Katt med klåda, smittar demodex..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kattmamma
    • November 2007
    • 19

    Katt med klåda, smittar demodex..

    Hej. Min katt Smilla har tydligen fått demodex, ett hårsäckskvalster som hon nu blir behandlad emot. Är de någon som vet om de smittar till andra katter
    Tacksam för svar.

    Kattmamma och Smilla...
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Nej, demodex smittar inte. Det är en genetisk sjukdom.
    Läste som hastigast att din katt fått diagnos.. Demodex är inte kul, men skönt ändå att hitta en anledning till att h*n mår dåligt!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • kattmamma
      • November 2007
      • 19

      #3
      Katt med klåda, demodex

      Hej. De var ju jätteskönt att veta. De underlättar ju lite i alla fall...
      Kattmamma och Smilla...

      Kommentar

      • Ramnissan
        • October 2007
        • 514

        #4
        Så skönt att du har fått svar på kattens klåda!
        Demodex är ju behandlingsbart även om det kan ta lite tid

        På hund vet jag att det finns två varianter, Generell och Lokal demodex. Men ingen av dem smittar.

        Lycka till med kissen nu!

        Kommentar

        • EvaLeva
          • September 2007
          • 189

          #5
          va konstigt att det inte smittar... för när jag läste om det så fick jag fram att det smittar... kvalster finns ju alltid med det kan ju även *vandra*
          Läste även om att det var vanligt att hundar vart smittade via katter, och att dom får det till sig när dom är små oftast då det kliver över från modern till ungen via pälsen på magen, inte via mjölken.
          Ja såklart dom kan få det av varandra om den ene inte har, så stod det i det jag läste.
          Jag blir lite undrarde vart informationen om att det INTE smittar finns.

          KAttamma för att vara säker gör en egen sökning av ordet på google så kan du själv avgöra om det är väldigt smittsamt eller inte, läsa så mycket av dessa avhandlinagr som finns för att bli helt säker.För så vitt jag vet så smittar kvalster, kanske inte alltid så enkelt men dock smittas det.
          Ta bara rävskabb tex det är ju kvalster även det, och väldigt smittsamt.

          MEn jag är osäker ändå trots att jag inte såg nån specefik information om att det inte var smittsamt.

          Jag skulle undvika att låta katten träffa andra katter tills den var helt symtomfri.

          ps jag vart glad att höra att katten sov gos dig igen =)

          /eva

          Kommentar

          • Ramnissan
            • October 2007
            • 514

            #6
            Ursprungligen postat av EvaLeva
            va konstigt att det inte smittar... för när jag läste om det så fick jag fram att det smittar... kvalster finns ju alltid med det kan ju även *vandra*
            Läste även om att det var vanligt att hundar vart smittade via katter, och att dom får det till sig när dom är små oftast då det kliver över från modern till ungen via pälsen på magen, inte via mjölken.
            Ja såklart dom kan få det av varandra om den ene inte har, så stod det i det jag läste.
            Jag blir lite undrarde vart informationen om att det INTE smittar finns.

            KAttamma för att vara säker gör en egen sökning av ordet på google så kan du själv avgöra om det är väldigt smittsamt eller inte, läsa så mycket av dessa avhandlinagr som finns för att bli helt säker.För så vitt jag vet så smittar kvalster, kanske inte alltid så enkelt men dock smittas det.
            Ta bara rävskabb tex det är ju kvalster även det, och väldigt smittsamt.

            MEn jag är osäker ändå trots att jag inte såg nån specefik information om att det inte var smittsamt.

            Jag skulle undvika att låta katten träffa andra katter tills den var helt symtomfri.

            ps jag vart glad att höra att katten sov gos dig igen =)

            /eva
            Nej demodex smittar inte mellan vuxna djur. Den ena demodexen smittar mellan mamman och ungen, när ungen är liten. Ungen i sin tur kan inte smitta en vuxen om demodexen bryter ut, däremot så kan ungen när den är vuxen i sin tur smitta sina nyfödda. Men demodexen smittar inte mellan vuxna djur. Det vet jag inte vart du har läst, kan du ha blandat ihop det med rävskabben? För den smittar ju.

            Sök på Kerstin Bergvall, hon är erkänt duktig på dermatologi och har även föreläsningar om demodex.

            Kommentar

            • kattmamma
              • November 2007
              • 19

              #7
              Katt med klåda, demodex..

              Tack alla för era svar, ni gör mig jätteglad. Inatt har Smilla sovit intill mig hela natten och de är så STORT framsteg. Igår kom hon tom. springande när jag öppnade kylskåpet...

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av kattmamma
                Tack alla för era svar, ni gör mig jätteglad. Inatt har Smilla sovit intill mig hela natten och de är så STORT framsteg. Igår kom hon tom. springande när jag öppnade kylskåpet...
                Så härligt!
                Det är fruktansvärt jobbigt när djuren blir sjuka, de kan ju inte berätta vad som felas dem.

                Underbart att hon börjar bli sig själv igen!

                Kommentar

                • EvaLeva
                  • September 2007
                  • 189

                  #9
                  Underbar att höra att hon börjar bli sig själv igen=)))


                  ramnissan
                  konstigt ja jag måste läsa mer om det hela men nog fick jag det till att det smittar.
                  Men jag kan ha fel och det verkar så i detta fallet.
                  Men när jag läste att katter kunde smitta hundar med det så såg jag det som att det kan smittas, kanske inte vanligen men att det kan dock.

                  ska genast söka på personen du nämde tackar för det, det är alltid intressant att lära sig mer om div sjudomar djur kan få.

                  att lära sig är alltid trevligt så nu skall jag lära mig mer..

                  /eva

                  Kommentar

                  • EvaLeva
                    • September 2007
                    • 189

                    #10
                    ett litet ps
                    jag fann sidan jag fick felaktig information ifrån det var på aktivhund.se
                    där de har en felaktig information om just demodex, efter å ha läst vad den ende vetrinären som kan hud hade att säga så vet jag nu att det inte smittar.
                    Utan om det kommer i unga år så är det fråm mamman, vid äldre år är det ett utbrott främst pga sämre imunförsvar och en annan sjudom som ligger bakom.

                    så är det när man inte har total koll =)

                    tackar ramnissan för den imformationen=)

                    kattmamma
                    det kommer nog bli helt bra det där och skaffa du en kompis åt henne , det är skönt att läsa när folk löser problemen som kan uppkomma vid sjukdoms fall=)))

                    /eva

                    Kommentar

                    • kattmamma
                      • November 2007
                      • 19

                      #11
                      Katt med midre;-) klåda...

                      De känns skönt och läsa era svar. De här med att skaffa en till liten misse så känns de rätt. Jag har själv fyra barn mellan 6 och 16. De bor hos mig varannan vecka. Så när de är här så är Smilla jättemycket med dem, sen när de inte är här tror jag hon tycker de blir lite tomt. Så jag och barnen har diskuterat att Smilla ska få en kisse-kompis. Och, jag känner dessutom att vi kan ju inte heller bara tro att den andra katten ska bli sjuk. För som jag känner så tycker jag kissemissar brukar hålla sig friska. Förresten, Smilla har börjat komma till ytterdörren och möter oss när vi kommer in. Skönt...

                      Kommentar

                      • Ramnissan
                        • October 2007
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av EvaLeva
                        ett litet ps
                        jag fann sidan jag fick felaktig information ifrån det var på aktivhund.se
                        där de har en felaktig information om just demodex, efter å ha läst vad den ende vetrinären som kan hud hade att säga så vet jag nu att det inte smittar.
                        Utan om det kommer i unga år så är det fråm mamman, vid äldre år är det ett utbrott främst pga sämre imunförsvar och en annan sjudom som ligger bakom.

                        så är det när man inte har total koll =)

                        tackar ramnissan för den imformationen=)

                        kattmamma
                        det kommer nog bli helt bra det där och skaffa du en kompis åt henne , det är skönt att läsa när folk löser problemen som kan uppkomma vid sjukdoms fall=)))

                        /eva
                        Varsågod Kul att kunna hjälpa till!
                        Så roligt att du fick svar! Ja forum är inget bra ställe egentligen att få såna svar på(även om det är kul att diskutera på forum)..*S*.. Det är därför jag alltid kollar via SLU, de har alltid någon forskare på ämnen som är intressanta att läsa om.

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av kattmamma
                          De känns skönt och läsa era svar. De här med att skaffa en till liten misse så känns de rätt. Jag har själv fyra barn mellan 6 och 16. De bor hos mig varannan vecka. Så när de är här så är Smilla jättemycket med dem, sen när de inte är här tror jag hon tycker de blir lite tomt. Så jag och barnen har diskuterat att Smilla ska få en kisse-kompis. Och, jag känner dessutom att vi kan ju inte heller bara tro att den andra katten ska bli sjuk. För som jag känner så tycker jag kissemissar brukar hålla sig friska. Förresten, Smilla har börjat komma till ytterdörren och möter oss när vi kommer in. Skönt...
                          Håller med EvaLeva, skaffa du en kissekompis till din kisse, det mår hon bara gott av och som vi nu har konstaterat allihopa här så smittar det ju inte..

                          Härligt att höra att hon även möter i dörren! Tänk så fort det går med tillfrisknandet bara de får behandling. det är fascinerande tycker jag. Djur är starka, verkligen alltså!

                          Kommentar

                          • maria_
                            • March 2007
                            • 2867

                            #14
                            Ursprungligen postat av kattmamma
                            För som jag känner så tycker jag kissemissar brukar hålla sig friska.
                            Hrm. Min katt blev sjuk för ett par veckor sedan. Fick åka akut till djursjukhuset där han spenderade fem nätter. 13 300 kostade det. Jag är ruinerad. Men det var en läxa. Jag lärde mig att skaffa försäkring. Fast jag vet inte hur jag ska betala för den.
                            Med vänlig hälsning,
                            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av maria_
                              Hrm. Min katt blev sjuk för ett par veckor sedan. Fick åka akut till djursjukhuset där han spenderade fem nätter. 13 300 kostade det. Jag är ruinerad. Men det var en läxa. Jag lärde mig att skaffa försäkring. Fast jag vet inte hur jag ska betala för den.
                              Oj, vilket elände!
                              Ja försäkring är allt bra att ha i såna lägen, eller ett sparkonto med en stor buffert på.

                              Själv har jag alla katter(huskatter)och hundar försäkrade här hemma. Kostar skjortan varje månad men jag vet också hur dyrt det kan bli att inte ha dem försäkrade..

                              Håller tummarna för at du hittar ett sätt att kunna finansiera försäkringen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...