Vilken fågel är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Vilken fågel är bäst?

    Hej! Jag älskar fåglar och funderar på att skaffa en i framtiden. Jag har haft undelater när jag var liten och känner att jag skulle vilja ha något annat. Eftersom jag är nybörjare och inte kan så mycket så vill jag ha alla tips jag kan få! Jag har läst om olika fåglar och papegojor verkar inte vara en nybörjarfågel. Men min syster har haft en kakadua som jag tyckte var mycket trevlig. Är det en nybörjarfågel? Finns de i endast den grå färgen? / Mvh Sandra
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Nymfkakaduor (tidigare nymfparakit) har min bror och det är kaxiga, självständiga fåglar som gör en sällskap när de vill. Kort sagt är de extremt envisa och bestämda av sig.

    Kakaduor är trevliga, iaf de jag träffat. Nackdelen är att de skriker ganska rejält när de inte vill något eller känner sig ensamma.

    Finns ju mängder av kata på nätet!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      varje fågel du skaffar är helt olik den fågeln du har haft innan.
      Så du kommer inte tröttna på undulater eftersom dom är olika varandra.

      Men om du vill ha en annan fågel så är Nymfparakit även kallad numfkakadua en bra fågel.
      Den är inte JÄTTE stor och kräver inte lika mycket som en vanlig kakadua (som är en familj av fåglar)
      Men bara för att den inte är lika krävande så betyder det inte att man kan lämna den ensam flera timmar i sträck.

      skaffa papegojor är verkligen ett projekt.
      Så du måste verkligen ha erfarenhet av dom. Du måste ha ett stabilt jobb, ett stabilt liv.

      Parakiter. Är en typ av fågel som storleksmässigt är emellan papegoja och undulat.
      Dessa fåglar är ungefär som undulater (Men det varierar såklart KRAFTIGT)
      Och du kan hitta riktigt färggranna exemplar.
      Några vanliga parakit och liknande är : nymfparakit (nämnd ovan) Kan låta ganska mycket. naturfärgen är grå med gult huvud, samt röda kindfläckar. Men det finns albino (helvit) Pärlfärgad osv.
      Sångparakit. en fågel med MYCKET sång
      En liten otroligt söt fågel är kakariki. rödpannad kakariki (finns flera men dom är rätt ovanliga) Vill man ha en tyst fågel så är det detta som gäller.
      Den flyger inte speciellt mycket, den tassar mest omkring och hittar på bus.
      Den är en redig knaprare på ALLT, Värre än en hamster. Den blir MYCKET tam och man ger den tid och övning.
      lättet är bara ett lågmält knaprande ljud..eller kurrande inga höga visslingar.

      Dessa 3 fåglar jag nämnt är sådana som jag själv haft + undulat.
      Om du vill gå längre än undulat så rekommenderar jag först kakariki sen nymfparakit/kakadua och sist sångparakiten.

      Det bästa är att gå till djuraffär, ställa dej och titta på fåglarna hur dom beteer sej osv,
      sen går du hem och läser på om just den fågeln du fastnade för.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • sandrorita
        • August 2010
        • 218

        #4
        Okej. Det verkar vara något som man får fundera över och kolla lite till på Ska kolla på nätet Det som är bra med dom är ju just det att de är så självständiga. Man behöver inte börja med att ha flera utan man kan ägna sin tid åt en.

        Kommentar

        • sandrorita
          • August 2010
          • 218

          #5
          Då jag tänler på kakaduer men de tre fåglar du nämde ska jag titta närmare på. Kakariki var intressant!

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            hoppa från undulat till kakadua är som att hoppa från hamster till häst:/
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • sandrorita
              • August 2010
              • 218

              #7
              Kan man börja med en kakriki eller ska dom alltid vara två? Vore bra om man kan börja med en och bara ägna sin tid åt den till att börja med.

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av sandrorita
                Kan man börja med en kakriki eller ska dom alltid vara två? Vore bra om man kan börja med en och bara ägna sin tid åt den till att börja med.
                Det är bäst att börja med en åt gången.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • sandrorita
                  • August 2010
                  • 218

                  #9
                  Okej, vad bra! Tycker att de vekar mycket intressant men det dröjer ett tag till innan jag kan skaffa en. Har tillräkligt mycket djur. Den måste ju ha det bra också. Men under tiden så ska jag ta och läsa på om den och lära mig mer om den. Kanske även besöka djuraffären och bara titta på en. Det är alltid bra att få sig en bild av dom.

                  Kommentar

                  • sandrorita
                    • August 2010
                    • 218

                    #10
                    Ursprungligen postat av sandrorita
                    Då jag tänler på kakaduer men de tre fåglar du nämde ska jag titta närmare på. Kakariki var intressant!
                    I det här inslaget som jag skrev menade jag nymfparakiter, inte kakadua. Förlåt mig!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Här har du det mesta om dessa kaxmörtar:
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av sandrorita
                        I det här inslaget som jag skrev menade jag nymfparakiter, inte kakadua. Förlåt mig!
                        Det är lite krångligt med deras namn... Den hör faktiskt till kakadua familjen, men den är parakitlik
                        säger man bara nymf innan kakadua så vet folk vilken fågel
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • sandrorita
                          • August 2010
                          • 218

                          #13
                          Jaha! Tack för att du sa det! Bra att veta. Av allas berättelser har jag hört att de är en lite snällare varjant av alla de lite större fåglarna. Stämmer det? / Mvh Sandra

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Det finns många trevliga fåglar som är lämpliga som nybörjarfåglar, kanariefåglar, sebrafinkar, risfåglar och så alla papegojor som undulater, nymfer och en massa annat roligt. Vilket man bör skaffa beror på vad man är ute efter. Vill man ha nåt vackert att titta på? Nåt som sjunger vackert? Nåt som kan sitta på handen och vara socialt? Nåt som kan prata?

                            Där bör man börja, vad är man ute efter, sen kan man välja fågel. Och då också naturligtvis se till det negativa, har man råd med en lagligt stor bur, står man ut med fåglar som öser ut bös, orkar man med en fågel som för ett sjujädra liv halva dygnet? Man bör ta in det också precis som vad man vill ha, vad vill man inte ha?

                            Men ändå, oavsett vad du är ute efter så går det att ge ett par råd om vad du INTE skall ha. Det första är att du inte skall köpa en fågel. Det är förbjudet att ha fåglar ensamma (det finns vissa undantag men det behöver vi inte gå in på här) och det på goda grunder, de mår inte bra av att sitta ensamma.

                            Nästa råd är att vad du går så köp inte en kakadua. Bortsett från nymfen då, den är helt ok. Kakaduor är annars helt fantastiska fåglar men de är också oerhört krävande, de måste ha mycket stimulans för att inte bli destruktiva. Samt att de kan skrika så de väcker döda. Det där är ändå inte det värsta problemet, det riktiga eländet är puderdun. De har särskilda fjädrar som ger ifrån sig ett fint damm som snart nog kan täcka det mesta i närheten. Och det är inte bara ett städproblem, det är värre än så. Jag har träffat några som haft fåglar som fått sluta på grund av allergi och samtliga har haft kakaduor. Det där puderdunet är helt enkelt en allergibomb, jag skulle nog egentligen vilja säga att det är högst tveksamt om det är en bra ide att ha kakaduor i bostäder.

                            Vilket är lite synd, det är som sagt fantastiska fåglar om än oerhört krävande. Vill man ha nåt med vissa egenskaper åt kakaduahållet är jako ett långt bättre alternativ, det finns även mindre och billigare arter som t ex meyer och liknande.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Snällare, nja...
                              Inte min brors och många andras iaf då de som sagt ofta är extremt kaxiga. Stor fågel i liten förpackning! Fast å andra sidan är de för små för att orsaka rejäla skador med tjuvnyp och har inte riktigt samma röstresurser.

                              Här stod en hel del om jobbet att ha en sådan fågel. Fanns en roligare sådan sida men jag hittade inte den nu.
                              Cockatiels as family pets,children, cost, mess, noise,attention,time, fresh foods, supplies,cages,toys,Information for buying cockatiels,sources for buying new cockatiels, health hazards.


                              En checklista:

                              1. Du kommer inte ha ett husdjur för 5-6år, du kommer ha ett förhållande som varar längre än de flesta giftemålen!

                              2. Dina nyrenoverade fina tapeter, silkessoffan och den där lilla glasstatyn är alla i fara. "Kras" och riv är något som kommer dyka upp med jämna mellanrum.

                              3. De bör få flyga runt hela dagarna om de vill och följer gärna med dig under dagen. Det betyder att alla ytrymmen de vistas vid kan förvanlas till toaletter.

                              4. Ljudkänslig? Var bered på både gulliga härmanden av ord och visslingar, men dessa blandas med skrik som kan höras ut till gatan.

                              5. De kan bitas och kommer antagligen göra det för att få sin vilja igenom om du är rädd.

                              6. Tänk inte på de som en gullig burfågel, utan ett par befjädrade barn i trotsåldern.

                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...