Mysko insekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Mysko insekt

    Tjaaa....

    Eftersom det inte har med fisk att göra så får det gå under kategorin övriga husdjur...för dom bor ju hemma hos mej.

    Igår såg jag att det hade blivit silkesväv på en av mina vattenhycinter.
    Tittade närmare och såg nåt som ser ut som baby-spindlar...
    Men idag när jag tittade så såg det mer ut som typ löss eller nåt. ashäftigt!
    Typ några miljoner vita små grejer promenerar runt på bladen.
    Tog kort på dom och när jag ser bilderna i stort på skärmen så ser det även ut som småååå, smååå, vita runda ägg, som är lite random placerade på bladet... är det nån som vet vad detta är??

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1080013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,9 KB
ID: 2181404Klicka på bilden för större version

Namn: P1080015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,8 KB
ID: 2181405
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Spinn, kanske? En ohyra som lätt drabbar krukväxter på vintern när luften är torr inomhus.

    Kommentar

    • Icecoffee
      • November 2010
      • 447

      #3
      hade samma i ett beg akvarium vi köpte men då runt lysrampen, försvann vid rengörning, torka av bladen försiktigt. verkar som dom förökar sig explosionsartat, hade ett litet gäng i början, veckan efter myllrade det.
      Cogito, ergo sum
      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Jepp! tackar så mkt för detta, är precis såna jag har.

        fan va häftigt!!

        Men äckligt, fast mest häftigt! blir till att storrensa bland hyacinterna.... hoppas jag blir av med dom
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Kan vara spinn, som sagt. Jag är inte helt säker, de ser väldigt långsträckta ut för att vara spinn, jag ser inga nät, och bladen ser väldigt friska ut för att vara spinn-angripna. Du är säker på att djuren _går_, de _hoppar_ inte?

          Om det är spinn är det den värsta ohyra man kan få.

          Du kan testa att ta upp hyacinterna och spola av dem med duschen, och torka bort äggen (de vita prickarna) från bladen med en trasa. Upprepa en gång i veckan under en period har du hyfsad chans att bli av med dem.

          Kolla dina rumsväxter, jag sätter en peng på att de också är fulla med spinn. Rumsväxter kan man duscha av och sen spraya med en blomspruta med fylld med vatten + en kapsyl matolja + en kapsyl såpa. Bladen blir kladdiga och spinnet fastnar. Om man har tur. Den blandningen är förstås giftig för fisk.

          Vanligt insektsgift biter inte, det är ingen ide att du ens försöker. Det finns bara en kommersiell spray som funkar på spinn, och det är Provado+ (bara plus-modellen, vanliga provado funkar inte). Långtidsverkande och förstås inte ett alternativ för dina akvarieväxter.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Dom kryper fram inget hoppande.
            Och en massa silkesväv.
            Men vart kommer dom ifrån?? har aldrig haft spinn förr och känner ingen som har det

            Nu gjorde jag som så att jag helt enkellt snaggade mina vattenhyacinter
            Plockade av alla synliga blad...dom är tåliga som pansarvagnar så dom kommer igen, men just nu flyter bara ett gäng sorgliga tussar i karet

            Dom har inte satt sej på musselblommorna, förmodligen för att dom inte kan komma igenom "luddet" och undersidan av löven är ju i vattnet.
            dock sitter dom på murgrönan som växer i kanten på karet.
            Har inte sett dom på blommorna i köket... men dom kommer väl dit.


            Här ser man också att bladet är skadat.
            Börjar som ljusa små fläckar som blir mörkare och större, till slut går det nästan hål.
            Klicka på bilden för större version

Namn: P1080012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,8 KB
ID: 2130562

            Filmade lite innan jag snaggade alla hyacinter.

            Senast redigerad av karrokaja; 07 January 2011, 21:27.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av karrokaja
              Dom kryper fram inget hoppande.
              Och en massa silkesväv.
              Ja, det är spinn. Ingen tvekan.
              Men vart kommer dom ifrån?
              Krukväxter eller snittblommor.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                köpte krukväxter på plantagen på julafton...dom stod hemma i några timmar in dom packades in i papper.
                Kan det har varit från dom?? då tycker jag att jag borde sett dom tidigare...

                Jaja... nu vet jag var det är och ska försöka få bort dom... fiskarna killar dom iaf
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Strössel
                  • December 2010
                  • 10

                  #9
                  va fina de var! hahahaa
                  ingenting är omöjligt!





                  Kommentar

                  Arbetssätt...