 så sker utforskningen med hjälp av en hoppig och studsig 6-hjulig pansarbil, M35 Mako, vilket gör utforskandet betydligt snabbare och mindre tjatigt. Det mesta omkringspringandet görs på rymdstationen Citadel, och de ställen på planeterna där det faktiskt finns uppdrag att utföra, men mellan dessa punkter åker man hyfsat snabbt och säkert i sin Mako, förutsatt att det inte dyker upp en thresher maw.

Uncharted är ett utmärkt exempel på spel som ser väldigt öppna ut, men ändå är rätt linjära. Men grafiken (särskilt i bakgrunderna) påminner inte sällan om konstverk, och man kan se långt bort till horisonten, även om man inte kan ta sig dit. Men varför skulle man, hade inte tagit mig dit i verkligheten heller. Istället är det storydrivet, och man får känslan av att man färdas genom en stor värld, men hamnar ändå inte på några tidsödande och lite småtradiga sidospår.

Se'n föredrar jag sci-fi också för att det är en "tidsålder" som är mer relevant för oss, det är dit vi alla är på väg, och jag är nyfiken på vad författare/spelutvecklare/filmregissörer har för idéer om hur framtiden ser ut, och hur mycket av det som är sannolikt. Jules Verne hade ju några bra idéer, som för oss numera inte är sci-fi, även om det var det för honom.
    Senast redigerat av Shepard den 2015-07-11 klockan 18:19.
    I am the very model of a scientist salarian, I study species, turian asari and batarian
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Det överlägset bästa spelet jag någonsin lirat i kategori sci-fi är XCOM: Enemy Unknown. Fy satan vad bra det spelet är. Och jag _HATAR_ allt som har med aliens att göra, eller zombies etc, men det spelade avgudade jag ändå, trots att det fanns aliens med. :-)

Detta spelet var svåååååååååårt också, tog mig mååånga försök innan jag klarade single player på ett bra sätt.

Nu för tiden tycker jag många spel är ALLDELES för lätta. En 4åring kan springa igenom vilket spel som helst utan problem ofta. Saknar lite som det var förr i tiden då man i vissa fall var helt chockad och överlycklig om man ens lyckades ta sig till sista banan. Sen om man dog fick man börja om på bana 1, inte på senaste checkpoint. Det var hardcore det.

Standard

Är det det nyare XCOM, alltså inte det gamla originalet? Jag har det, men har inte kört så långt på det.

Nja, jag är nog av en annan åsikt, många spel idag verkar alldeles för svåra, men kanske på ett annat sätt än förr. Förr var de svåra för att man inte kunde spara, och var tvungen att börja om från början om man dog, medan de numer är svåra för att man kan spara, därför har de gjort strider och pussel mycket svårare, för att kompensera för sparningsmöjligheterna. Och jag avskyr när man dör hundra gånger på samma ställe (som i t.ex The Last of Us), även om det är täta checkpoints, för att det hackar sönder spelkänslan, man blir liksom påmind om att det är ett spel hela tiden, och till slut får handkontrollen lida för det. Hellre lättare strider och glesare checkpoints, än übersvåra strider och täta checkpoints. Spelutvecklare hänger väl ofta på forum för att förhöra sig om vad spelarna vill ha. Problemet är väl att de flesta av spelarna som också hänger där är hardcore gamers, som käkar den svåraste svårighetsgraden till frukost, och de tycker att spel som är alldeles lagom svåra/lätta för genomsnittsspelaren, är alldeles för lätta, och så tror utvecklarna att de talar för de flesta spelarna, och så gör de strider och pussel för svåra för genomsnittsspelaren (så'na som jag).

Det var nå'n utvecklare (Avalanche om jag minns rätt) som hade gjort en undersökning om hur ofta i genomsnitt spelare står ut med att dö på samma ställe i spel innan de tröttnar, och har för mig att de kom fram till fyra eller nå't så'nt. Låt oss säga att jag dog oftare än så i The Last of Us, vid i stort sett varje strid. Att jag trots det körde igenom det tyder väl på att det ändå hade nå't som var bra, men hade det, med tanke på de svåra striderna, haft glesare checkpoints hade jag nog kastat ut konsolen med spelet kvar i. Men jag föredrar som sagt deras (Naughty Dog) Unchartedserie, mycket för att de inte utspelar sig efter nå'n stor katastrof, och väl, i alla fall hittills, har en mer balanserad svårighetsgrad.
    Senast redigerat av Shepard den 2015-07-11 klockan 18:45.
    I am the very model of a scientist salarian, I study species, turian asari and batarian
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Det nya XCOM ja, det som kom typ 2013 eller något, 2012 kanske det var.

Det är klart spel ska ha en möjlighet för folk att spela igneom spelen på ett enkelt sätt, om man nu är kass(vet inte hur man ska förklara det annars, oerfaren? xD vad vet jag, skit samma)..

Men när jag startar ett nytt spel och jag kan sätta det på svåraste nivån och springa igenom det utan något större motstånd, då rä det tråkigt.

Jag spelade något spel någon gång, kommer inte ihåg vilket, men om man dog flera ggr på samma mission kunde man typ välja "Pröva igen på lägre svårighetsgrad" typ. Vet inte vilket det var dock... Tror det var Anno 1404 but might be wrong.

Standard

Ok, jag har det liggande, men har inte kört klart det, har det till PS3.

Kass och kass, men jag är mer intresserad av att ta mig igenom en bra story, med intressanta karaktärer, än att visa alla hur duktig jag är på att spöa en boss på svåraste svårighetsgraden. När jag ser på film så är jag ju heller inte intresserad av att spola tillbaka en scen flera gånger bara för att den var för svår att fatta. Jag är lite kluven till en del spelgenrer, som RTS, jag tycker ofta att de har coola upplägg, och utseenden, men samtidigt är jag inte överdrivet bra på strategiskt tänkande. Jag känner inte riktigt igen mig i att det bara är att promenera igenom spelen, men jag köper väldigt sällan grisen i säcken när det kommer till spel, utan håller mig till de stora, så att säga, som är gjorda av mer erkända utvecklare.
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Citat Ursprungligen postat av Shepard Visa inlägg
    Ok, jag har det liggande, men har inte kört klart det, har det till PS3.

Kass och kass, men jag är mer intresserad av att ta mig igenom en bra story, med intressanta karaktärer, än att visa alla hur duktig jag är på att spöa en boss på svåraste svårighetsgraden. När jag ser på film så är jag ju heller inte intresserad av att spola tillbaka en scen flera gånger bara för att den var för svår att fatta. Jag är lite kluven till en del spelgenrer, som RTS, jag tycker ofta att de har coola upplägg, och utseenden, men samtidigt är jag inte överdrivet bra på strategiskt tänkande. Jag känner inte riktigt igen mig i att det bara är att promenera igenom spelen, men jag köper väldigt sällan grisen i säcken när det kommer till spel, utan håller mig till de stora, så att säga, som är gjorda av mer erkända utvecklare.
    Håller med! Vissa spel spelar man för storyn! Vissa (tyvärr få) utvecklare är magiska story tellers. Det är underbart. Ibland vill jag bli utmanad dock. EDIT: Anno har en rätt bra story. Men den går långsamt framåt, eftersom spelet i sig är rätt långsamt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Einarsson Visa inlägg
    Håller med! Vissa spel spelar man för storyn! Vissa (tyvärr få) utvecklare är magiska story tellers. Det är underbart. Ibland vill jag bli utmanad dock. EDIT: Anno har en rätt bra story. Men den går långsamt framåt, eftersom spelet i sig är rätt långsamt.
    Det är det som är så bra med t.ex Uncharted, ett lätt linjärt upplägg, men rejält storydrivet, matinéäventyr á la Indiana Jones, och har fått beröm för sina levande karaktärer, som med blickar och mimik visar vad de känner. Även de spelen har strider som man ibland måste göra om några gånger, men inte alls som The Last of Us.

