Tamråttor projekt!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

Ursprungligen postat av MyrasHusse
    får se hur fasiken jag gör men kanske blir att 325liters burken får bli deras hem. Skulle underlätta extremt mycket. Plus att jag har en hund som inte riktigt kan tagga ner hon är hyper stressad. Men det är nog mycket jaktinstinkter i hennes skalle då hon har det på schemat. Min lilla siberian husky tik. Blir det att dom ska flytta till akvariet, så ska jag försöka fixa någon sorts plåt eller plexi som lock med massor av hål i. Vad tror ni?
    Du kan väl köra med lugnade övningar i närheten av råttorna - sök, konsentrationsövningar i form av lösa problem som att slicka nosen, peka fingrar - börja långt ifrån buren och gå närmare - googla aktivering eller läs Marie Hansons bok MIN BÄSTA VÄN som har 70 sidor om ämnet och bra enkla beskrivningar hur man går till väga. Finns massor av modernare böcker men de är inte lika metodiska -
    klicker träning som ett kompliment - mkt spår och annat som fyller jaktkvoten utom hus samt att ligga och tugga ben i närheten av råttorna är oxå bra - tugga är lugnade. Men du måste ju ha en aktivitet före som gör myra trött i huvudet och i kroppen innan - men att få en av våra stora spetsar trött kräver mkt arbete med hjärngympa eftersom fysisk aktivitet aldrig tröttar dem
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

Kommentar

• MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

ska fundera på saken.
      http://myraakita.blogspot.se/

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Tycker inte luktar något speciellt. Men möss med hannarna som är riktiga skvättmaskiner luktar inte mumma.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• MyrasHusse
          • May 2010
          • 1353

akvariet kommer att bli rått "bur", kommer att göra ett lock av reglar och nät, så det kommer inte bli för varmt där sen så för att få lite lyse kommer ja sätta dit en led lampa som inte ger ifrån sig någon värme.

Kommentar

• Dexter
            • December 2009
            • 984

Ursprungligen postat av eriahl
            Tycker inte luktar något speciellt. Men möss med hannarna som är riktiga skvättmaskiner luktar inte mumma.
            Allt är ju relativt men jämfört med kaniner, marsvin och Gerbils, tycker jag definitivt att Tamråttan luktar mer. Dock är det få som slår dem när det gäller charm. Som hundar i miniformat nästan. Supermysiga djur.
            /Dexter

75 liter mix, 220 liter mix

Kommentar

• Dexter
              • December 2009
              • 984

Ursprungligen postat av MyrasHusse
              akvariet kommer att bli rått "bur", kommer att göra ett lock av reglar och nät, så det kommer inte bli för varmt där sen så för att få lite lyse kommer ja sätta dit en led lampa som inte ger ifrån sig någon värme.
              Låter kanonbra som råtthem tycker jag. Rymligt och bra.
              /Dexter

75 liter mix, 220 liter mix

Kommentar

• 022helpek
                • November 2010
                • 626

Ursprungligen postat av Dexter
                Allt är ju relativt men jämfört med kaniner, marsvin och Gerbils, tycker jag definitivt att Tamråttan luktar mer. Dock är det få som slår dem när det gäller charm. Som hundar i miniformat nästan. Supermysiga djur.
                håller med dig
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

Kommentar

• MyrasHusse
                  • May 2010
                  • 1353

Kommer bli ett bra hem åt dom i akvariet fisken säljes ikväll så efter det är det bara att få upp all sand (massvis med sand 7cm tjockt där det e minst sand )

har gjort ramen till locket men ska sätta dit fler reglar som jag kan hänga saker i till råttorna.

till maten och vattnet får jag kommer på någon bra lösning för att dom inte ska få massa spån i det. men det löser man lätt med sugproppar
                  Senast redigerad av MyrasHusse; 28 February 2011, 17:22.

