Min katt Fräs.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Min katt Fräs.

    Jag har en katt som är jättegosig och jättemysig och alldeles speciell, MEN på nätterna förvandlas han till en jäkla terrorist. Han river sönder saker, klöser på tapeter och möbler och välter ner saker från hyllor. Jag har fått tömma de understa hyllorna i alla mina bokhyllor för att han drog ner allt, och de böcker som står högre upp har alla klösmärken på ryggarna. Förutom att det är tråkigt att han har sönder en massa saker och förstör tapeter och möbler så blir det helt omöjligt att sova. Katterna måste hållas instängda på mitt rum under natten, för pappa har fått nog av Fräs jäkelskap.

    Att släppa ut katterna på natten vill jag inte. De är som det är nu ute stora delar av dagarna, och jag vill inte tappa kollen på dem helt. Jag har en vattenspruta vid sängen som jag sjuter Fräs med när han bråkar, men det funkade bara i början. Nu springer han iväg så fort jag sträcker mig efter sprutan, så kommer han fram igen när jag håller på att somna om och börjar riva igen. Det enda som får tyst på honom är att ge honom mat. Då äter han, och så är han tyst en stund.

    Detta är dock inte hållbart, då det kan innebära att han får mat tre gånger per natt (det funkar inte att bara ge honom lite, för då sätter han igång igen), och han samtidigt har drabbats av urinsten tidigare och han på veterinärens ordination måste gå ner i vikt. Han äter nu någon bantningsmat, hill's w/d tror jag den heter. Men eftersom han äter så mycket så hjälper ju inte den här maten. Dock blir jag tokig av att inte få sova. Har försökt i perioder att inte ge efter för honom, men han slutar aldrig och jag blir så himla trött när han håller mig vaken hela natten. Vad ska jag ta mig till?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Han har vänt på dygnet och är uttråkad?

    Vi hade lite det problemet med vår äldste katt när han var yngre. Om du är hemma, se till att han inte ligger och sover på dagen. Gå förbi och klappa honom och prata med honom nån gång om sen, bara så han vaknar till och inte kan sova djupt. Försök klämma in ett par lek-rundor så han är aktiv under dagen och blir trött.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Är han kastrerad? En sån simpel sak kan ju göra en hankatt lugnare. Hankatter har ju en tendens till att vilja ge sig ut på raggarrunda på natten annars.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Han brukar gå ut en stund på dagen, sen när han är inne sover han ganska mycket. Och så sätter han igång på kvällen. Så han har kanske det..

        Jo, han är kastrerad. Det verkar inte ha hjälpt.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Jag instämmer med Azur, jag tror han behöver lite mer "jobb" om dagarna så han kan sova som en trött katt om natten. Klösställning med lite aktiviteter, nån vippa att busa med. Laserprickar älskar mina katter att jaga. Hmm... eller älskar... de jagar den som tokar i vart fall!! Ett riktigt dumt förslag kanske men vissa katter uppskattar sällskapet av en kattkompis...
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Fräs har en kattkompis. Men Sesam gillar mer att vara ute och brukar vara ute hela dagen. Sen på kvällen leker de lite ibland, men på dagarna träffas de inte så mycket. Sesam brukar gå iväg på långa rundor, och Fräs stannar i trädgården, då de brukar inte träffas så mycket när båda är ute heller.

            Idag har jag försökt väcka Fräs lite då och då. Vi hittade en pingisboll som vi lekte med, men sen försvann den. Då gick han ner till vardagsrummet och välte ner påskriset... Sen sov han igen, så när jag väckte honom gick han bara ner till pappas rum och la sig igen. Sen hittade jag pingisbollen igen, så nu leker han. Får nog gå och köpa fler, den verkade vara omtyckt.. Ska se om jag kan få in Sesam nu, så kan de jaga runt tillsammans.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • oskarwallin
              • February 2008
              • 1080

              #7
              ett tips är att skaffa kattlucka och låta honom Gå in och ut som han vill, det finns sånna med Magnethalsband så inga andra katterkommer in. katter e ett mycket Aktivt Djur om natten med och de brukar ligga och sova på dagarna, eftersom han nu har för mycket energi så vill han gå ut och jaga eller något eftersom att han inte kan det så Springer han runt och leker Apa. självklart är det bra att du aktiverar honom om dagen, min kisse går och läggersig samma tid som mig, på min huvudkudde sen går han upp igen frammåt 3 tiden och kommer in igen vid 6 och väcker mig genom att försöka lägga sig på mitt ansikte...

              Försök skaffa kattlucka, det är de bästa.
              60,58 liter
              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

              Kommentar

              Arbetssätt...