Köpa papegoja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #16
    Ursprungligen postat av axeisi
    Hej..
    helst lättlärd och tystlåten och inte ha problem med att sysselsätta sig själv. det sista är viktigast då jag inte vill binda mig helt och hållet till hemmet utan gärna kunna gå ut på kvällarna ibland.
    Tystlåten? välj ingen papegoja... det ligger i deras natur att höras - oavsett storlek.
    Satsa på undulat eller nymf så du har en aning om vad du ger dig in på om du inte har efarenhet av fåglar innan. Med en ensam fågel blir man bunden, inte bara de närmsta åren utan åtskilliga år frammår. vad gör man av papegojan vid flytt till mindre/lyhördare? o vad händer om partner/barn/man själv blir allergisk.
    Det finns sorgligt många annonser på blocket med papegojor o andra fåglar som ägaren sätter ut när det inte var så kul/häftigt som de hade tänkt sig att ha fågel...
    Det är alltid du som måste se till att det finns sysselsättning o stimulans
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Guest

      #17
      Papegojforum.se

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #18
        Ursprungligen postat av Morellen
        Tystlåten? välj ingen papegoja... det ligger i deras natur att höras - oavsett storlek.
        Satsa på undulat eller nymf så du har en aning om vad du ger dig in på om du inte har efarenhet av fåglar innan. Med en ensam fågel blir man bunden, inte bara de närmsta åren utan åtskilliga år frammår. vad gör man av papegojan vid flytt till mindre/lyhördare? o vad händer om partner/barn/man själv blir allergisk.
        Det finns sorgligt många annonser på blocket med papegojor o andra fåglar som ägaren sätter ut när det inte var så kul/häftigt som de hade tänkt sig att ha fågel...
        Det är alltid du som måste se till att det finns sysselsättning o stimulans
        Har provat på undulat och nymf, och det är som någon nämner att dom kan föra ett helv.. oväsen. Det gjorde dom dagligen hos mig. Så undulat är nog det du blir mest nöjd med

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #19
          OBS! din fågel MÅSTE ha sällskap av en artfrände, det är inte schysst att endast ha en t.ex. undulat.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Williamberg
            • October 2009
            • 12

            #20
            Jag tänker gå lite mot strömmen och rekommendera större papegojor och då främst stora amazon papegojor. Min erfarenhet efter att ha hållit ett 30 tal säger att stora papagojor oftast är tystare och lättare att skapa starka band med. Det är sant att stora papegojor kan skrika högre men i gengäld skriker de mycket, mycket mindre.

            Den abolut tystaste papegojan jag haft var en mjölnar amazon. Den var nästan alltid tyst och var högljud max 2 min per dygn.
            Certifiable fishaholic!

            Kommentar

            • pinky222
              • October 2009
              • 6

              #21
              Katarinaparakiter är annars ett bra tips, är väldigt tystlåtna om man jämför med undulater, nymfar och dvärgpappisar. Ett tips är att gå till youtube och få sanningen om hur fåglarna verkligen låter =)

              Kommentar

              Arbetssätt...