Kommentar

• solis
                    • July 2008
                    • 5064

Vad ska du nu göra med din andra bur? Du kanske kan ha den till aktiveringsbur så blir det lite ombyte för dom. hade gärna haft det själv.
                    Jag använder djupa och då menar jag djupa skålar till mina gerbiler och dom kan täcka i spån ändå (min gerbil såklart har gjort så ända sen han kom hit)han tycker om att gräva ner maten har jag märkt, till flickorna så har dom maten uppe på en hylla så där behövs ingen djup skål.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

Kommentar

• MyrasHusse
                      • May 2010
                      • 1353

kommer att sälja den andra buren, så jag får plats med någon stor palm eller liknande där

Kommentar

• MyrasHusse
                        • May 2010
                        • 1353

Lite bilder på den nya "buren", har fixat ett rymningssäkert lock
                        det kommer att målas framöver!
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvabur1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,3 KB
ID: 2132004

Namn: Akvabur2.jpg
Storlek: 18,4 KB
ID: 2132003

Namn: Akvabur3.jpg
Storlek: 41,4 KB
ID: 2132002

Namn: Akvabur4.jpg
Storlek: 16,2 KB
ID: 2132001

Kommentar

• Inka
                          • July 2005
                          • 1233

Vad fint det blev med ett akvarium som bur! Har haft många råttor förut när jag var lite yngre men nu är det bra längesen. Ett av de bästa små djuren man kan ha tycker jag. Precis som gerbiler bits de sällan om man jämför med t ex hamstrar, plus att de inte är så extremt nattaktiva som hamstrarna är. (jag har bara hamstrar nu)
                          Jag förstår inte snacket om att tamråttor ska lukta? Har haft både hanar och honor och aldrig känt någon större lukt annat än det nylagda bajset. Kisset är ju mer som vatten och inte sådär koncentrerat grumligt illaluktande som hamstrars och definitivt inte ens i närheten av mössens. Kaniner och marsvin blir ju mer som en stark stallukt om man inte håller efter.
                          Däremot kan jag tänka mig att råttorna kan lukta lite mer om man inte har bra strö. Jag har alltid använt toa-lätt och har då knappt känt någon lukt. På jobbet körde vi med någon typ av träpellets förut och då luktade det mer.
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• MyrasHusse
                            • May 2010
                            • 1353

dom har nu flyttat till sitt nya hem och dom är hel vilda springer runt och burar som aldrig för. Så fort all våran snö försvinner ska jag ge mig ut i skogen och leta en stor gren som ja kan stoppa ner åt dom som dom kan leka på och även gnaga. Ska även fixa en hängbro åt dom så dom får lite skoj fler bilder kommer inom kort =)

Kommentar

• MyrasHusse
                              • May 2010
                              • 1353

kass bild men ändå!

Kommentar

• Boyyo
                                • March 2011
                                • 32

Hej! har en råttuppfödning med min sambo, och hålt på i några år nu. jag förvarnar om boker som finns i handlen i dag, dom är inte "up to date" alltid om vad dom ska ha som för underlag, mat och andra förhållande. När vi började med vår avel hade vi en garderob, och det var ingen bra ide, öfr att råttkiss suger sig upp i trät och det kommer att lukta apa efter ett tag. Så vi skaffade voljär som funkarde ganska bra förutom att dom är svåra att rengöra "tycke vi". och vi hade hyllor som var lackade med hammarlack... det tog inte lång tid innan hanarnas kiss frätte sönder hyllorna. Så jag bygge egna burar nu som är H200 x L90 x D60. Allt är gjort av rostfritt och galvartnät med 4 hyllplan av backar från Ikea som är 80x58x15. se om jag kan lagga ner en bild senare.
                                Nackdelen med att ha ett är att ha ett akvarium är att det inte är ventilerat ordentligt. råttkiss bildar amoniak och det fräter på deras lungor. kolla var dom kissar och sedan skaffa en toalårda i det hörnet.
                                Att andvända spån är inte bra det häller. det kommer att bilda tärpentin. träspån är gjort av gran för mig... kommer inte ihåg. men det finna träflis som går att ha, eller så kan man ha Toalätt som är en gul påse 10L för 30kr. Vi andvänder STL strö som är krossa/riven kartonger och finns på grangården för 49kr och det är 100L. Trycksverta från tidning kommer att fasna på tassar, mage och svans så det är inget att rekomendera.

Kommentar

Arbetssätt...