värme öron och flygfän

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    värme öron och flygfän

    Goddagens.
    kattan gillar att jaga flygfän men undrar, är det nåt som bör förbjudas ?
    tänker mest på om hon skulle bita i en humla/geting/bi, hade ett par stycken inne förra sommarn och hon käkar upp flygfäna om hon får tag på dom.

    undrar även hur ser man om en katt lider av värmen ?

    katter sköter sin hygien rätt bra själva men hur är det med öronen, ska dom rengöras nångång ?
    tog en titt i dom häromdagen och då såg dom rätt fina ut

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann!

    For det første: det kommer an på hvor flink katten din er på å jakte. Den ene katten min tar alt hun bestemmer seg for, jeg har også sett henne ta en stor veps (humle). Jeg trodde ikke det skulle gå bra, men det gjorde det. Hun tar dem også med labbene og holder dem fast, før hun putter dem i munnen... ganske morsomt å se på egentlig... du må nok bare følge med, og om du vet at du har fått veps/humle/bier inn i leiligheten/stuen, bør du prøve å få dem ut igjen før katten oppdager dem.

    For det andre: om du tror katten din lider av varme, du må nesten bare oppservere ham/henne, og lære deg atferdsmønsteret dens. Noen katter kan man for eksempel se at notorisk legger seg i solen, andre igjen i skyggen. Det er viktig å alltid ha kjøligere steder katten kan oppholde seg på varme dager, for eksempel et kjøligere rom i huset/leiligheten, i en bod, etc. Akkurat på samme måte som på vinteren, da må katten få ha noen varmere oppholdsteder. Ene katten min bruker for eksempel å ligge under dynen med meg om natten på vinteren. Du kan også se om katten for eksempel peser/hveser noe veldig, det kan være et klart tegn på at den er varm. Jeg bruker også å se på mine om de fryser, fordi de da (spesielt den langhårede) blir veldig fluffy i pelsen, hårene står mer ut fra kroppen enn ligger langs. Man kan jo også i flere tilfeller si at de gjør dette når de er varme, men etter observasjon av mine egne vet jeg dette er et tegn på at de fryser.

    Og for det tredje: Man kan egentlig si det sånn at om katten lar deg rengjøre, så hversågod, gjør det! Mén, ikke for ofte!! Akkurat som med bading av katten, bør helst ikke skje oftere enn toppen én gang i året (hva angår innekatter iaff) fordi man da kan ødelegge fettlagrene i pelsen om man bader for ofte. Det lureste er kanskje å ta katten til veterinær en gang per år, for en total "physical"? Det skumle med ørene er at du ikke nødvendigvis ser alt som skjer inni der. Om katten for eksempel får øremidd (öronskabb), kan det sitte så langt inni ørene, at du ikke har mulighet til å se det selv, men en dyrlege vil klare å finne ut av det.

    Håper dette besvarte spørsmålene dine litt
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av desiredillusion
      For det første: det kommer an på hvor flink katten din er på å jakte.
      är hon lika bra på att jaga som att gå kommer hon ha slått ihjäl sej innan sommarn är slut
      hon är rätt klumpig av sej

      när de gäller värmen finns tyvärr ingen sval plats bortsett kylskåpet
      har 24-25 grader just nu och det är inga problem men kan ju bli varmare.
      ska iallafall borsta henne idag så hon blir av med en del av sin päls.
      tänkt att köpa en blomspruta också så ja enkelt kan blöta ner henne om det skulle bli riktigt varmt, bordsfläkten avskyr hon tyvärr.

      låter örona vara tills dom behöver rengöras.
      jo en gång om året ska kattan till veterinären för vaccination bl.a.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Våra två honor jagar insekter också, men dom har stor respekt för getingar och hummlor, så jag tror dom har blivit stuckit en gång tidigare.
        När det gäller värme så tror jag inte att du behöver oroa dig, katter älskar värme och jag tror om du tar fram en blomspruta och duschar katten kommer hon bli riktigt förbannad, inte många katter som tycker om att bli duschade med blomspruta och det andväns mycket som bestrafning. Katter är såpass smarta att jag tror om hon vill kyla ner sig kommer hon att lägga sig framför fläkten.
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Opus
          När det gäller värme så tror jag inte att du behöver oroa dig, katter älskar värme och jag tror om du tar fram en blomspruta och duschar katten kommer hon bli riktigt förbannad,
          skulle mer tro hon springer och gömmer sej efter att ha ställt sej bakom datorn och skakat vatten ur pälsen

          Katter är såpass smarta att jag tror om hon vill kyla ner sig kommer hon att lägga sig framför fläkten.
          tveksam till det, hon sprang och gömde sej flera gånger i vintras när ja sparkade igång fläkten.
          ville inte nes va i samma rum

          menmen de ger sej väl, 25 grader är inga problem.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            Goddagens.
            kattan gillar att jaga flygfän men undrar, är det nåt som bör förbjudas ?
            tänker mest på om hon skulle bita i en humla/geting/bi, hade ett par stycken inne förra sommarn och hon käkar upp flygfäna om hon får tag på dom.
            De flesta katter lär sig efter ett försök att inte äta getingar/humlor. Våra jagar dem fortfarande, men nu är de väldigt försiktiga när de fått ner dem på backen.

            undrar även hur ser man om en katt lider av värmen ?
            Våra går och lägger sig i skuggan på balkongen.

            katter sköter sin hygien rätt bra själva men hur är det med öronen, ska dom rengöras nångång ?
            tog en titt i dom häromdagen och då såg dom rätt fina ut
            Tror det varierar. Våra nuvarande katter behöver få öronen städade nån gång om sen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              kattan har inte visat några tecken än på att hon tyckt det vara varmt och öronen är rätt så rena och inga flygfän hittills så allt är lugnt.

              men finns det nåt man kan köpa som snabbt kan lindra ett getingstick ?
              är ju bra om hon skulle bli stucken i munnen typ.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Opus
                • January 2006
                • 1014

                #8
                Skulle tro att det är svårt att applicera något i munnen på en katt om den blir stucken, men du kan ju kolla upp det med en vetrinär. Tror inte katter mår så illa av getingstick, om dom inte blir stuckna i svalget så dom inte får luft vill säga, men då är det ju åter igen vetrinär som gäller.
                Vescere bracis meis!

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Opus
                  om dom inte blir stuckna i svalget så dom inte får luft vill säga, men då är det ju åter igen vetrinär som gäller.
                  jo men då är det typ försent när man kommer till veterinär.
                  iofs har jag slang ja kan pressa er ifall de skulle hända, 10mm.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...