Berätta om terrariedjur!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Älvan
    • April 2003
    • 19

    Berätta om terrariedjur!

    Hejsan!
    Jag är så himla nyfiken på terrariedjur. Speciellt vattensköldpaddor. Blir de tama? Är det roligt att ha de? Finns det vattensköldpaddor som inte blir så stora utan stannar vid ca 7 cm? Snälla berätta för mig om lite olika terrariedjur som är roliga att ha!!
  • _Varanus_
    • October 2003
    • 38

    #2
    Vatten sköldpaddor är bland det tråkigaste som finns !!
    så klumpiga stora,

    själv har jag en del terrarie djur.. där är varaner lätt min favvo
    har dock bara e stäppvaran en så länge men det blir fler varaner sen har jag väl lite grodor och en riddar anolis och snart också en vatten agam lr en Grön hjälmbaslisk

    Trekölad vatten sköldpadda blir cirka 12cm alltså inte så jätte stora
    men fortförande tråkiga

    Kommentar

    • pi
      • January 2004
      • 57

      #3
      Tänk på att sköldpaddor kan bli 80 år!
      Leopardgeckos tror jag är ett bra nybörjardjur. Väldigt söta och sociala också.
      Själv har vi en orm. De är rätt tråkiga men lättskötta.
      300 l Sällskaps
      12 l Räkor

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Rättelse:vissa, vissa sköldpaddor blir 80 år, ex. stora havslevande sköldpaddor. De flesta vattensköldpaddor bli nog bara ca 20 år, men det är ändå en ganska lång period...
        Men sedan är frågan om det inte är ganska skönt att ha ett djur som man kan ha hand om och som blir lite äldre, så att den inte dör efter man har börjat tycka om den. Men som sagt, man måste vara medveten om ansvaret, inte bara ge bort den sedan. det är det mest oasvariga som man kan göra!
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Frizze
          • March 2003
          • 216

          #5
          Jag har en leopardgecko. Det är en bra nybörjar-ödla pga av att den är billig och inte kräver stort terrarium.

          www.repti.net
          www.odlehemmet.com
          //Jakob

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Men jag har funderat: vad är egentligen ett roligt djur? Man kan inte säga att fiskar är vidare roliga pch sociala, jämfört med dem är alla terrariedjur fantastiska festprissar, ungefär. jag håller fortfarande på treknölad vattensköldpadda, pga inte inte blir så stor, lever länge och är roligare än en fisk (inget ont sagt om den fantastiska hobbyn). Ska snart skaffa med en, efter att ha läst många sidor på nätet mm. Letar bara efter en billig ramp till UV-ljus. Ngn som har ngt tips???
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • pi
              • January 2004
              • 57

              #7
              Som sagt ormar är inte så hellatjo djur precis, sover mest, så alla terrariedjur är inte så spännande om man vill ha action.
              Vet av dem som har leopardgeckos att man liksom får kontakt med dem.

              Men jag är väl inte jättebra på ålder på vattensköldpaddor. De verkar väldigt roliga att titta på. Vi lät bli att köpa dem pga bakterierna i vattnet, salmonellabakterier vad jag minns.
              (Små söta vattensköldpaddor behöver också större akvarie så småningom.)
              Vanlig sköldpadda köpte vi i alla fall inte pga att de kan bli 80år.
              Leopardgeckos blev det inte heller pga att man måste ha levande syrsor hemma och jag tyckte inte tanken på att någon skulle rymma och krypa in i någon vägg kändes trevlig.
              Så alltså blev det två söta Rosyboaungar.
              Hoppas det här hjälper dig en bit på vägen mot ditt val, Älvan.

              Jag håller verkligen med om att man skall ta ansvar för sitt djur!
              Så varför har vi orm över huvud taget? Det var min dotter som ville ha.
              Själv tycker jag bätte om fiskarna. Roligare och visst kan man få en viss kontakt med dem!!!

              Angående billig ramp, har du provat på www.reptilcenter.se ?
              De hade en väldigt bra affär förut "Sthlms reptilcenter".
              300 l Sällskaps
              12 l Räkor

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                angående storleken: vissa arter av vattensköldpadda blir inte mer än 10-15 cm, i alla fall vad jag har hört. Sedan finns det ju de lite större som rödörad vattensköldpadda på 25-30 cm...
                Tack för länken=)
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Hej igen!
                  en liten fråga bara: Behöver en trekölad vattensköldpadda kalktillskott på maten, eller räcker det att man matar varierat med ex små fiskar, mask, hela räkor och sådant, så att den får i sig skaldelar och skelettdelar. Givetvis kommer jag att ha UVb-ljus, men kanske inte över hela...
                  Ska man byta 1/3 av vattnet varje vecka, samt göra rent allting efter ca 1 månad. Stämmer det, eller har jag fel?
                  Jag har gjort en liten lista på vad jag kan komma att behöva:

                  1 akvarium
                  1 Lysrörsramp
                  1 UVb-lysrör
                  1 Spotlight
                  Innerpump 1 el. 2
                  1 Värmare (är det nödvändigt vid uppvärmt hus på ca 21 grader?)
                  Foder
                  Grus
                  rötter
                  (kalk???)

                  Jag har redan en stor del av detta, men är det något som behöver läggas till eller något som är överflödigt? Självklart ska jag dessutom skaffa en sköldpadda=)
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    ngn???
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...