Hästar, hästar, hästar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Hästar, hästar, hästar...

    raderat
    Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 00:42.
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Jag har en sällskapshäst till min sambos hästar som jag rider på i skogen ibland, men för det mesta är den som sällskap i hagen..

    Min sambo däremot tävlar fälttävlan och hoppning.

    Men hon har såna stora hästar som jag aldrig skulle sitta upp på, En häst är efter Cardento och dammen, Den andra är efter Rocky tror jag den heter. därav storleken på hästarna.

    Men visst är det underbart att rida genom skogen en fin sommar dag/kväll.

    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Jenny054
      • May 2007
      • 920

      #3
      Hbl? Det gissar jag på..

      Själv har jag ett varmblod, aldrig startad eller så och vi rider western och lullar i skogen.
      Målet nästa sommar är distansritt.
      The fish is jumping.....
      Bloggen:
      http://aquastyle.blogspot.com/
      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Jag har inte suttit på en hästrygg sedan min morganhingst gick bort för två år sedan, 16 år gammal. Hade haft honom sedan han var en 1-åring. Underbar häst för mig!
        Är lite smått sugen på att börja rida igen. Tiden räcker tyvärr inte för egen häst i dagsläget. Medryttare ett par gånger i veckan skulle jag nog kunna tänka mig.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Jag rider på ridskola sen drygt två år tillbaka

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Jag ser mig själv som delvis hästmänniska

            Har inte haft häst på över 10 år och fortfarande känns det som om något fattas.
            Första tiden var det ganska skönt att slippa det ansvaret som denna sport medför och alla tidiga mornar men efterhand som åren gick blev det nästan outhärdligt.
            Började på ridskola ett par år efter första sonen föddes och hade då knappt suttit på en häst på 7år. Trodde jag skulle känna mig som en nybörjare på nytt men det var verkligen inte så. Direkt när jag satte mig i sadeln kände jag att här hör jag hemma, detta älskar jag verkligen. Kändes som om jag varit på semester ett par veckor och nu åter var hemma.
            Dagen efter kändes det inte lika kul kan jag ju tillägga
            Efter ett år på ridskolan skulle de lägga ner och där stod jag igen. Bara att packa ner grejerna igen.
            Nu efter andra sonen har jag varken tid, ork eller pengar till denna underbara hobby, tyvärr.

            Saknar doften av vår när ängarna börjar blomma. Att skritta fram i sakta mak och bara njuta av början på den årstid som är den skönaste som hästägare.
            Saknar att sitta på den mjuka spånen i boxen och prata om allt, gråta ut och skratta tillsammans med en helt underbar vän som inget mer vill än att ha det där höstrået som du sitter på. Buffar lite försiktigt på dig för att komma åt
            Saknar alla skärsår på armar som man får av att bära höbalar vid skördetid och alla ljumma sommarkvällar som man legat och filosoferat på höloftet.
            Sen finns det sakar jag mindre saknar...
            Saknar inte att mitt i en långritt bli avbruten av plötsliga snöstormar så man knappt något ser.
            Att vara så frusen om sina händer att man knappt kan knyta upp lindorna efteråt och när man ska skölja bettet vara så förfrusen att det iskalla vattnet känns brännhett (hade endast kallvatten).
            Saknar inte att vada i snö till stallet oavsett dag oavsett väder.
            Som tur är varar inte denna iskalla period så länge här nere så för det mesta var det sååå underbart att ha häst.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Instämmer med Anettejt, varför inte bli medryttare?
              Jag är medryttare i ett stall med 6 hästar, är där två ggr/vecka och rider och pysslar. Vi är ett litet gäng som är medryttare där, funkar jättebra och så får man rida några väldigt olika hästar med!

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Här är en till som iallafall skulle vilja hålla på med hästar. Jag red på ridskola när jag var tio år och i somras tänkte jag börja om med ridning igen. Eftersom det är måååånga år sedan jag var tio ville jag testa islandshästar eftersom jag turridit en del och känns lagom stora och ofarliga. Jag hittade en tjej som har en gammal turridningshäst, han är fullständigt pålitlig och en annan kompis fyraåring kunde rida honom.

                Nåväl, på min fjärde uteritt skenade den gamle pålitlige valacken, jag hoppade av och har nu haft en spiralfraktur i två månader som jag ännu inte får stödja på. När detta har läkt så tänkte jag testa igen, men jag ska nog leta upp en ridskola och ta det från början igen. Just nu håller jag på att läsa in allt jag kan få tag i om hästar.

                Men jag undrar en sak, kan man lita helt och hållet på en häst? Gör ni det? Är islandshästar normalt lugna, trygga hästar(eller är de bara mindre)? Är valacker generellt lugnare än ston?
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mona
                  Här är en till som iallafall skulle vilja hålla på med hästar. Jag red på ridskola när jag var tio år och i somras tänkte jag börja om med ridning igen. Eftersom det är måååånga år sedan jag var tio ville jag testa islandshästar eftersom jag turridit en del och känns lagom stora och ofarliga. Jag hittade en tjej som har en gammal turridningshäst, han är fullständigt pålitlig och en annan kompis fyraåring kunde rida honom.

                  Nåväl, på min fjärde uteritt skenade den gamle pålitlige valacken, jag hoppade av och har nu haft en spiralfraktur i två månader som jag ännu inte får stödja på. När detta har läkt så tänkte jag testa igen, men jag ska nog leta upp en ridskola och ta det från början igen. Just nu håller jag på att läsa in allt jag kan få tag i om hästar.

                  Men jag undrar en sak, kan man lita helt och hållet på en häst? Gör ni det? Är islandshästar normalt lugna, trygga hästar(eller är de bara mindre)? Är valacker generellt lugnare än ston?
                  Man kan aldrig lita på en häst till 100%, men är det ens egen häst och man känner varandra ut och innan litar man på varandra till 99.9%
                  Saken är den att när man lärt känna hästen kan man läsa av minsta lilla signal och hinner reagera innan något sådant händer.
                  Man måste ha i beaktande att detta är djur, som i naturen försvarar sig genom att fly.

                  Om valackar är mer pålitliga och lugna än ston vet jag inte. Min erfarenhet är så men det är nog väldigt individuellt. Ston kan vara riktiga maror och speciellt under brunst

                  Islandshästar kan jag ingenting om
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #10
                    Jag tror också att det är en helt annan sak med sin egen häst. Och även om jag rent ekonomiskt skulle kunna köpa en häst och inackordera någonstans så borde jag nog kunna mer om hästar och ridning innan dess. Jag har dock tänkt tanken många gånger och har blivit djupt förälskad i ett isabelle sto på Bukefalos annons sida...

                    Hästtjejerna som jag känner har varit jättegulliga och visat mig massor om hur man tar hand om en häst. När jag var tio och red på ridskola så handlade det bara om själva ridningen och inget om hästarna. Men nu har jag mockat hagar, ryktat, kratsat, sadlat och tränsat. Jag känner mej dock väldigt klumpig i sadeln, men att gå ned i vikt och börja på ridskola borde kunna fixa till det.
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mona
                      Jag tror också att det är en helt annan sak med sin egen häst. Och även om jag rent ekonomiskt skulle kunna köpa en häst och inackordera någonstans så borde jag nog kunna mer om hästar och ridning innan dess. Jag har dock tänkt tanken många gånger och har blivit djupt förälskad i ett isabelle sto på Bukefalos annons sida...

