Rashöns!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Rashöns!!

    Tänkte se efter om det var någon fler här på zoopet som sysslar med rashöns?

    Själv har jag olika raser som jag avlar på;
    Antwerpen Skägghöns (guld-svart vaktelfärgade, ska fylla på med blå/vaktelfärgade sedan..)
    Stor kochin (svarta, blåa, vita, grå randiga)

    Åsså har vi ankorna;
    Mignon (vita och blå/gula)
    Ska skaffa oss 1par Mandarinänder till sommaren också, när vi byggt klart den nya hönsgården.

    Har haft andra raser också, exempelvis Dvärg Kochin och Brakel...

    Det finns hundratals vackra raser att välja mellan, höns är inte bara vita och bruna! Det är bara dom där hönshjärnorna på hönserierna som är det...
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

    #2
    Hej!

    Här hemma i hönshuset har vi Sussex och gula Orpington.. stora tunga raser. Har nyligen fått en kull kycklingar och avlar på dem i liten skala. Riktigt goa raser, men vill gärna ha flera. Hönshuset skall byggas nytt framåt våren.. kanske vore kul för er zoopetare att följa också??

    Våran Sussex tupp Arne och en av alla fruar: http://i27.tinypic.com/ohobyx.jpg

    Den lilla Orpingtongruppen:


    Mvh/ Hanna
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

    Kommentar

    • CeciliaW
      • January 2008
      • 71

      #3
      Har ett stall här hemma som står outnyttjat... har funderat på att ha "sommarhöns" där Sambon har en god vän som sysslar med hönsavel i liten skala och ev kan vi få kycklingar från honom att ha under sommaren, för att sen sälja dem vidare alt äta upp dem till hösten. Vi får se! Är mest sugen på dvärgkochin själv, tycker de är hemskt trevliga och söta.

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Hej.

        Förut när vi bodde på landet så hade vi Gul Orpington & Holländsk vithätta. Efter en lghtripp e vi åter ute på landet & förra veckan påbörjades hönshuset. Det blir samma raser & så ska jag ha Brahma & Dvärgkockin oxå Ska bli mkt kul att Få tillbaka den hobbyn oxå

        Mvh Eva

        Kommentar

        • Olfi
          • January 2007
          • 174

          #5
          Ursprungligen postat av CeciliaW
          Har ett stall här hemma som står outnyttjat... har funderat på att ha "sommarhöns" där Sambon har en god vän som sysslar med hönsavel i liten skala och ev kan vi få kycklingar från honom att ha under sommaren, för att sen sälja dem vidare alt äta upp dem till hösten. Vi får se! Är mest sugen på dvärgkochin själv, tycker de är hemskt trevliga och söta.
          Då tycker jag att det är bättre att behålla dem där över vintern också... Lite roligare än att, då eventuellt, ha ihjäl dem på hösten Inte så mycket käk på en Dvärg Kochin dessutom Eller är det dåliga förutsättningar för att ha dem där under vintern?

          Rashöns är en mycket bra, och enkel hobby. Har hållit på med detta länge nu, och det är fortfarande lika roligt. Ännu roligare blir det om man avlar i syfte att sedan ställa ut djur, då möter man hela tiden nya utmaningar i avelsarbetet. Eller att iallafall avla för att de ska se så rastypiska ut som möjligt.. När man sen når framgångar så får man en kick till att fortsätta!

          Kommentar

          • Olfi
            • January 2007
            • 174

            #6
            Ursprungligen postat av EvaPeva
            Hej.

            Förut när vi bodde på landet så hade vi Gul Orpington & Holländsk vithätta. Efter en lghtripp e vi åter ute på landet & förra veckan påbörjades hönshuset. Det blir samma raser & så ska jag ha Brahma & Dvärgkockin oxå Ska bli mkt kul att Få tillbaka den hobbyn oxå

            Mvh Eva
            Vad roligt! Orpington är ju som sagt en mysig ras...

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Vi har Dvärgkochin och tänkte skaffa någon ny ras till våren som ska gå ihop med dem. Håller på och funderar för fullt vad det kan tänkas bli för något. Vill gärna ha några som är lika lugna och lätta som just kochin. Tips välkomnas
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • Olfi
                • January 2007
                • 174

                #8
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Vi har Dvärgkochin och tänkte skaffa någon ny ras till våren som ska gå ihop med dem. Håller på och funderar för fullt vad det kan tänkas bli för något. Vill gärna ha några som är lika lugna och lätta som just kochin. Tips välkomnas
                Gissar att ni är ute efter en annan dvärgras, så här är ett gäng tips!

                Dvärg Orpington är minst lika lugna som Dvärg Kochin, fast dom är också ganska lika varandra som raser (till utseendet) så det är kanske inget att satsa på om man vill ha lite mer omväxling Chabo är en väldigt lugn och trevlig ras, men lite svårare än många andra raser, ingen nybörjarras direkt.

                Vad har vi då kvar som kan passa in... Det finns ju ett flertal andra dvärgformer av stora raser som är mycket bra. Till exempel Dvärg Wyandotte, Dvärg Sussex, plus lite ovanligare raser därtill. Juste, glömde Benbefjädrade dvärghöns också! Bra nybörjarras, se bara till att de har torrt om benen p.g.a alla fjädrar!

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Gissar att ni är ute efter en annan dvärgras
                  Tack för tipsen, men vi tänkte skaffa några stora om det nu går bra att låta dem gå tillsammans med våra dvärgar. Om det inte går har vi möjlighet att dela av hönshuset eftersom vi har två tillhörande hönsgårdar.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Olfi
                    • January 2007
                    • 174

                    #10
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Tack för tipsen, men vi tänkte skaffa några stora om det nu går bra att låta dem gå tillsammans med våra dvärgar. Om det inte går har vi möjlighet att dela av hönshuset eftersom vi har två tillhörande hönsgårdar.
                    Det brukar vara bäst att dela stora och små raser åt, de stora kan annars gå ganska hårt åt de små. Dessutom skulle det bli plågsamt för dvärghönorna att para sig med en tupp av stor ras. Det är en ohyggligt stor viktskillnad.

                    Ja, då finns ju förstås de stora varianterna av Wyandotte, Sussex och Orpington, sen finns Australorp, Kochin och Brahma, m.m.

                    Kommentar

                    • CeciliaW
                      • January 2008
                      • 71

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olfi
                      Då tycker jag att det är bättre att behålla dem där över vintern också... Lite roligare än att, då eventuellt, ha ihjäl dem på hösten Inte så mycket käk på en Dvärg Kochin dessutom Eller är det dåliga förutsättningar för att ha dem där under vintern?
                      Nä, det är inte så bra förutsättningar - det hela är ett kallstall = ingen värme, inget vatten... plus att jag inte vet om jag skulle ha tid att ha höns vintertid, jobbar mycket då. Inte säkert att det blir några överhuvudtaget, vi får se

                      Kommentar

                      • Olfi
                        • January 2007
                        • 174

                        #12
                        Har nu lagt ut ett par bilder på två av mina Mignonankor

                        Senast redigerad av Olfi; 21 March 2008, 10:14.

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Det brukar vara bäst att dela stora och små raser åt, de stora kan annars gå ganska hårt åt de små.
                          Så det går inte att ha t.ex. vanliga kochinhönor till sammans med dvärgkochinhönor och en dvärgtupp?
                          Det vill säga utöka med några vanliga kockin utan tupp.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            Ursprungligen postat av BluesBoy
                            Så det går inte att ha t.ex. vanliga kochinhönor till sammans med dvärgkochinhönor och en dvärgtupp?
                            Det vill säga utöka med några vanliga kockin utan tupp.
                            Bara man undviker att ha för stor tupp till hönorna så brukar det funka bra. Förut hade vi dvärgwyandotte som fick bli fostermor åt större raser. Det roliga var när man hörde folk säga till sina barn "titta, där går de stora svarta hönorna med sina små svartvita barn" när det var tvärt om fast barnen var dubbelt så stora. *s*

                            Jag har tre brahmakycklingar o en isbar på tre veckor och fler isbar och maranägg i kläckaren. Vill egentligen främst ha stora lugna raser men kan inte motstå isbarens gröna ägg *s* Kommer inte att ha en tupp till varje ras om jag inte bygger ut så att jag kan dela på dem. Det värsta är ju att man blir lika biten som av akvariebacillen

                            De raser som jag främst kikat på är
                            Brahma
                            faverolle
                            Kochin
                            Maran
                            wyandotte
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • Morellen
                              • November 2003
                              • 4349

                              #15
                              Ursprungligen postat av CeciliaW
                              Nä, det är inte så bra förutsättningar - det hela är ett kallstall = ingen värme, inget vatten... plus att jag inte vet om jag skulle ha tid att ha höns vintertid, jobbar mycket då. Inte säkert att det blir några överhuvudtaget, vi får se
                              viktigast är att det är dragfritt o torrt. många raser tål kyla bra men vid minusgrader kan de få frostskador på kammar o tår. första omgången höns bode i en gammal lekstuga med en värmelampa och så fick man se till att bära vatten. Behöver inte vara så mkt jobb med höns
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...