Asiatisk dvärgvaktel, tips och tricks! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E_W
    • November 2022
    • 54

    Asiatisk dvärgvaktel, tips och tricks! :)


    Har haft höns och finkar förut, men detta är första gången vi håller vaktlar.

    Kinesisk dvärgvaktel verkar ha några skillnader jämfört med de större arterna såvitt jag förstod.

    1, Denna är parlevande, vilket tydligen också vad jag hört även gäller hönorna.
    De större arterna brukar ju annars gå att ha många, iaf 4-5 hönor per tupp, men denna är jag osäker på om det går...

    2. Denna art blev jag rekommenderad att hålla minst 10 plusgrader åt fåglarna vintertid, eller i allafall inte lika låga temperaturer som de större arterna tål.
    (Jag köpte givetvis värmelampor till dem, men man behöver nog ta in dem på vintern från stallet, vilket jag räknat med att behöva gåra så jag tänkte bygga en vinterbur till dem också)

    3, Lagstadgade burmått till större arter verkar vara 40 x 60 av någon anledning jag inte känner till, bättre måått är 80 x45-50 då mig veterligen ingen vaktel art flyger annat än om de blir skrämda eller har slut på mat, etc. (Till skillnad mot höns är alla vaktlar marklevande, jag har lagt in pinnar och annat till dem, men de sover alltid på golvet i allafall, emedan höns alltid flyger upp på pinnarna om de har sådana, vaktlar verkar inte göra detta).
    Vaktlar behöver således mycket mer golvyta, men man kan nog sedan hålla i allafall 4-5 vaktlar på denna yta tror jag.

    Vad som är mycket viktigare än en hög bur är att den är konstruerad på ett sådant vis att fåglarna inte kan bryta nacken mot taket om de blir rädda, då vaktlar såsom även höns, flyger rakt uppåt om de blir skrämda.

    Dvärgvaktel eller flera tuppar behöver man dela upp i matchade par, så jag har gjort en enkel brädvägg mellan buravdelningarna (buren jag byggde är ca 90x90 x 70, måtten är för vanlig vaktel, men det gör ju ingenting om den är litet större, dvärgvaktel är ju pytteliten i jämförelse... Den är bara hälften så stor. ha ha De var jättegulliga! )
    Jag har även anvä'nt tätare när, 13x13mm maskor så att de inte kan fastna med huvudet i maskorna, detta är viktigt!

    3. Lådan jag byggde verkar de tycka om, men jag har även lagt i knippen av granris jag format som små hyddor åt dem som de kan krypa in i om de blir rädda så att de inte känner sig så exponerade. De verkar tycka om att picka i granriset också.


    4. Recept på sandbad? Detta är vad jag tänkt att prova, Några matskedar kiselgur (samma som för höns) några nävar finsmulad torv, samt fin strandsand- till ca 10 liter total mängd.

    5. Snäckskal, etc.
    Man sade mig att tuppar inte behöver detta, men hönor som lägger ägg behöver givetvis kalktillsats på samma vis som höns, men såvitt jag förstod vill dvärgvaktel ha litet tunnare skal?

    6. Jag sate in foder och vattenautomater för kycklingar, detta verkar fungera bra, viktigt är att fåglarna inte är blöta om fötterna, eller fuktiga så att det fastnar klumpar av bajs på fötterna.
    Jag blandade torv med fint sågspån (jag lade gamla tidningar underst) och detta verkar fungera, de tycker om att sprätta i torven.

    Rötter och pinnar har jag samlat i skogen de flyger inte upp på dem, men de verkar gilla att utforska under dem.

    Synpunkter?















  • E_W
    • November 2022
    • 54

    #2
    Jag glömde att skriva att jag även monterat en varsin "dagsljuslampa" till dem att använda vintertid.