                      Hästtjejerna som jag känner har varit jättegulliga och visat mig massor om hur man tar hand om en häst. När jag var tio och red på ridskola så handlade det bara om själva ridningen och inget om hästarna. Men nu har jag mockat hagar, ryktat, kratsat, sadlat och tränsat. Jag känner mej dock väldigt klumpig i sadeln, men att gå ned i vikt och börja på ridskola borde kunna fixa till det.
                      Tycker du gör helt rätt i att testa på ridskola först

                      Även om du nu har råd till häst är det ju en relation för hästen oxå. Skulle du tröttna eller så skulle ju även hästen lida för det eftersom den då lärt känna dig och bildat en tillit till dig som sen ska slitas sönder för att börja om på ny kula med ny ägare.
                      Tycker som sagt att du gör helt rätt som börjar på ridskola

                      Önskar här fanns en ridskola för vuxna oxå
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Tycker du gör helt rätt i att testa på ridskola först

                        Även om du nu har råd till häst är det ju en relation för hästen oxå. Skulle du tröttna eller så skulle ju även hästen lida för det eftersom den då lärt känna dig och bildat en tillit till dig som sen ska slitas sönder för att börja om på ny kula med ny ägare.
                        Tycker som sagt att du gör helt rätt som börjar på ridskola

                        Önskar här fanns en ridskola för vuxna oxå
                        Precis. Jag hade nog aldrig kunnat skiljas från en häst när jag väl börjat ta hand om den, så därför vill jag veta vad jag gör och att detta är något jag klarar av innan jag skaffar en egen häst. Jag ser att en del hästar får byta ägare många gånger under sitt liv och har mycket svårt för det, de hanteras mer som fordon än som levande varelser.

                        Här omkring finns både ridskolor för vuxna nybörjare på vanlig och islandshäst, det blir bara att köra en bit men det kan det vara värt.
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • Mona
                          • October 2002
                          • 840

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          @Mona
                          Visst kan man lita på en häst till 100%, men man måste förstå att det är en häst och inte en maskin.
                          Du skall lita på till 100% att en häst flyr när den blir rädd, den är ju ett flyktdjur.
                          Efter att ha skapat en bra kommunikation med hästen, kan man däremot tala om för hästen att den aldrig behöver fly då den skall förlita sig på att du avvärjer alla faror och att den då inget har att fly ifrån.

                          Islandshästen är givetvis mycket lugnare än fullbloden, men Islandshästen är avlad för vilja. Den kan i fel händer vara mycket svår, men i rätt händer vara grymt enkel.
                          Man kan alltså inte generalisera en hästras då de alla är individer.
                          Och framförallt Islandshästen kräver en stark ledare.

                          Man skulle kunna säga att en valack är mer stabil än ett sto.
                          Stoet kan ha fler bra o dåliga dagar. Och vara lite ojämna i humöret.
                          Själv har jag bara ston för att jag föredrar deras temperament.

                          Hoppas du inte slutar rida trots det som hände. Jag skulle vilja säga att du hade maximal otur bara.
                          Leta upp ett seriöst ställe/ridskola. Och försök leta upp en häst som du känner att du kan lita på.

                          Min häst har en egen hemsida, under NH står det en del om hästkommunikation: http://user.tninet.se/~sus556e/
                          Jätteintressant sida och vilka vackra hästar du har, den sidan ska jag noga läsa igenom. NH är jätteintressant. Det är ju just det som är problemet, att jag inte förstår hästarna ännu - men jag vill lära mig det. Jag är mer intresserad av hästar än ridning i dagsläget. Idag vet jag både varför han skenade och vad jag skulle ha gjort istället för att hoppa av. Men trots att jag fick ett allvarligt benbrott så kunde de ha blivit värre, detta läker ju.
                          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Önskar här fanns en ridskola för vuxna oxå
                            Är inte detta i närheten av dig?
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mona
                              Är inte detta i närheten av dig?
                              http://www.turridning.com/default.asp?pc=12
                              Turrider gärna på islänningar men annars är nog islänningen inget för mig
                              Är vanligt att arbetskollegor tex åker dit men jag har tyvärr inte haft chansen att hänga på något sådant än.
                              Har sökt jobb där en gång men det blev inget av det heller, tyvärr

                              Ska jag rida på ridskola vill jag helst testa lite olika raser
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...