Vad är ett husdjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elektronikfreak
    • February 2013
    • 55

    Vad är ett husdjur?

    Eftersom den här avdelningen heter...

    Övriga husdjur - Andra husdjur än de ovan nämnda, samt allmänna frågor som t.ex. husdjurslänkar, försäkringsfrågor, utställningar.

    ...så låter jag frågan gå fritt. Vad anser du som ett husdjur?

    Enl Wikipedia så skriver dom:

    Husdjur, tamdjur eller fä, kallas djurarter som människan tämjt och/eller domesticerat och främst använt för att få mat, kläder, skydd mot rovdjur och angripare, hjälp med tyngre arbeten, hjälp med att valla boskap, gödsel eller som sällskap. Exempel på husdjur är brevduva, får, get, gris, hund, häst, kanin, katt, ko, tambin och tamhöns.

    Flertalet av dom här djuren är ju inget man har i ett bostadsområden... konstaterar jag som definitivt inte anser att ex ormar är ett husdjur. ...

    Vad tycker du?

    Mina personliga husdjur är katt, hund, får... o ev gris.
    Elektronikfreak
    Elektronikfreaks fotoalbum
    Videofotografen
    Stoned Records
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det finns väl som jag ser det två sätt att använda begreppet husdjur. Det ena är då det handlar om produktiondsdjur, alltså nöt, får, gris, fjäderfä och kanske lite till, lantbrukets djur alltså. I det andra sättet att prata om husdjur inkluderas även hobbdjur som katt, hund, papegoja osv. Mer osäkert blir det med fiskar ormar osv. Jag tror inte det finns nån absolut entydig definition av vad som är ett husdjur utan det beror på sammanhanget och den som använder begreppet. Det är väl så långt jag kan se inte heller något som har nån slags juridisk betydelse.

    Det har däremot begreppet sällskapsdjur, är ett djur ett sällskapsdjur så gäller det ett och annat speciellt om tillstånd och annat. Sällskapsdjur skall vara djur som hålls för sällskap och hobby men det är inte alltid enkelt att göra avgränsningarna och myndigheterna är rakt inte samkörda heller, Naturvårdsverket och Jordbruksverket har helt olika syn på saken.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • SnuffelKuffel
      • January 2012
      • 73

      #3
      Vi hade en väldigt livlig diskussion om just det här ämnet på scouterna, då det var en tjej som ansåg att hon hade massa husdjur hemma (fiskar) medans den andra tjejen sa att det hade hon inte alls det för dom kunde man inte klappa på.

      Kommentar

      • elektronikfreak
        • February 2013
        • 55

        #4
        Ursprungligen postat av Bygert
        Det finns väl som jag ser det två sätt att använda begreppet husdjur. Det ena är då det handlar om produktiondsdjur, alltså nöt, får, gris, fjäderfä och kanske lite till, lantbrukets djur alltså. I det andra sättet att prata om husdjur inkluderas även hobbdjur som katt, hund, papegoja osv. Mer osäkert blir det med fiskar ormar osv. Jag tror inte det finns nån absolut entydig definition av vad som är ett husdjur utan det beror på sammanhanget och den som använder begreppet. Det är väl så långt jag kan se inte heller något som har nån slags juridisk betydelse.

        Det har däremot begreppet sällskapsdjur, är ett djur ett sällskapsdjur så gäller det ett och annat speciellt om tillstånd och annat. Sällskapsdjur skall vara djur som hålls för sällskap och hobby men det är inte alltid enkelt att göra avgränsningarna och myndigheterna är rakt inte samkörda heller, Naturvårdsverket och Jordbruksverket har helt olika syn på saken.
        Det är väl så även jag tänker... det som bönderna har på sina ägor resp det som man har inne i en lägenhet. Å andra sidan, vi har ju "Bonde söker fru - Bengt Erlingsson" här på norra Öland o han har ju kameler o lamor på sina ägor o i sina ladugårdar. Ska vi för den skull kalla kameler o lamor för husdjur.

        Jag brukar väl allmänt anse att djur man har inne i sin bostad o som man kan få rumsrena o som man kan gulla med o få ett själsligt utbyte med är just husdjur eller sällskapsdjur.

        Djur man har utomhus eller i en ladugård klassas väl också som husdjur men är väl mer husdjur ur en lantbrukssynpunkt.

        Ursprungligen postat av SnuffelKuffel
        Vi hade en väldigt livlig diskussion om just det här ämnet på scouterna, då det var en tjej som ansåg att hon hade massa husdjur hemma (fiskar) medans den andra tjejen sa att det hade hon inte alls det för dom kunde man inte klappa på.
        Jag anser att djur man kan "klappa" är nog ett husdjur. Men då kommer ju frågan om en orm är ett husdjur?

        Nu är ju detta ett fiskforum så då kan jag ställa frågan till alla fiskfanatiker - anser ni att det ni har i era akvarium är era husdjur?

        Btw, jag känner ju en gubbe uppe i norra Sverige som har älgar i ett älghägn. Är älgar ett husdjur bara för att de inte springer fritt i naturen utan är inhägnade på ett stort område?
        Elektronikfreak
        Elektronikfreaks fotoalbum
        Videofotografen
        Stoned Records

        Kommentar

        • SnuffelKuffel
          • January 2012
          • 73

          #5
          Orm kan man klappa

          Jag anser att minaa fiskar är husdjur, men det kan ju bero på att under hela min skolgång så har alla haft husdjur utan jag. Sen fick jag nu fiskar och då vart det mina husdjur

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Visst är akvariefiskar husdjur. Och visst kan man klappa en fisk. Om den sen låter sig klappas är en annan femma.

            I Tropikariet utanför Kolmårdens djurpark finns ett stort kar med rockor. Och dessa kan man klappa. De vill faktiskt bli klappade. De klafsar med fenorna uppe vid kanten av karet för att tala om att de vill bli klappade. Lustiga firrar de där..
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tycker väl inte att klappbarhet avgör om det är ett husdjur eller inte. För mig är ett husdjur ett djur som tas om hand om en privatperson, och förlitar sig på denna för sin överlevnad Den här sidan fokuserar på akvariefiskar, och heter Zoopet, och pet betyder just husdjur.

              Se´n finns det ju djur (både fiskar och andra) som absolut inte är lämpliga som husdjur, men som vissa försöker hålla som husdjur ändå, t.ex vissa (censur), kanske främst i USA, som tror att tigrar, leoparder, lejon och björnar är bra husdjur
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • elektronikfreak
                • February 2013
                • 55

                #8
                Ursprungligen postat av SnuffelKuffel
                Orm kan man klappa

                Jag anser att minaa fiskar är husdjur, men det kan ju bero på att under hela min skolgång så har alla haft husdjur utan jag. Sen fick jag nu fiskar och då vart det mina husdjur
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Visst är akvariefiskar husdjur. Och visst kan man klappa en fisk. Om den sen låter sig klappas är en annan femma.

                I Tropikariet utanför Kolmårdens djurpark finns ett stort kar med rockor. Och dessa kan man klappa. De vill faktiskt bli klappade. De klafsar med fenorna uppe vid kanten av karet för att tala om att de vill bli klappade. Lustiga firrar de där..
                Jag använde uttrycket "klappa" fast jag egentligen kanske menade "smeka" men det finns kanske någon som kan missuppfatta ordet smeka så... let's go...

                ...jo, ett djur som njuter av att man klappar o smeker det som man kan få rumsrena. Både en hund o katt njuter ju bevisligen av att man kelar o smeker med dom liksom även vi människor gör.

                Btw, hur gör ni som har fiskar i akvarier om fisken blir sjuk? Åker till veterinären? Själv har jag fyra veterinärbesök att se fram emot inom närmaste framtiden... två avser kastreringar av honkatter o två avser vaccinationer.
                Elektronikfreak
                Elektronikfreaks fotoalbum
                Videofotografen
                Stoned Records

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Husdjur skulle jag vilja kalla djuren som har huset som sin boplats. Alltså silverfiskar, kackerlackor, möss och kvalster. Hehehe........ Och där faller ju akvariefiskarna in......

                  Kor, grisar, kameler etc vill jag kalla tamboskap, även om de går att klappa. Klappbarheten/smekbarheten hos en fisk är väl inte så hög, jag tror att känsloutbytet ligger ungefär lika högt som att klappa en gråsugga (som ju också kan vara ett husdjur )


                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  • elektronikfreak
                    • February 2013
                    • 55

                    #10
                    Ursprungligen postat av Styfv
                    Husdjur skulle jag vilja kalla djuren som har huset som sin boplats. Alltså silverfiskar, kackerlackor, möss och kvalster. Hehehe........ Och där faller ju akvariefiskarna in......

