Kattströ

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    • April 2005
    • 54

    Kattströ

    Hej!

    Pellets av cellolusa använder ju många som kattströ. Men det är så dyrt om man som vi har det i en marsvinsbur eller om man har många katter. Detta material måste gå att köpa billigare. Tips?

    Var tillverkas dem och vad finns det för andra användningsområden.

    Mvh
    Jesper
  • Ohlsson
    • April 2005
    • 176

    #2
    Menar du pellets av papp eller pellets av sågspån??? I frågan om pellets av sågspån så finns de ofta till bra mkt billigare pris där folk köper till sina pelletsbrännare än i djurbutiker, menar du papperspellets överlämnar jag detta till någon annan att svara på...
    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

    Besök gärna min zoon...

    Kommentar

    • Jesper2
      • April 2005
      • 54

      #3
      Pellets av papp är det vi har. Använder man pellets av spån som kattströ? I så fall borde det väl fungera till marsvin också?

      Kommentar

      • Ohlsson
        • April 2005
        • 176

        #4
        Jajamensan, man kan använda spånpellets till kattlådor, när katten kissar faller pelletsen sönder till spån igen. Kattskiten får man plocka bort varje dag men resten räcker oftast att tömma en gång i veckan om om man bara har en till två katter, lukten tas oxå bort rätt bra (även efter en veckas urinering i lådan!). Har för mig att det finns pellets i samma stlk som papperspelletsen annars är de lite större i stlk, kanske 1cm i diameter eller så, kanske blir lite stort för ett marsvin i så fall...
        "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

        Besök gärna min zoon...

        Kommentar

        • Gummiankan
          • October 2005
          • 407

          #5
          Borde det inte blir riktigt surt i kattlådan om man använder träpellets...?
          Och lukten kan inte bli angenäm heller... Sen att få katten att gräva i pelletsen, det är inte precis idealisk.... Pelletsen är dessutom hård så för ett marsvin kan det inte vara vidare skönt att ligga på.... Vanligt kutterspån kan man ju få gratis eller nästan gratis på en hel del ställen. Funkar inte till kattlådan men till marsvinet...

          Kommentar

          • Ohlsson
            • April 2005
            • 176

            #6
            Det är just det som är grejen, det luktar faktiskt inte från kattlådan. Har inte träpellets själv (eftersom en av katterna i hushållet gör på annat håll i lägenheten om han inte får det material han vill ha) men en polare till mig har haft det i över ett år å de tänker aldrig byta till vanligt kattlådematerial igen. Har bytt i lådan åt dem ibland när de varit bortresta i några dagar, så jag har sett att det funkar. Det är klart att det tog en invänjningsperiod innan katterna vant sig vid det nya materialet. De tog det långsamt å bytte 1/4 mot pellets först, sen ½, 3/4 innan katterna accepterat helt. Katterna gräver inte så mkt i pelleten, i princip bara när de har bajat.... Och som jag sa tidigare, det funkar till kattlådan men jag är lite skeptisk till hur det funkar i en marsvinsbur....

            Hej hopp!
            "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

            Besök gärna min zoon...

            Kommentar

            • Gummiankan
              • October 2005
              • 407

              #7
              knas....

              Kommentar

              Arbetssätt...