    Jo, en sak till, till fåglar är det viktigt att man kan reglera värmen genom att kunna höja och sänka värmelampan efter omgivande temperatur, klumpar de ihop sig under lampan är det för kallt, då behöver den sänkas något, undviker de att vara direkt under den är det för varmt, då måste den hänga något högre upp.. Jag har den i en kedja.
    Edit, den måste så klart hänga så att inget kan ta eld om den lossnar och faller ned, man kan säkra kontakten med tex ett buntband.
    Minsta avstånd mellan lampan och djur/golv är 50 cm för de svagare och 60 sm för de med litet högre effekt, man måste alltid använda särskilt avsedda socklar till värmelampor då de blir rejält mycket hetare än vanliga.
    Senast redigerad av E_W; 26 May 2023, 21:25.

    Kommentar

    • E_W
      • November 2022
      • 54

      #3
      Till mat får de Kalkonkycklingstart (Vaktlar behöver mycket mer protein än till höns, men skall inte ha foder med hög cellulosahalt som äldre kalkoner då höns och vaktlar inte kan bryta ned cellulosafibrer i egentlig mening, det är bara kalkoner som kan göra det hos hönsfågelarter vad jag vet...)

      Vaktlar behöver mer än 20% proteinhalt, jag blev rekommenderad 22-27% protein till vaktelfoder, därav kalkonstartfodret.
      Man kan dock vad jag hört även ge dem vanlig kycklingstart, jag har provat detta snart en månad nu, med 20-22% protein och det verkar faktiskt fungera än så länge.
      Jag köpte dock kalkonstart så att man kan blanda 50/50% sedan tänkte jag.
      (Vaktlar äter i naturen insekter som komplement till fröer från gräs och örter)

      Kalkonstarten måste malas till fint pulver åt vaktlar då de inte kan äta pelletsen.
      Jag köpte en liten kaffekvarn till detta.


      Edit, om vaktlar drabbas av proteinbrist kan de börja hacka på varandra.

      Kommentar

      • E_W
        • November 2022
        • 54

        #4
        Jag hade tidigare bara spån, men det verkade som att fåglarna då hade problem med klåda i fjädrarna, så finare material som är naturligt lätt antiseptiskt såsom torvdamm och kislegur verkar nödvändigt, fin sand behövs nog som barlast tror jag, ren kiselgur kan kanske ge lungproblem misstänker jag om de andas in damm ofta, ren torv verkar otillräckligt.
        Därför behöver man göra en riktig blandning.

        Kommentar

        • E_W
          • November 2022
          • 54

          #5
          Vaktlar är överlag ganska tysta, men det är bra att känna till att de har mycket ljud för sig för revirmarkering, kommunikation, mm I synnerhet tupparna kan låta en del när de vill kommunicera, Det höga visslande ljudet används bara ibland för vissa typer av kommunikation, men tuppen har också ett slags lågt galande som påminner litet om en perkolator som håller på att koka upp vatten. Vakteln behöver en lugn och trygg plats där det inte springer omkring en massa människor eller rovdjur hela tiden, den måste även ha en lugn och avskiljd hörna eller låda där den inte känner sig exponerad. Vaktlar är inte lämpliga till småbarn. Kläm den inte om du behöver flytta den, utan håll försiktigt om den med båda händerna så att den inte blir klämd, annars upplever den situationen som att den håller på att bli tagen av ett rovdjur.

          Kommentar

          • E_W
            • November 2022
            • 54

            #6
            Tankar kring strö i buren:

            Erfarenheter,
            Bara en tidning: Fail, klumpar av bajs fastnade på fötterna med bara en tidning. Det fungerar till Höns (och finkar, mm) men inte till vaktel tydligen.
            Tidningar läggar jag allra underst.

            Kutterspån: Fungerar sådär men det fungerar, problemet är bara att spånet når upp till midjan på dvärgvaktlar så att de får vada i det i början, så jag betraktar det som sådär lyckat. Jag lade in litet där de sover och i hörnor och annat.

            Fint sågspån: Verkar fungera bra, jag har ännu ej noterat problem med detta underlag. Detta går de på just nu.

            Torv: Verkar också fungera, jag blåste i litet kiselgur och lade torven underst, tanken är att den är antiseptisk så att bakterier inte trivs i bottensubstratet.

            Kombination jag kör med nu: Gamla tidningar i botten, på det torv blandat med litet kiselgur, sedan fint sågspån.




            Kommentar

            Arbetssätt...