Hej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hästar
    • October 2005
    • 3

    Hej

    Jag undrar om jag skal köpa en shettis a-ponny eller b ponny jag är ca 152 tack för alla svaren:o
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Ta med dig din ridlärare när du tittar på hästar, då får du hjälp att hitta en bra häst som passar både din kroppsbyggnad och dina kunskaper.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Man brukar säga att om du har armen rakt utsträckt jäms mad axeln är det en "lämplig" mankhöjd på hästen. Eller 20cm kortare än vad du är. Är du kraftig bör du ha en stabil ponny/häst. Lång och smal, ja, då bör du tänka på att jämna ut balansen mellan dig och häst. En shettis är egentligen inte en lämplig ridponny till dig. Ärligt. Om du inte ser körning mer än ridning. Du kan ju tex inte tävla med den eftersom det finns regler innom storlek/ålder osv. Jag har hållt på mycket med shettisar och skulle inte komma på tanken att ride den även om den skulle orka mig. Jag är 163cm och balansen mellan mig och en maxad shettis (107cm)... det är endast komiskt.
      De är tåliga, små och ettriga. Men om jag vore du skulle jag kanske leta efer en mer lämplig häst/ponny. Kanske en haflinger, conemara, welsh cob eller dyligt skulle passa bättre.

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      Arbetssätt...