Men när det kommer till story, så är det få spel som slår Mass Effecttrilogin. Tyvärr suger de 10 sista, avgörande minuterna av trean. Se'n är jag även förtjust i Tomb Raider, och tack och lov verkar Rise of the Tomb Raider upphöra att vara exklusivt för Xbox One nå'n gång sista kvartalet 2016. Blir ett grymt spelår det, med Mass Effect Andromeda, Uncharted 4, The Last Guardian, och Rise of the Tomb Raider. Se'n är jag även svag för Ratchet & Clank, och ett så'nt lär också vara på gång till PS4.

Hmm, har ett antal spel som jag inte ens har testat, borde väl sätta igång med dem, men är väl lite orolig att de ska visa sig vara för svåra, så att jag tröttnar. Alien Isolation har jag till PS4, men slutade spela en bit in, när stämningen blev lite väl tät Älskar Alienfilmerna (utom möjligen den fjärde), men precis som RTS är jag lite kluven till skräckspel.
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Det är en typen av upplägg jag gillar, när de är ganska länjära och extremt storydrivna. Det är ju tydligen ett jäkla mode nu med open world-spel där man inte får någon riktning på nånting, det hatar jag. Jag spelar spel för jag vill få en story berättad för mig. Det enda openworldspelet jag gillat är GTA5 typ för det är en jättebra story som man kan välja att följa stenhårt, man behöver inte bry sig om att det är openworld och bara följa storylinen.

När man snackar om utbredda fiktiva universum så kan jag sitta och läsa om Warcraft-världen i evigheter. Har älskat alla RTSen, wc - wc3. Finns OÄNDLIGT MYCKET lore att läsa om det universumet, helt ofattbart mkt.
    Senast redigerat av Einarsson den 2015-07-11 klockan 20:35.

Standard

Samma här Ofta är det ju så i fantasy-RPG, det är en massa omkringspringande, det finns liksom inget annat sätt att ta sig mellan olika ställen, för det finns inga fordon, och det känns som om de har försökt göra detta omkringspringande till nå't positivt, det är sååå öppet. Nej, det är tradigt. Det är Bioware som gör både Mass Effect, och Dragon Age, men det är ganska stor skillnad mellan dem. ME är sci-fi-RPG, med ett snabbt och smidigt sätt att ta sig runt i galaxen, vilket gör att de kan lägga mer tid på att faktiskt visa karaktärernas ansikten och dialoger, medan DA är riddartidsfantasy, där karaktärerna tillbringar mycket tid med att springa från område till område, vilket gör att man mest får se deras ryggar, och det dyker upp en massa strider som rätt snabbt blir tjatiga. I ME slåss man mest när man måste, där det så att säga hör ihop med storyn, medan i DA springer man mest runt och slåss hela tiden, ungefär som i World of Warcraft, som jag har stått vid sidan av och tittat när syrrans man har spelat, och haft lite svårt att se det roliga i att springa runt och banka på fiender hela tiden.
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Ett spel som WoW är ju ett MMORPG dock, det är en enorm värld som sagt. Och det bygger helt och hållet på vilka man spelar med, det är inte det minsta roligt att spela själv. Det är helt och hållet en gemenskap som krävs för att det ska gå att spela.

