nybörjare med varmblodiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henchman
    • December 2002
    • 88

    nybörjare med varmblodiga

    Hej

    Jag är en lirare som har hållit på med akvarium ett tag, men tänte utöka med något i den torrare delen av djurvärlden.

    Jag är i funderationen på att inhandla en mindre orm, alternativt en ödla som gillar mer vegitariska riket när den äter... Jag är även intresserad av att köpa mig en fågelspindel.

    Jag är väldig nybörjare och vill därför ha råd och tips av er innan jag ger mig in i detta. Jag skulle vilja ha en mindre lättskött orm, helst omkring 0.5 - 1 m lång, och snäll. Vad kan ni rekommendera?

    Sedan... Ödlor som är landlevande men mer gillar det vegitariska i måltider? Finns det något att rekommendera där?

    Sen när det gäller fågelspindlar, erfarenheter? Nybörjar spindlar som inte är allt för giftiga för en människa... ?

    Finns det någon som har erfarenheter med t ex en fågelspindel och en orm eller ödla i samma terrarium eller leder detta till att den ena tar ut den andra?

    Jag är tacksam för alla svar erfarenheter i samanhanget.

    Jag vill eller tänker inte skaffa något djur förän jag vet exakt hur dessa kommer att te sig mot eller med varandra. Mina djur ska må bäst!. Men är intresserad av att höra vilka erfarenheter ni har med någon av ovanstående!

    Jag vill ha djur för att iakta och älska, inte för att imponera... Men jag är som sagt väldigt tacksam för alla svar och erfarenhenter. Jag vill dock inte ha med allt för giftiga arter att göra...

    MVH

    Henke
    Senast redigerad av henchman; 25 September 2005, 03:19.
  • hansh
    • May 2004
    • 269

    #2
    Hej
    Roligt att du börjar intressera dig för reptiler. Ta en titt på Dabbagamer (Uromastyx sp.). Trevliga växtätande ödlor. Du kan även kika på chuckwallas (Sauromalus ater). Dessa är dock lite knepigare än dabbisar. Ta kontakt med din lokala herpetologiska förening (eller förening i närheten) för att få reda på mer info och vart du kan få tag på djuren.

    Att mixa olika arter av ormar ödlor och spindlar leder till katastrof och SKA undvikas.

    Om det är en orm du vill ha så rekommenderar jag majsorm eller kungspyton

    lycka till.
    /hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      • March 2003
      • 826

      #3
      Om det är ormar som gäller så kan jag rekkomendera att du kollar närmare på dom olika snokarna...

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        fågelspindlar kan ju vara kul med tanke på att dom tar liten plats om man bara vill testa terrarium.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • destruid
          • October 2005
          • 54

          #5
          tja..ja har lita av varje inom terrarievärlden,så skriv till mig va ni undrar över..

          Kommentar

          • M_G
            • October 2005
            • 3

            #6
            Nu är jag inte jättehemma på just ormar men vi har en Majssnok och den tycker jag är supertrevlig att handskas med. Dock känner jag inte till någon orm som äter växter. Men som sagt jag är inte så hemma på just ormar.

            Kungspyton hade jag dock inte rekommenderat till en nybörjare utan i sådana fall Majssnok/majsorm. Dom blir max 150cm långa(hanar) eller 120cm(honor) dom är snygga och lätta och hantera.

            Ödlor, tja skäggagamer eller dabbagmer. Sköt bara om dom ordentligt med Kalk och alla vitaminer dom behöver så du inte lämnar bort dom när dom inte kan gå p.g.a. kalk/kalciumbrist. För det är förjävligt! Vi har två hemma nu som vi jobbar hårt med att få tillbaka till "vanliga" livet och det är skamligt att folk köper djur dom inte kan ta hand om.

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              • March 2003
              • 826

              #7
              Kungspyton hade jag dock inte rekommenderat till en nybörjare utan i sådana fall Majssnok/majsorm. Dom blir max 150cm långa(hanar) eller 120cm(honor) dom är snygga och lätta och hantera.
              Varför inte Kungspyton, oftast stannar dom på 150....

              Kommentar

              • Shanks
                • September 2005
                • 186

                #8
                Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                Kungspyton hade jag dock inte rekommenderat till en nybörjare utan i sådana fall Majssnok/majsorm. Dom blir max 150cm långa(hanar) eller 120cm(honor) dom är snygga och lätta och hantera.
                Varför inte Kungspyton, oftast stannar dom på 150....
                Jag tycker inte nybörjare ska ha "kram-ormar" då en 150 cm lång kungspyton skulle kunna döda en vuxen människa om man har otur.
                Har själv kännt på deras styrka... och det fick mig att inse vad de egentligen kan.

