Vad är det för djur som lämnar jordhögar i gräsmattan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #31
    Men dom här stora jordhögarna är inget jag känner igen från sorkåren i Norrland.
    Jag reagerade direkt när jag fick syn på dom här i Jönköping.
    Så jag tror fortfarande på mullvadar...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Destroy
      • October 2007
      • 184

      #32
      såg något på discovery hd idag och där sa dem att de var vanliga åker sorkar som brukar göra jordhögar i trädgården. Men det kan ju vara något annat också. :-)
      Fish said to the Ocean:
      'without fishes there is nothing in the Ocean.'
      Ocean reply to the fish:
      without you there is nothing in my life...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #33
        Men det var väl...


        "Vattensorken kastar ofta upp stora jordhögar, så att den inte sällan förväxlas med mullvaden. --- I Sverige förekommer den över hela landet"


        "Genom sitt tubuleringsarbete och uppkastande av jordhögar undermineras och uttorkas marken"

        Photothèque du photographe illustrateur Emmanuel LATTES - stock photography - photo agency - professional photography

        Här är en bild på vad som påstås vara vattensorkhögar i alperna. Jag letade efter en pressbild på de vattensorkhögar som förstörde Naturhistoriska Riksmuseets gräsmatta när jag jobbade där, och som kom i pressen när riksmuseet försökte skrämma sorkarna med rutten sill, men hittade ingen.

        Vattensork kallas också mullsork. Den är inte bunden till vatten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #34
          Mitt bekymmer är dock att jag inte har något minne av de här stora högarna uppe i Norrbotten men väl minne av både vattensorkar och massor av norrlandssorkar de åren det begavs sej. Jag studsade till när jag såg dom här nere i Jönköping.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #35
            De vattensorkar jag fångade genom att gräva bort deras jordhögar och vänta på dem, fångade jag i Sandsjön, fem mil från Storuman, 20 mil in i inlandet från Umeå, så de kan göra högar i norrland också. Det är väl sannolikt så att jordmånen påverkar hur högarna blir.

            När jag letade efter länkarna ovan hittade jag en intressant uppgift: vattensorken minskar kraftigt i antal i europa. I Storbrittannien har tydligen >90% av stammen försvunnit under de senaste 20 åren, en minskning som delvis skylls på mink.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...