Standard

Jag är inte så förtjust i onlinespel av just den anledningen, de är ju ofta av den där öppna typen, inte särskilt storydrivna, och bara kul att spela om rätt personer är online samtidigt. Och går dessutom bara att spela så länge det är populärt, och servrarna hålls öppna. Ett bra singleplayerspel kan man återkomma till gång på gång, så länge spelmaskinen funkar.
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Citat Ursprungligen postat av Shepard Visa inlägg
    Jag är inte så förtjust i onlinespel av just den anledningen, de är ju ofta av den där öppna typen, inte särskilt storydrivna, och bara kul att spela om rätt personer är online samtidigt. Och går dessutom bara att spela så länge det är populärt, och servrarna hålls öppna. Ett bra singleplayerspel kan man återkomma till gång på gång, så länge spelmaskinen funkar.
    Ja det är stor skillnad på spel. Vissa onlinespel, t.ex world of warcraft, har ju såklart en story, men den är så sinnessjukt mycket större än så att det på ett spel som är 20-30 timmar långt inte ens går att ta upp 1% av den. Det är hundratals karaktärer över tiotusenstals år historia som utspelat sig ändra från warcraft 1 till slutet av world of warcaft. och det finns ett 15-tal noveller som handlar om olika delar och personer i den världen. Det är ju som sagti nte en story so mföljer ett fåtal personer, utan det är en helt fiktivt universum.

Nu ska de ju göra film av Warcraft, som ska fokusera på två karaktärer i unversumet, så även den kommer ju bara snegla lite smått på ytan. Men det är en början, jag tror det kommer bli väldigt bra. Det kommer säkrt bli fler filmer om denna tas emot bra, den har ju en helt enorm budget också då blizzard entertainment badar i pengar.

Om någon skulle vara intresserad så kommer den handla om följande två personer, man kan läsa en hyfsat kort biografi om dem här oxo.

http://wowwiki.wikia.com/Durotan
    http://wowwiki.wikia.com/Anduin_Lothar

EDIT; Sen ska man ju börja någonstans, finns inget som säger att inte mass effect kan hamna i samma sits många år framöver, att världen vidareutvecklats enormt och blir ofattbart stor.

En stor aspekt med MMORPG är ju också att det krävs att man lägger ner 10x mer timmar i spelet för att man ska kunna få ut det bästa av det. Funkade när man var yngre, funkar inte längre. : )
    Senast redigerat av Einarsson den 2015-07-11 klockan 21:09.

Standard

Tja, Mass Effect är redan där. Kanske inte i klass med Warcraft, eftersom den världen har funnits längre, men ME-universumet innehåller, förutom speltrilogin, bl.a romaner och seriealbum, som utspelar sig mellan spelen, och förklarar saker som bara nämns i förbigående i spelen, och en tecknad film, som heter Mass Effect: Paragon Lost. Och det är åtminstone en spelfilm på gång, som jag hoppas kommer snart.

Angående Blizzard, så skulle jag älska att se en spelfilm om Starcraft. Starcraft är för övrigt Sydkoreas nationalsport
    Senast redigerat av Shepard den 2015-07-11 klockan 21:22.
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Fortsättnigne där kommer ju snart.

Älskar blizzards CGI cinematics dock. Så nogrannt gjorda. Typ denna är episk.

Standard

Hmm, vad jag förstår så säljs alla tre kampanjerna (terran, protoss, och zerg) av Starcraft som separata spel till fullpris? Till skillnad från första spelet, där alla tre ingick i samma spel.

Protoss har för övrigt vissa likheter med salarians i ME. Båda bygger väl på den klassiska myten om den grå rymdvarelsen med stora ögon, men salarians har mun, vilket väl inte protoss har, om jag minns rätt.

Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Terran är första spelet, Zerg och Protoss kommer som expansioner, kostar inte lika mycket som första spelet dock, eftersom de är expor.

Standard

Vad tycks om Mordins sång? Därifrån jag fått min signatur.
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Standard

Sällan spelkaraktärer är så flummiga.

Standard

Flummig men smart Rymdvarelseversionen av en disträ professor.
    Min profil
    Mitt galleri
    Min zoon

Sidan 24 av 24 FörstaFörsta ... 14 18 19 20 21 22 23 24

Liknande ämnen

1. Spel?
    Av Shepard i forum 07. Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 16:50
  2. PC-spel
    Av gickan_87 i forum 07. Off Topic
    Svar: 6