Blivit något fel pga p-pillren??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Blivit något fel pga p-pillren??

    Det är bara en vecka sedan då jag avbröt löpningen på min ettåriga katt. Gav piller tre dagar i rad som det stod. Sen ska jag ge nu i helgen igen (en gång i veckan efter avbrytningen).... Men jag vet ej om jag vågar nu. Jag upptäckte att det blivit hårda kakor runt om spenorna längst ner, vid buken. Och runt de andra spenorna så är det typ svullnad eller något lite hårt också..

    Ska till veterinären på tisdagmorgon för detta och för en sårig tass. Men ska jag skippa att ge tablett nu i helgen? Någon annan som kan veta vad detta är? Känns som att hon har fått en juverinflammation eller nåt... =(

    Tyckte att spenorna längst ner var lite rödare på torsdagkvällen när jag upptäckte det. Men nu har dom typ normalfärg..
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    #2
    Hej
    Tycker att du skall prata med din veterinär om detta, och låt bli att ge p-pillret så länge. Har du fått rekommendationen av en veterinär att ge piller i tre dagar för att avbryta löpning?
    Fick mig själv en chock en dag då jag upptäckte att gestapuran används till människor som vill flytta sin menstruation, samma gram dos som vi ger en gång i veckan rekommenderades till en normal stor kvinna. Undrar vad i hela friden det är vi stoppar i våra katter egentligen. Om en kropp på 60 kg klarar det så kan det inte vara nyttigt för en kropp på 3 kg eller?
    Har stereliserat alla mina nio katter efter denna upptäckt!.
    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      jo jag ska ju till veterinären tisdag morgon. men ville höra mig för lite före nu.. men jag skippar väl tabletten jag skulle gett i helgen sålänge! vågar ju som inte ge den..

      jag har inte fått ordination från "min" veterinär. men det finns en sida på nätet, som jag fick tips från min uppfödare, som skriver ut recept på p-piller. så det är ju en veterinär som skriver ut dem. men han tar väl inget ansvar, utan det är upp till ägaren så att säga. för man får fylla i ett forumlär och skicka med i mailet som besvarar lite frågor om katten är sjuk nu o om man gett piller tidigare osv...

      ne de lät ju inte alls bra med den där mängden dos som katten får i sig.. är det så i alla tabletter? jag använder pronom vet.
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • Emmma
        • January 2007
        • 340

        #4
        P-piller är ju egentligen inte särskilt bra för katter, och rekommenderas bara användas om man vill para katten annars brukar de flesta (alla jag har pratat med) anse att man ska kastrera katten. Just för att p-piller på sikt kan ge en hel del biverkningar. Sen känner jag många som använt sig av dem för att avbryta löp och de har inte fått biverkningar då... men det kan ju säkert inträffa ändå...

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          ehmm verkar det inte lurt med att en "läkare" skriver ut recept via internet?!
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            ne varför skulle det vara det? tror inte vem somhelst kan skicka recept till apoteket för att hämtas ut.........

            ja jag får väl se vad vetten säger på tisdag. jag började me piller för jag möjligvis ska para henne till hösten om jag hittar en fin hane.. annars lär jag kastrera.
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              P-piller kommer til stor sannolikhet att till slut orsaka cancer i juvren på din katt, när hon blir 10-15 år eller så... Det är bättre att operera.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Tintaglia
                • January 2006
                • 146

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                P-piller kommer til stor sannolikhet att till slut orsaka cancer i juvren på din katt, när hon blir 10-15 år eller så... Det är bättre att operera.
                Det kan jag intyga - vi hade en underbar halvsiames för flera år sedan. Jag trodde hela tiden att jag skulle ta ungar efter henne så vi gav henne p-piller. Efter några år fick hon knölar i juvren. Först då steriliserade vi henne. Sedan opererade vi bort hela ena raden mjölkkörtlar och efter något år ett par till på den andra sidan. Efter ytterligare något år fick hon fler knölar samt att det förmodligen spred sig till lungorna - hon hostade något i hästväg, bokstavligt talat som en hel karl. Då fanns det inget att göra så hon fick sluta sina dagar bara 11 år gammal och fullt frisk i övrigt. Gissa om jag förbannade min dumhet som började ge henne p-piller... Jag rekommenderar inte detta, om man inte är stensäker på att man ska avla på katten!

                Kommentar

                • trollet85
                  • January 2005
                  • 667

                  #9
                  jo jag vet om det med tumörer och att man inte ska ge en lång tid... detta handlar om ett halvår och det är inget hon får cancer av väl, för isåfall om det var så vanligt så skulle varenda en som fick p-piller i bara några veckors tid få cancer. att hon skulle fått cancer efter en veckas ätande av p-piller har jag svårt att tro. men hon har ju nå konstiga svullnader vid juvrarna, men vad det är får jag väl höra om imorrn.
                  63L med salamandrar
                  Mina älskade persers Viola och Velvet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...