Vad göra katt och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Vad göra katt och akvarium

    Någon som har ett bra förslag på vad man kan göra för att kunna ha sina katter kvar utan att de hoppar upp på mina akvarier o för söker fiska med klorna???

    Har täckglas på alla akvarier och har även försökt att höja alla så de har en snitt höjd på 137cm men honan hoppar upp där ändå.

    Förslag uppskattas.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • cissi78
    • September 2006
    • 9

    #2
    Jag har katt och akvarium. Det har aldrig varit något problem. Visst, ibland hoppar han upp på akvariet och sitter på locket och tittar på fiskarna. Nu är han så van att han knappast bryr sig. Jag har ett lite tjockare plexiglas till lock. Jag har ett litet akvarium på ca. 14 liter och fick inget lock till så jag fick fixa det själv.

    Mvh,
    Cissi

    Kommentar

    • icejoy
      • August 2006
      • 593

      #3
      Mina katter bryr sig inte om fiskarna alls, så jag har inga problem.
      ___________________________________________
      ___________________________________________
      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Jag har akvarium och katt, katten bryr sig inte om det stora akvariet,

        Men det lilla jag har hoppar han upp på hela tiden, så jag köpte "GET OFF" en spray, som har en lukt som katter inte tycker om. så länge man sprutar det utan att få det i vattnet är det lungt, sen jag spraya på det har han inte varit på eller vid akvariet.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Heltäckande ramp kanske.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Har testat det mesta tycker jag.
            Får se vad jag ska göra...
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              De flesta katter avskyr citrusdofter, mina rusar iväg om jag försöker bjuda dem på apelsin bara. Prova att spreja typ citronsyra vid akvariumet, så ska de förhoppningsvis hålla sig borta. Låååång borta..
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Emmma
                • January 2007
                • 340

                #8
                Min ena katt löste sitt akvarieintresse med att drulla i när jag bytte vatten... tidigare låg hon alltid och sov ovanpå akvariet men det har hon inte gjort sen hon blev blöt...
                Men jag skulle nog också prova med citron eller någon typ av fy-spray. (tandkräm funkar väldigt bra men det är ju ganska fult att ha utspritt i lägenheten)
                Senast redigerad av Emmma; 31 May 2007, 18:12.

                Kommentar

                • Bette
                  • September 2006
                  • 635

                  #9
                  jag har 5 katter. 3 st tycker jättemycket om att ligga på mina akvarium. på vintern är det varmt och gott där. när jag byter vatten är de med och tittar med huvudet på sned., så det är nog olika från katt till katt, om de bryr sej eller ej.
                  Elisabet

                  Kommentar

                  • Rainbowalker
                    • November 2005
                    • 367

                    #10
                    Min katt är måttligt intresserad. Ligger mest och värmer sig ovanpå akvariet. Jag har dock täckande ramp. Om jag öppnar luckan så trycker han ner halva huvudet och spanar...

                    Om du absolut inte vill att katten ligger på akvariet så får du kanske ta till lite mer drastiska metoder. Prova att spruta lite vatten på den varje gång den hoppar upp (eller fyspray..biter bättre) då borde den lära sig till slut...kan man tycka =)
                    Rainbowalker
                    "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Min katt använder akvariet som sin privata vattenskål... Mmmm, vatten med fisksmak En gång la han sitt torrfoder i akvariet, och nu vet jag att det berodde på att han vill ha sitt torrfoder uppblött.

                      Katterna hos mamma och pappa brukar inte bry sig om akvariet som står där, även om den yngsta kan snoka runt lite i matningshålen. Gamla Kajsa jagade fiskarna genom rutan när hon var liten, men gjorde å andra sidan samma sak med hockeyspelare på TV:n. Men det slutade hon rätt snart med.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Helena_o_Mattias
                        • November 2004
                        • 378

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Min katt använder akvariet som sin privata vattenskål... Mmmm, vatten med fisksmak En gång la han sitt torrfoder i akvariet, och nu vet jag att det berodde på att han vill ha sitt torrfoder uppblött.

                        Katterna hos mamma och pappa brukar inte bry sig om akvariet som står där, även om den yngsta kan snoka runt lite i matningshålen. Gamla Kajsa jagade fiskarna genom rutan när hon var liten, men gjorde å andra sidan samma sak med hockeyspelare på TV:n. Men det slutade hon rätt snart med.
                        sak samma här har 4 katter som dricker vattnet från vårt 375L kar har aldrig haft täckglas på det och aldrig haft probs
                        Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                        Kommentar

                        • Amadea
                          • June 2007
                          • 1

                          #13
                          Mitt bästa tips är absolut att skaffa en heltäckande ramp. Har inte haft några som helst problem med mina katter sen vi köpte en. Har inte testat det där med citrusfrukt då en av våra katter gillar att äta citron, det skulle förmodligen inte ha så stor effekt på honom. Men testa iaf!

                          Lycka till!

                          /Amadea

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Min kisemis brakade igenom täckglaset en gång, mitt i natten. Sedan satt hon aldrig där igen.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Lilibet
                              • June 2007
                              • 346

                              #15
                              kombinera lite

                              Har en katt som inte bryr sig, men han är nog för gammal (14 år). I alla fall, tror jag på att både uppmuntra och straffa. Du kan inte gärna sitta med blomspruta med vatten vid akvariet dygnet runt, men det är effektivt på de flesta katter. Spruta (KALLT) vatten på honan, varje gång hon tänker hoppa upp. Skaffa också en kattmyntasprej, finns i de flesta djuraffärer och spreja det stället där du VILL att hon ska vara i stället (du kanske kan skapa något trevligt hoppa upp-ställe). Min katt är galen i kattmyntan och det som är trevligt väljer man ju först. Tror alltså att det är bra om du gör ett positivt alternativ för din honkatt. Lycka till!

                              Ursprungligen postat av firefox75
                              Någon som har ett bra förslag på vad man kan göra för att kunna ha sina katter kvar utan att de hoppar upp på mina akvarier o för söker fiska med klorna???

                              Har täckglas på alla akvarier och har även försökt att höja alla så de har en snitt höjd på 137cm men honan hoppar upp där ändå.

                              Förslag uppskattas.
                              Den som har flest saker när han dör vinner!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...