                    Kor, grisar, kameler etc vill jag kalla tamboskap, även om de går att klappa. Klappbarheten/smekbarheten hos en fisk är väl inte så hög, jag tror att känsloutbytet ligger ungefär lika högt som att klappa en gråsugga (som ju också kan vara ett husdjur )


                    Styfv, Karlstad
                    Att bl a kor, kalvar, grisar, får, getter o kameler är tamboskap håller jag fullständigt med dig om. Dessutom går det ju bevisligen både att klappa o smeka djuren.
                    Sedan har vi alla fjäderfän... hönor, tuppar, gäss mfl som kanske riktigt på samma nivå uppskattar människans klappningar o smekningar även om vissa påstår det motsatta.

                    Sedan var det då det här med husdjur. Kackerlackor, möss o kvalster låter ju iof sig i mina öron mer som ohyra till skillnad till de djur vi har på våra egna kroppar... du vet de där smådjuren som vi är i behov av annars skulle vi dö.
                    Vad beträffar silverfiskar o akvariefiskar är jag inte 100% säker på vad jag ska placera in dom.

                    Som jag skrev i en annan råd... jag har inget eget akvarium men har blivit tillfrågad av några vänner om jag är intresserad av att ta över deras akvarium med massa fiskar i o som de själva ärvt o som de av olika orsaker inte kan ha kvar.

                    Så därför ställer jag kanske lite lustiga o konstiga frågor men det beror enbart på total okunnighet om fiskar o akvarium. Men jag håller på o läser o läser o läser så jag blir mer o mer insatt i ämnet för varje dag.
                    Elektronikfreak
                    Elektronikfreaks fotoalbum
                    Videofotografen
                    Stoned Records

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #11
                      För mig känns frågan ganska enkel.
                      Husdjur = djur man har i boningshuset och medvetet har tagit dit
                      Boskap = djur vid har för att äta eller hjälpa till vid matproduktion eller transport, typ häst även om den nuförtiden är mer hobby än faktiskt transportmedel.
                      Vilda djur = allt annat, även om viss domesticering har genomförts så är det snarare undantaget som bekräftar regeln.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Den gamla hävdvunna betydelsen av husdjur är lantbrukets djur och inget annat. Tittar jag t ex i husdjurens viktigaste sjukdomar från 1902 eller Husdjurens utfodring och vård från 1935 så kan jag försäkra att det rakt inte handlar om djur som man har i bostäder. Visserligen finns det kaniner med i den senare men det framgår med all önskvärd tydlighet att de inte är tänkta som klappdjur precis.

                        Senare har ju ibland även djur som hund o katt mm inkluderats i husdjur men att för den skull plocka bort de djur som ursprungligen var de som bar upp begreppet blir bara förvirrande. Begreppet husdjur används ju också av t ex Jordbruksverket, SCB mfl främst i samband med Jordbrukets djur så den betydelsen är klar i statliga sammanhang.



                        Boskap är kossor och möjligen lite till, häst o får t ex. Höns är definitivt inte boskap så det går inte att ha det begreppet som ett samlingsnamn på jordbrukets djur.

                        Det finns risker med att grotta ner sig för mycket i såna här begrepp, det finns krafter som vill begränsa hållning av sällskapsdjur och då gärna tar vara på begreppsdiskussioner för att flytta fram sina positioner. De gröna i Tyskland har t ex lagt förslag på begränsningar för att få hålla vilda djur och då velat styra över saken till att de sällskapsdjur som man normalt skall få hålla skall vara domesticerade. Med den definition som man gjort av det begreppet är så långt jag kan förstå den enda fisk som kan anses domesticerad guldfisken. Man bör alltså se upp med att definiera ut somliga djur som vi håller som icke husdjur, det kan gynna djurrättstalibanerna. De djur vi har hemma för att vi är intresserade av dem är sällskapsdjur, punkt. Och det oavsett om man klappar dem eller inte.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Egentligen är det väl bara snäckor som är riktiga husdjur och kanske vissa sländlarver...

                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Seaside
                            • February 2013
                            • 71

                            #14
                            Husdjur för mig är alla djur - oavsett art - som man har känslomässiga band till. Band som gör att de mer är en vän/familjemedlem än en matbit.
                            " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

                            Kommentar

                            • Upq8776
                              • May 2013
                              • 22

                              #15
                              Ett husdjur är ett djur som bor inomhus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...