Funderingar ang avlivning, vad är bäst?
Kollaps
X
-
Man tar hjulkorset ur bakluckan och ett krftigt slag så är kattens plågor över... det är inte lätt att göra det... men om du ska köra den skadade katten till en veterinär som e 5 mil bort hinner katten absolut lida mer...
Ta mig inte som nån psykopat för detta inlägg... ja har känslor och det e aldrig lätt att döda oavsett vad det är för djurLämna en kommentar:
-
Uppvuxen på landet, i göteborg då? Kom till Skellefte och fråga hur många bönder som går till veterinären för att avliva katterna
Förresten, hur gör du om du råkar köra på en katt med bilen. Den är skadad så den ligger kvar och blöder kraftigt ur buken, det är uppenbart att den kommer att dö och lider. Tar du den till veterinären eller klubbar du den på plats?Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeHerre gud elin. Ge mig en skillnad mellan att skjuta själv och gå till veterinären? Dör ju på båda ställena? 2st sprutor hos veterinären 1-2 skott hemma? De blir ju inte bättre bara för att man avlivar hos veterinär.. Hur avlivar du dina fiskar? Går du till veterinären för 1 spruta eller tar du saxen o klipper?Lämna en kommentar:
-
Jag slutar skriva i den här tråden nu. Ert resonemang är knäppt. Skjut ni ihjäl era katter, gör det.Lämna en kommentar:
-
-
-
Det märks tydligt en klar skiljelinje mellan "stadsbor" och människor som lever eller är uppvuxna på landet.
Jag är själv uppvuxen på landet och jag vet vad kött kommer ifrån. Man har en gris som man föder upp och slaktar till jul, man föder upp får för att få lammkött, kycklingar, kaniner, nötboskap osv. Liv och död är något naturligt som man växer upp med, förstår och accepterar. Kött är inget inplastat som ligger i en kyldisk på ICA.
Sen är det aldrig trevligt att döda ett djur och tack och lov så känner nog de allra flesta ett stort obehag att döda ett djur du känner och oftast tycker om. Känner du inte det obehaget så är det troligen något fel på dig som du behöver professionell hjälp.
Jag hoppas en del av Er med denna förklaring förstår varför en del tycker det är så främmande att dra iväg alla djur till veterinären så fort de skall avlivas och dessutom betala extremt dyra pengar...
Det är definitivt inte för att de inte respekterar djuret, snarare tvärt om.
Jag har själv, som 16-åring, fått avliva vår gamla katt som kom hem överkörd. Vi försökte verkligen få henne bättre under några dagar men det gick inte och vi såg hur hon led. Så för att mildra lidandet fick jag avliva henne. Jag kunde se på katten att hon visste vad som skulle hända och hon spann för hon förstod att hon skulle få slut på lidandet. Har du levt tillräckligt länge med ett djur så känner du den kontakten.
Jag la henne i en säck, höll säcken försiktigt i famnen och gick ut med henne i skogen. Katten spann hela tiden. Jag grävde en grop, la ner säcken i gropen och sköt två hagelskott genom säcken. Efteråt kontrollerade jag att katten verkligen var död. Jag glömmer det aldrig, det var bland det värsta jag fått göra, men det var definitivt det bästa för katten.
Så mitt råd är att först kontrollera om katten verkligen inte kan bli frisk.
Är ni säkra på det så gör det så snabbt och smärtfritt som möjligt. Använd en säck för det värsta som kan hända är att du skadeskjuter katten.
Det är inte, och skall inte, vara enkelt att döda ett djur.Lämna en kommentar:
-
HAHA! Nämen bara för att en kattjävel är född inomhus betyder det inte att den ska vara inne... Den vet inte hur världen utanför ser ut...
Tycker den här tråden är ganska körd i botten, fast iofs är det ganska kulElin: kom med några motargument istället för att bara säga "det är fel". Det håller liksom inte.
Lämna en kommentar:
-
Redan dom gamla egyptierna avlade ju fram en massa äckliga hårlösa katter för att sen låsa in dom så det tycker man ju att det kan fortsättas med, i egypten då va..
Annars får jag nog säga att jag föredrar katten måns framför pelle hårlös, dessutom beror inlåsningen på att dessa missavlade creatur inte skulle ha en sportslig mot en vanlig hederlig strykarkatt..Lämna en kommentar:
-
-
Gäst svaradeJapp djuren ska födas i betonghus. De va så allt började.Lämna en kommentar:
-
EHHHH! Bara för att vi inte vill att våra älskade familjemedlemmar ska bli överkörda av en bil eller skadad av ett annat djur så är vi djurplågare?!
Mina katter är raskatter (kostar 7000:- st) som är uppfödda innomhus, uppfödarna säljer inte raskatter till folk som ska ha dem som utekatter. Det går bakåt generation efter generation. Du kan inget om katter, det hör jag det.
Man kan gå ut med dem i sele (precis som med hundar) samt ha dem i rastgård. De stormtrivs med detta!
De är chipmärkta, vaccinerade, försäkrade samt går på kontroll hos veterinär om nåt känns fel.
Vi tar med dem i bilen när vi ska på semester runt omkring i Sverige. De älskar det!
Så knip din käft, det är folk som har utekatter och skjuter dem som är de riktiga djurplågarna.Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeDjuret är ju inte direkt din släkt så.. Man ska inte byta ut familjemedlemmar mot djur...Lämna en kommentar:
-
Jag har inte katt eller hund men ja håller med elin på ett sätt. jag skulle aldrig kunna skjuta en katt eller hund som var min och inte nån annans heller. men om man vet nån som kan göra det åt en så ja varför inte. dom andra har rätt också hund/katt och andra djur blir jävligt stressade hos vetrinären. så ja tycker man avgör själv!Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: