Vad var det för fel på katten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Vad var det för fel på katten?

    Jag har en god vän som förlorade sin katt för en vecka sedan.Igår var hon här och berättade vad som egentligen hade hänt.Nu tänkte jag slänga ut en fråga här på Zoopet, och hoppas på att min vän kan få ett litet hum om vad som hände med katten.

    Katten var en 6 årig utekatt.Okastrerad hane.Han kom hem och var uttorkat på Lördagen.Under kvällen eller natten fick han ett krampanfall, tror vi, han sträckte fram framtassarna, böjde huvudet bakåt, och hade vissa besvär med andningen.
    På Söndagen åkte de till veterinären som hade Jour, och då vätskade de upp katten. Han piggnade på sej under kvällen, och de började känna igen honom.

    Under natten blev han konstig igen. Han började vandra runt i cirkel, och kom han imot något med nosen, så blev han stående en stund, innan han började vandra igen.Runt i cirkel hela tiden utan mål och mening, det var presis som om han hade förlorat riktsinnet.

    På morgonen runt 4-5 fick han riktiga kramper, med spasmer och dödsryckningar, samt att han fick kraftig andnöd.Han kippade efter andan.
    Tyvärr så dog han den morgonen, och ingen vet varför

    De har skickat katten till obduction, men de får inga svar förran om 5-6 veckor.

    Både husse och matte är helt villrådig, vad hände med deras katt? varför blev det så här? Han var bara 6 år gammal och fullt frisk?

    Är det någon som vet? Är det någon som känner igen symptomen?

    Mvh.Ida
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Låter som råttgift?
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Det låter som något fel i huvudet. Att inte signalerna fungerar som de ska till resten av kroppen. Men det är konstigt att det kom plötsligt, kanske han fastnat och fått syrebrist eller hjärnhinneinfl.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • cina
        • August 2006
        • 8

        #4
        Jag tycker att det låter som akut njursvikt, det är mer vanligt än man tror.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Uttorkningen kan som sagt ge upphov till njursvikt.
          Förgiftning, t.ex. med råttgift är en annan möjlighet.

          Vad sa veterinären?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Uttorkningen kan som sagt ge upphov till njursvikt.
            Förgiftning, t.ex. med råttgift är en annan möjlighet.

            Vad sa veterinären?
            Enligt blodprover så fungerade njurarna alldeles utmärkt, det var inge fel på dom.Och de påstog att de inte heller kunde spåra gift i blodet på katten, med andra ord, de hittade inga fel alls.Katten var fullt frisk

            Veterinären sa inte annat än att de skulle hålla koll på honom.Vad kramperna beträffade, så kunde de inte göra nånting åt dom.

            Däremot har även jag funderat på att det kunde ha varit nån hjärnblödning eller liknande, men det nekade min väninna till.

            Det visade sej att han hade vatten i lungorna, då han hade dött.Kan det ha någon betydelse?


            Mvh.Ida
            Senast redigerad av ciklidtok; 15 August 2006, 14:19.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Epileptiskt anfall är väldigt vanligt bland katter. Krampryckningarna du beskriver liknar ju ett EP anfall. Om ett EP anfall är längre än 5minuter är det stor risk att hjärnan skadas, kan få ett såkallat hjärnödem. Om ett sådant anfall skett är det stor risk att katten inte klarar av sina vardagliga rutiner. Den blir helt enkelt handikappad. Hjärnar har tagit så stor skada att den inte fungerar som den skall. Kanske har detta skett katten i fråga som nu inte klarat av att kunna förse sig med mat och vätska. Normala anfall brukar vara i 15-30sek. Det får då krampliknande anfall, kan även kräkas och efter anfallet är de lite bortkomna. De vet helt enkelt inte vad som hänt. Oftast är de riktigt trötta med och lägger sig och vilar direkt efter anfallet.
              Anfallen kan bero på bla hjärntumör.

              Eftersom njurproverna var ok så borde inte det finnas någon form av förgiftning. Men jag tycker att det borde ha gjorts ett blodprovstest med för säkerhets skull.

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av ida72

                Det visade sej att han hade vatten i lungorna, då han hade dött.Kan det ha någon betydelse?


                Mvh.Ida
                Vätska i lungorna är inte hällsosamt. Men om han har dött av det är svårt att säga.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Det kan inte vara så enkelt som att någon slagit katten i huvudet? Utekatter löper ju risken att råka på galningar.
                  Obduktionen hittade inga skador/blödningar i huvudet?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Min tanke kan vara något sådant med att den fått sig en känga i huvudet, kanske blivit tachad av en bil eller kanske blivit utsatt för dränkningsförsök m. tanke på vätska i lungorna. Har för mig att lungödem ger vätska i lungorna med. Med tanke på att han var okastrerad är inte dessa katter så gästvänliga hos grannar. Kattpiss är inte en höjdare på dynor eller anndra saker och jag kan förstå om någen lagt hand på katten om den blivit påkommen med detta. Hade själv en gång stora problem med en lösspringande hankatt som pissade ner altanmöblerna, dynor, sprang in och pissade överallt i huset m.m.

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      ofta är hjärtat dåligt om det är vätska i lungorna, men katten var ju ung så jag tror också att det kan vara någon som har varit elak, försökt dränka den.
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • TinaW
                        • December 2005
                        • 194

                        #12
                        Jag skickade frågan vidare till http://www.katt.nu för att se om dom hade nån aning om vad som kunde ha hänt eller vad det kan bero på... kanske nån som känner igen symptomen!
                        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                        Sov gott min Bina älskling
                        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Ursprungligen postat av TinaW
                          Jag skickade frågan vidare till http://www.katt.nu för att se om dom hade nån aning om vad som kunde ha hänt eller vad det kan bero på... kanske nån som känner igen symptomen!
                          Det var jättesnällt att du gjorde det. Skulle du få något svar där, så får du väldigt gärna skriva tillbaka hit.

                          Mvh.Ida
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • TinaW
                            • December 2005
                            • 194

                            #14
                            Det gör jag givetvis och jag la in en länk hit så dom själv kan se vilka förslag som dyker upp här.
                            Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                            Sov gott min Bina älskling
                            Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                            Kommentar

                            • cina
                              • August 2006
                              • 8

                              #15
                              Är det inte njursvikt, så kan jag tänka mig att det rör sig om en virus sjukdom som heter FIP, är själv föredetta kattuppfödare det är inte ovanligt att katter får detta virus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...