Vad kan man mata harar med ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Vad kan man mata harar med ?

    På våran bakgård som består av gräsmatta och buskage bor det två stycken harar som verkar vara fullvuxna , de ligger och sover mest ehla dagarna och de har bott här i snart en månad.

    Jag har aldrig sett dom äta något så jag tänkte ge dom lite mat , de verkar inte rädda för man kan gå väldigt nära utan att de bryr sig och dom verkar inte rädda helelr för bilar även om det är ett mycket glest trafikerat område jag bor i.

    Kastade ut en morot från balkongen nån meter från hararna men de har inte rört den , bör man mata "vilda" harar och vad kan jag ge dom ?
    tänkermig att det blir en hård vinter för dom då de inte har några hålor de bor i utan bara en gräsmatta , när det regnar är dom kvar på gräsmattan trots att de kan gå under alla balkonger dit inte regnet når , kanske harar inte bryr sig om regn ? :-)
    Om man ställer ut ett litet hus till dom skulle de vilja bo däri då ?
    tänkte lite gamla plankor man snickrar ihop typ som en hundkoja....
  • Ola paul
    • March 2003
    • 432

    #2
    Skulle kunna vara att dom bär på någon sjukdom. Därför de inte är rädda för människor...

    Mvh Ola
    Ola Lindeberg.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

    Kommentar

    • wadel
      • June 2003
      • 140

      #3
      ajdå , ja dom ser lite slöa ut. men jag tänkte att sådana här "stadsharar" kanske har ett udda beteende.

      Kommentar

      • soh2saka
        • February 2004
        • 141

        #4
        MIn sambos pappa matade en hare på deras bakgård i flera år. Den hade nått fel på bakbenen så de hjälpte honom med lite mat. Bland annat var potatis och potatisskal gott. Den åt det dock bara på vintern när det inte fanns annat att tillgå.

        //Karin
        152 L:
        2 Platy
        2 Fantomtetra
        2 Scalare
        1 Eldstjärt
        3 Ancistrusmal

        Kommentar

        • wadel
          • June 2003
          • 140

          #5
          ja det kan jag ju testa med.

          Kommentar

          • Stinasp
            • February 2003
            • 35

            #6
            Harar äter väl samma som tamkanin och då ska du absolut undvika potatis.
            Prova med rot- och stjälkselleri, jordärtskocka, grön paprika, kålrabbi, blommkål, broccoli, fänkål, rädisor, persilja, dill, meliss.
            Kvistar från frukträd är som godis för gnagare.
            Tag det försiktigt med kålen bara, kan ge spänningar i magen.

            Har du väl börjat mata så är det bara att fortsätta. I alla fall på vintern. Samma som med fåglar. De räknar med maten de får från dig och svälter om den plötsligt försvinner.

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              Äpplen brukar dom gilla...

              Kommentar

              Arbetssätt...