Repgrimma...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Repgrimma...

    Hej! Hade tänkt börja träna min sköthäst/medryttarhäst med nh(natural horsemanship), dvs lära mig själv lite också. Hur som helst är min fråga detta;
    Går det att justera storleken på repgrimmor? Det borde det väl, eller?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag kan fråga min syrra när hon vaknar (med andra ord kan man vänta ganska länge till ), hon har hållt på med hästar i 11 år nu, och vi har ju dessutom hästar som hyr betesmark av oss på somrarna, så hon borde veta.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Hmm, så det är hästarna och inte deras ägare som hyr? Roligt ^^
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Det verkar som att de går att justera så de passar just din häst.
        Hittade lite matnyttig fakta på nätet:

        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Ursprungligen postat av Aquario
          Hmm, så det är hästarna och inte deras ägare som hyr? Roligt ^^
          Ja, skit kul! ha.... ha... ha....

          Men tydligen så går det, dock sa hon inte mer, och nu sitter hon där på sitt rum med sin pojkvän, och då snackar hon inte gärna. ^^
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Really...
            Men det var ju bra att dem går att justera, så man inte köper någon och märker att den är på tok för stor =)
            Tack för länkarna förresten Nina, nu kan jag läsa på lite mer
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • NathalieBorgman
              • June 2008
              • 218

              #7
              Runt nosen brukar det inte gå att ställa om, om man inte knyter om grimman själv då, men i längden går det att justera. Ett tipps är att lära sig att knyta rätt knut på fästet, då du knyter grimman varje gång du använder den (iställt för att spänna som men en vanlig grimma) skulle också lägga pengar på ett bra och lite längre grimskaft med tungd i, då det är lättare att träna NH med tyndre grimmskaft/lina.
              Kolla runt på internet på lite Western sidor, tror att Hööks kanske har repgrimmor men troligen inga riktiga NH grimskaft.

              Körde lite NH med mitt kallblod ett tag, använde då longerlina vilket visade sig inte vara nå bra eftersom sen när jag skulle longera fattade inte hon, eftersom jag använt samma redskap när vi tränat NH!

              Kommentar

              • Aquario
                • October 2007
                • 670

                #8
                Har en kompis som håller på med detta som berättat lite om vad man gör etc. så det blir föehoppningsvis inga problem.
                112L växt/sällskapsakvarium

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  #9
                  Man beh inga spec redskap för att träna NH Men det är ett bra sätt att få folk att spendera pengar på rätt onödiga grejjor :P
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • Ouscazz

                    • February 2009
                    • 910

                    #10
                    Lär dig göra din egen repgrimma. Det finns många bra sidor på internet där man utförligt visar tillvägagångssättet. Jag har gjort mina själv, då får man dem i exakt rätt storlek. Repgrimma är ett ypperligt träningsredskap, dock krävs det ett mycket lätt handhavande eftersom knutarna sätter ett förhållandevis stort tryck på hästens huvud. När man väl fått hästen att förstå hur grimman fungerar kan man träna den med hjälp av små fingerrörelser i grimskaftet. Ha gärna ett tungt grimskaft. Som tidigare skrivits, lär dig göra rätt sorts snabbknut vid ganaschen så att du snabbt kan ta av grimman om det skulle behövas.
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aquario
                      Hej! Hade tänkt börja träna min sköthäst/medryttarhäst med nh(natural horsemanship), dvs lära mig själv lite också. Hur som helst är min fråga detta;
                      Går det att justera storleken på repgrimmor? Det borde det väl, eller?
                      Det går att justera storleken på repgrimmor, men jag skulle råda dig att prata med hästens ägare om dina planer, inte minst eftersom du inte är bevandrad i detta utan vill lära dig själv. Det är ju någon annans djur du vill experimentera med.
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      Arbetssätt...