Funderingar ang avlivning, vad är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #31
    Ursprungligen postat av Esja
    [...]Men i så fall finns det väl absolut inget att gå och vänta på ens ett par timmar, då ska katten befrias från sitt lidande omedelbart![...]
    = Pang!
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Guest

      #32
      Japp, en låda me hagelskott kostar ju typ 200kr

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #33
        Ursprungligen postat av Narii
        Japp, en låda me hagelskott kostar ju typ 200kr
        Och det räcker ju till 6-7 katter beroende på hur bra du siktar
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • lillboman
          • May 2009
          • 16

          #34
          Ursprungligen postat av Jenny054
          Hembesök kostar inte så mycket.
          Det finns enbart jourvetrinärer som gör hembesök..

          Fy fan för att skjuta ett djur.
          Det går emot mig som bara den!
          Javisst... vad hemskt det måste vara att skjuta ett djur... den hinner inte känna nånting, den hinner inte fundera vad det är som händer... och framför allt... den får vara hemma å äta gott det sista den gör i livet...

          Nää... mne jag tycker helt klart att man ska ta med den till veterinären... då får den ju först vara nervös och utom sej av oro över vad som ska hända på vägen dit... sen kommer den in i ett litet vitt rum där det kommer en okänd människa med nånting i handen som den sedan sticker djuret med... och innan dosen som vet precis har sprutat in börjar verka... så hinner djuret ligga där, försöka ta sej loss, förstår inte varför "mamman" tar ett hårdare tag om djuret när det försöker komma ifrån den hemska människan med sprutan som precis stack djuret i magen... djuret förstår fortfarande ingenting... det är ju helt naturligt att åka iväg med sinkatt.... hur ofta gör man det?! visst... djuret får "somna in"... men på det mest obekväma sättet man kan tänka sej... ingen trygghet... ingenting!

          När jag tittade min katt i ögonen då hon "somnade in" i min famn ångrade jag mej... å jag var ändå inte särskilt förtjust i den katten för hon kissade inne i tre års tid... hon klöste sönder alla tapeter vi hade på väggarna... osv.... men det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv! Tacka vet jag hagelbössan! För när jag har måsta använda den i såna hr sammanhang så har det känts mycket bättre! Det har kännts som att jag har gett mina hundar värdiga dödar! Dom har fått göra det dom älskar in i det sista... springa omkring i skogen! Äta en stooooor skål med falukorv och sen.... men jag har aldrig någonsin behövt känna någon ånger! För det har varit deras sista önskan!

          Kommentar

          • Elin.G
            • November 2007
            • 120

            #35
            Vad har ni emot att en veterinär kommer på hembesök??!?!!
            Om det är pengarna ska ni fan inte ha katt.
            /

            Kommentar

            • Guest

              #36
              Du har inga bra argument mot egen avlivning så ser inte vrf man skulle ta hem en veterinär.

              Kommentar

              • lillboman
                • May 2009
                • 16

                #37
                Ursprungligen postat av Elin.G
                Vad har ni emot att en veterinär kommer på hembesök??!?!!
                Om det är pengarna ska ni fan inte ha katt.
                det handlar inte om pengar... i mitt fall... det handlar om kunskap!

                Kommentar

                • Elin.G
                  • November 2007
                  • 120

                  #38
                  Ursprungligen postat av Narii
                  Du har inga bra argument mot egen avlivning så ser inte vrf man skulle ta hem en veterinär.
                  Det har jag visst det. Det handlar om känslor. Det är känslokallt att skjuta sin egna familjemedlem och tänk om inte första skottet är dödande.. DÅ lider djuret.
                  /

                  Kommentar

                  • splatt
                    • January 2008
                    • 59

                    #39
                    Ursprungligen postat av Elin.G
                    Det har jag visst det. Det handlar om känslor. Det är känslokallt att skjuta sin egna familjemedlem och tänk om inte första skottet är dödande.. DÅ lider djuret.
                    Den hinner inte lida... för djuret hamnar i chock... och nåra sekunder efter första skottet kommer nästa skott...
                    Ja ser ingen anledning till att inte skjuta en katt som lider...

                    MEN!!! en sak som ja inte förstår mig på är alla TRÅNGSYNTA stads bor som gnäller om djurplågeri hit å djurplågeri dit... VA I HELVETE TÄNKER NI PÅ NÄR NI TAR EN KATT Å HAR DEN ATT BO I EN TRÅNG LÄGENHET!! de e djurplågeri om nåt e djurplågeri...
                    FY SKÄMS!

                    Kommentar

                    • Joppan4ever
                      • December 2008
                      • 277

                      #40
                      Jag har inte katt eller hund men ja håller med elin på ett sätt. jag skulle aldrig kunna skjuta en katt eller hund som var min och inte nån annans heller. men om man vet nån som kan göra det åt en så ja varför inte. dom andra har rätt också hund/katt och andra djur blir jävligt stressade hos vetrinären. så ja tycker man avgör själv!
                      // Joppan

                      Akvarium: 220L dvärgciklider
                      40-50L Tomt

                      Kommentar

                      • Guest

                        #41
                        Djuret är ju inte direkt din släkt så.. Man ska inte byta ut familjemedlemmar mot djur...

                        Kommentar

                        • Elin.G
                          • November 2007
                          • 120

                          #42
                          Ursprungligen postat av splatt
                          MEN!!! en sak som ja inte förstår mig på är alla TRÅNGSYNTA stads bor som gnäller om djurplågeri hit å djurplågeri dit... VA I HELVETE TÄNKER NI PÅ NÄR NI TAR EN KATT Å HAR DEN ATT BO I EN TRÅNG LÄGENHET!! de e djurplågeri om nåt e djurplågeri...
                          FY SKÄMS!

                          EHHHH! Bara för att vi inte vill att våra älskade familjemedlemmar ska bli överkörda av en bil eller skadad av ett annat djur så är vi djurplågare?!

                          Mina katter är raskatter (kostar 7000:- st) som är uppfödda innomhus, uppfödarna säljer inte raskatter till folk som ska ha dem som utekatter. Det går bakåt generation efter generation. Du kan inget om katter, det hör jag det.

                          Man kan gå ut med dem i sele (precis som med hundar) samt ha dem i rastgård. De stormtrivs med detta!

                          De är chipmärkta, vaccinerade, försäkrade samt går på kontroll hos veterinär om nåt känns fel.

                          Vi tar med dem i bilen när vi ska på semester runt omkring i Sverige. De älskar det!

                          Så knip din käft, det är folk som har utekatter och skjuter dem som är de riktiga djurplågarna.
                          /

                          Kommentar

                          • Guest

                            #43
                            Japp djuren ska födas i betonghus. De va så allt började.

                            Kommentar

                            • Elin.G
                              • November 2007
                              • 120

                              #44
                              Ursprungligen postat av narii
                              japp djuren ska födas i betonghus. De va så allt började.

                              /

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #45
                                Redan dom gamla egyptierna avlade ju fram en massa äckliga hårlösa katter för att sen låsa in dom så det tycker man ju att det kan fortsättas med, i egypten då va..

                                Annars får jag nog säga att jag föredrar katten måns framför pelle hårlös, dessutom beror inlåsningen på att dessa missavlade creatur inte skulle ha en sportslig mot en vanlig hederlig strykarkatt..
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...