Pris för vaccination och kastrering hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #16
    Självklart får man tycka att saker och ting är dyra... Jag tyckte också att det var väldigt hårt att skriva att du inte skulle vara beredd att betala. Man fixar pengar till det som behövs ju, så är det bara. Kastrering är ju dessutom något du har tid att fundera på, inget du behöver göra nu hursomhelst.
    Vad gäller risker och sånt med att inte kastrera katten tycker jag att du ska höra med uppfödaren eller passa på att fråga veterinären när du är där och vaccinerar. Iallafall om det är något du funderar på.
    Jag kastrerar mina. Punkt slut... Om jag nu inte börjar med raskatter som ska avlas på. En innekatt som går okastrerad besvärar ingen och får inte ungar till höger och vänster så där hänger det väl mest på en själv. Ja, eller om katten får jobbiga löpperioder. Det lär du märka.
    Något som jag nästan kan garantera är iallafall att du kommer att få mycket skoj med nya katten! Vad spännande med en ny kompis!
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • TinaW
      • December 2005
      • 194

      #17
      Jag har helt missat din andra tråd och ber om ursäkt för mitt något hårda inlägg!
      Det är bara alltför vanligt att folk anser att en katt "klarar sig alltid" och låter dom springa som dom vill och få ungar hit och dit...
      Jag är stor förespråkare för innekatter och rekommenderar kastrering, men som någon skrev, så är det ju ingen panik med det eftersom hon inte ska "springa fritt"!
      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
      Sov gott min Bina älskling
      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #18
        Mina erfarenheter av honkatter är att de är lika jobbiga som hankatter med sitt skrikande! Även innehonkatter skriker så man blir tokig. Man brukar ge p-piller till innehonkatter också. Min bror har en innehonkatt som han sterilliserade obs ej kastrerade och nu får han ge den p-piller också p.g.a. allt skrikande...P-piller är inte bra för de får lätt juvertumörer, precis som hundar kan få av p-sprutor. Livmoderinflamation vet jag inte om det ökar vid p-piller användande men har de ingen livmoder så kan de inte få inflamation!
        De rekomenderar faktiskt kastrering av hundar (tikar) om man inte ska ha de till avel p.g.a. livmoderinf.
        Vår IDA fick också en kattunge fast hon fick piller man kan ju aldrig veta om de kräks upp. Kastrerad blev hon lite slö och tjock, hennes humör blev inte bättre heller hon var lite sur innan. Nu när hon är 12 år så har hon "hängmage" och det har andra med kastrerade honkatter också sagt att de fått.
        Våra två kastrerade hankatter blev inte så tjocka inte heller vår kastrerade hund. Jag vill bara säga att jag har aldrig ångrat någon kastrering det spar en massa problem för både djuren och deras ägare (och andra i omgivningen)
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #19
          Ursprungligen postat av TinaW
          Jag är stor förespråkare för innekatter och rekommenderar kastrering, men som någon skrev, så är det ju ingen panik med det eftersom hon inte ska "springa fritt"!
          Jag tycker det är bäst om katter får vara både ute och inne, vi har kattlucka. Fast då måsta man bo som vi på landet utan grannar så de inte stör...Katter älskar sin frihet!
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #20
            Hehe, jag skulle vilja se en uteperser... hur den skulle se ut i pälsen. Fast det är kanske inget problem?
            Jag har innekatter och det känns bra för mig. Jag slipper oroa mig för att något ska hända katterna och kan gå ut med dom själv om jag vill. Jag skulle oroa mig till döds om någon katt försvann. Jag släpper ju inte ut hundarna heller utan tillsyn direkt. Däremot ska jag bygga rastgård åt katterna när vi flyttat till hus nångång.
            Mina katter har inte blivit förändrade alls av kastreringen. Ja, utom att honan inte skriker för att hon löper och kattlådan inte luktar h-e när hanen kissat. Min honkatt är närmare för smal än för tjock men det är sant att de kan få problem med vikten efter en kastrering. Då gäller det att man ger ett foder som är anpassat för katten och att man inte ger så mycket att de blir feta. Mina får Royal canins foder för innekatter men jag är tvungen att ge honan ett kraftigare foder just nu för att hon är för smal.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • anna_v
              • October 2006
              • 1

              #21
              Kastrering/sterilisering på hona

              Hej. Tänkte bara säga att här där jag bor, så kostar ungefär en sterilisering på hona 1800-2000 kr.

              vet inte riktigt hur mycket en vaccination kostar. jag fick min gratis i samband med att jag kasterade min hane. men går väl kanske på 200-300 kr.

              Anna

              ( tänkte på trollet om hon vela veta )
              Senast redigerad av anna_v; 09 October 2006, 20:08.

              Kommentar

              • icejoy
                • August 2006
                • 593

                #22
                Vad du än gör så rekomenderar jag presonligen att du lämnar in katten på djursjukhuset.
                Jag var så dum att jag litade på en kattdoktor som var här i Helsingborg en dag i veckan och som gjorde kastrering genom titthål. Inget jag kommer att göra fler gånger. Hon hade så ont och repade sig inte. Detta var på torsdagen, helgen fick hon spendera på sjukhuset med smärtstillande och dropp. Inte den mest trevliga helgen kan jag ju säga.
                ___________________________________________
                ___________________________________________
                Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #23
                  Ursprungligen postat av Inka
                  Hehe, jag skulle vilja se en uteperser... hur den skulle se ut i pälsen. Fast det är kanske inget problem?
                  Mina katter är inte perser Min ena är semilånghår typ norskskogskatt. De andra 2 är korthår. Lurven (semilånghår) får lite tover på våren och då får vi ta fran saxen.....Lurven och Ida var innekatter när vi bodde i lägenhet men nu har de sin frihet. I början var man nervös men det har gått bra (i 10 år)
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #24
                    Nå nää, det är klart, fast jag tänkte på trollets perser...
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    Arbetssätt...