                Men de är mycket vackra och trevliga. Och känner man att man har tillräckligt med kunskap och lite till, så kan man skaffa en.
                Men jag rekommenderar majsorm/majssnok.
                Du skall icke stjäla!
                Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
                56 L Fisksoppa

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  • March 2003
                  • 826

                  #9
                  Jag tycker inte nybörjare ska ha "kram-ormar" då en 150 cm lång kungspyton skulle kunna döda en vuxen människa om man har otur.
                  Även en Majsis på 150 kan döda en vuxen (om man har otur). Hur dödar en majsis sina byten, inte genom gift iallafall.....???

                  Kommentar

                  • Tweety-79
                    • November 2005
                    • 31

                    #10
                    Ursprungligen postat av M_G
                    Kungspyton hade jag dock inte rekommenderat till en nybörjare utan i sådana fall Majssnok/majsorm. Dom blir max 150cm långa(hanar) eller 120cm(honor) dom är snygga och lätta och hantera.
                    För din och övrigas info så kan jag medela att en majsorms maxlängd är INTE 1,5 m! Den blir uppemot 1,8 m. Det är alltså en skillnad på 3 dm.
                    Jessica

                    Kommentar

                    • Shanks
                      • September 2005
                      • 186

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                      Jag tycker inte nybörjare ska ha "kram-ormar" då en 150 cm lång kungspyton skulle kunna döda en vuxen människa om man har otur.
                      Även en Majsis på 150 kan döda en vuxen (om man har otur). Hur dödar en majsis sina byten, inte genom gift iallafall.....???
                      Sant, men risken är lite mindre iaf... (oftast får du ett bett och så händer inget mer, de kramar sällan då de hugger en människa, men som sagt, otur finns)
                      Det är iaf betydligt lättre att få bort en majorm ifrån sig än en kungspyton enligt min erfarenhet...
                      Sen händer det ju att pyton och boa bara hugger oxå och de inte kramar.
                      Men kan vända och vrida det länge, men men...
                      Man kan ju få en betong bit i huvet och dö oxå
                      Du skall icke stjäla!
                      Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
                      56 L Fisksoppa

                      Kommentar

                      • port513
                        • October 2005
                        • 116

                        #12
                        Bra nybörjarspindel:

                        Brachypelma smithi
                        Gramostola rosea (har en tendens att matvägra otroligt länge bara)

                        Bland de marklevande spindlarna då.

                        Ska du ge díg på de trädlevande spindlarna så rekommenderar jag en Avicularia metallica eller Avicularia versicolor. Men trädlevande bör man vänta med iaf tills man vet hur en spindel reagerar på sin omgivning då de är bra mycket snabbare än en marklevande spindel.

                        Har man haft spindel ett tag och gillar stora saker så kan jag rekommendera Theraphosa blondi eller Lasiodora parahybana, båda dessa kommer ha ett benspann omkring 20-25cm.


                        /Henke
                        Senast redigerad av port513; 19 November 2005, 17:11.

                        Kommentar

                        • MichaelE
                          • June 2002
                          • 903

                          #13
                          personligen tycker jag att spindlar är bland de roligaste djur man kan ha i terrarium, tänk på att inte ha stenar eller rötter nära rutorna, spindeln kan få för sig att den ska klättra och om den ramlar ner på en sten kan bakkroppen spricka och då är det med största sanolikhet kört för spindlen.

                          Ett av mina farvoritdjur i terrarium är scolopendrar men det är kanske inte nått bra djur att börja med pga att dom är snabba och aggresiva och har ett mycket otrevligt bett.
                          Men när ma har hållt på med kryp ett tag så tycker jag att det är ett måste att skaffa en.
                          Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                          Nu med både salt och sött .
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                          Kommentar

                          • port513
                            • October 2005
                            • 116

                            #14
                            Ursprungligen postat av MichaelE
                            personligen tycker jag att spindlar är bland de roligaste djur man kan ha i terrarium, tänk på att inte ha stenar eller rötter nära rutorna, spindeln kan få för sig att den ska klättra och om den ramlar ner på en sten kan bakkroppen spricka och då är det med största sanolikhet kört för spindlen.

                            Ett av mina farvoritdjur i terrarium är scolopendrar men det är kanske inte nått bra djur att börja med pga att dom är snabba och aggresiva och har ett mycket otrevligt bett.
                            Men när ma har hållt på med kryp ett tag så tycker jag att det är ett måste att skaffa en.
                            Det där med att inte sätta sten eller rot nära glaset spelar inte så stor roll, det är höjden på terrariet man ska titta på i första hand. Naturligtvis ska man inte inreda så att om spindeln kan trilla ner på en hård sak.

                            Har en skolopender som är lite halvaggresiv, ibland är den rena mesen ibland rena monstret


                            /Henke

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              inga bilder på dom små sötnosarna ?
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...