Grekisk landsköldpadda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    Grekisk landsköldpadda

    Jag har en grekisk landsköldpadda på gång. Jag ska få köpa honom av en tjej som inte känner att hon har tid med honom. Han har bott i en plastbur (gamla plastbackar). Jag kommer att få "buren", sköldisen, mat, kalk och vitaminer. Är det något jag behöver tänka på? Jag har passar sköldpaddor förr, då jag vet på ett ungefär hur de funkar, men om det är något speciellt jag behöver veta så berätta gärna så jag inte gör någon dundertabbe!
    Black Molly
  • Bea92
    • April 2004
    • 35

    #2
    om du vill veta mer om terrariedjur så bli medlem på repti.net??
    asså www.repti.net
    asså jag vet ganska "mycket" om sköldpaddor för jag ville skaffa en för ungefär 2 månader sen men mamma köpte en Slöjstjärt till mig så har jag blivit totalt förälskad i firrar...!!
    Har ett 66,15 Liters akvarium.(utan vatten) och i det "akvariumet" har jag två st sibiriska dvärghamstrar. Ena heter
    Shadows och den andra heter Rocky.
    dem e mina små dammtussar

    Kommentar

    • hansh
      • May 2004
      • 269

      #3
      Hej Black_666
      roligt att du börjar intressera dig för reptiler, det är fantastiskt intresanta djur. En bra länk att börja med är www.landskoldpaddor.se men jag rekomenderar att du går med i din lokala herpetologiska förening, där kan du lätt få "rätt" information om de herptiler(grod och kräldjur) som du är intresserad av. Ser ut på din profil som om stockholms herpetologiska förinig är den du skall kika på, de har adressen http://www.sthlm-herp.net/shf/index.html

      några små råd.
      ha den INTE löst gående på golvet. Det är tyvärr vanligt, och allt för många sköldpaddor dör av lunginflamation.
      Variera kosten, personligen skulle jag inte mata med "pellets" men där går åsikterna lite grann isär, fiberrika växter är att föredra+kalktillskott.
      Ha ett bottensubstrat som djuret kan gräva ner sig i, då känner sig det mycke säkrare.
      UV ljus behövs för att binda kalk till skalet och en värmeplats/solplats för att kunna justera kroppstemeratur.
      Ha alltid tillgång till färskt vatten.

      Lycka till.
      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

      Kommentar

      • tep
        • March 2004
        • 77

        #4
        Har för mig att grekisk landsköldpadda är A-listad, så då skall du se till att du får med Citesintyget. Om den bara är B-listad så räcker det med att kunna visa upp ägarbevis och köpekontrakt samt ett intyg från uppfödaren. Om du inte får dessa papper är det förmodligen något skumt med sköldpaddan, den kan tex. vara insmuglad. Att ha ett sådant djur i sin ägo är straffbart, har du tur kan du komma undan med böter men fängelse kan yrkas..
        I övrigt så tycker jag att den grekiska sköldpaddan är ett intressant djur, men köp gärna en bra bok och läs på innan du skaffar den. Jag rekomenderar boken: Ormar Ödlor Sköldpaddor och andra djur i terrariet av Uwe Dost.
        Och använd ditt sunda förnuft när du tar emot råd från privat personer, ofta är dom kanon, men dom kan oxå vara helt felaktiga..
        tep

        Kommentar

        • Black_666
          • October 2003
          • 475

          #5
          Grekisklandsköldpadda är a-listad, just denna har inget CITES-intyg för att uppfödaren var en slarvig typ. Den nuvarande ägaren söker dock ett intyg iallafall för att vi båda håller med om att det är fel annars. Får se hur det utvecklar sig, jag hoppas på det bästa (ett intyg så jag kan köpa den) och sitter som på nålar och väntar på besked
          Black Molly

          Kommentar

          • tanya
            • February 2004
            • 52

            #6
            Hej, hur går det? Blir det ngn sköldis? Om du betalar för den, tänk då på att det blir en del , ganska kostsamma, inköp oxå. Det borde bli rabatterat...de kräver uv-ljus, värmelampa, relativt stort "boende" med möjlighet till nedgrävning och bad. Skruv och tala om hur det går!

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Lånar den här tråden och hoppas att det är okej. Var kan jag köpa en grekisk landsköldpadda och är det ett djur som ni även kan rekommendera till barn över 7 år? Min son är mycket intresserad av sköldpaddor och jag vill inte köpa en vattensköldpadda till honom.

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                Ursprungligen postat av cikliden2
                Lånar den här tråden och hoppas att det är okej. Var kan jag köpa en grekisk landsköldpadda och är det ett djur som ni även kan rekommendera till barn över 7 år? Min son är mycket intresserad av sköldpaddor och jag vill inte köpa en vattensköldpadda till honom.

                huvudfrågan är väl om DU är intresserad av sköldpaddor över huvudtaget, när det gäller husdjur till barn är det alltid den vuxne som får ta huvudansvaret.
                skulle rekomendera att du läser på reptinet och på http://skoldpaddsforum.invisionzone....x.php?act=home
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det är nog svårt att få tag i grekiska landsköldpaddor eftersom de är A-listade och därför nästan bara importeras till djurparker och liknande.
                  Sedan tycker jag nog inte att de är så himla lämpliga som husdjur heller eftersom de inte är så aktiva - en vanlig rödörad vattensköldpadda är lämpligare i så fall.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    det finns en liten inhemsk uppfödning tror jag...

                    landsköldpddor är i regel rätt dyra i inköp, det kan var värt att ta kontakt med uppfödaren direkt och få tillgång till all dennes kunskap.

                    rekomenderar verkligen sköldpaddsforumet, det finns en hel del kunnigt folk där o jag önskar att jag hitat det innan jag blev sköldpaddsägare

                    Kjell; nu skall du inte vara partisk.. du skall se vilken action det blir när katten jagar sköldpadda o sedan upptäcker att sköldpaddan jagar katten *s*
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Morellen
                      Kjell; nu skall du inte vara partisk.. du skall se vilken action det blir när katten jagar sköldpadda o sedan upptäcker att sköldpaddan jagar katten *s*
                      Ja ja - man kan ju spela in med videon och snabbspola så blir det kanske lite action

                      det finns en liten inhemsk uppfödning tror jag...
                      Bara som info - även svenskuppfödda måste ha CITES-papper
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ja ja - man kan ju spela in med videon och snabbspola så blir det kanske lite action
                        ungefär som med akvarier då?
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Yra
                          • March 2008
                          • 6

                          #13
                          Jag tycker du ska tänka på att dom är mycket tidskrävande och ska ha så mycket kärlek som går.

                          //Yra

                          Kommentar

                          • Yra
                            • March 2008
                            • 6

                            #14
                            Ursprungligen postat av cikliden2
                            Lånar den här tråden och hoppas att det är okej. Var kan jag köpa en grekisk landsköldpadda och är det ett djur som ni även kan rekommendera till barn över 7 år? Min son är mycket intresserad av sköldpaddor och jag vill inte köpa en vattensköldpadda till honom.
                            Ett djur till en pojke över 7 år ska du nog skaffa fiskar först och sen en sköldpadda det brukar vara lättast har själv gort så!XD

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Om ett barns föräldrar är akvarie/terrarienördar så hjälper dom såklart till med skötseln och får det stackars barnet lika nördigt oxå. Men intyg på nördhet måste kunna uppvisas.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...